webForumDet fria alternativet

Avgift för att använda dubbdäck!

Bilar & fordon

27 svar · 800 visningar · startad av Pellefant

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Frågan#1

"Stockholmare kan tvingas betala avgift för att använda dubbdäck. Dubbarna river upp vägbanan och frigör mängder av hälsoskadliga partiklar."

"Trondheim har i dag lyckats få ned andelen vägpartiklar i luften till en sjundedel av vad det var 1994 då det var som värst. "

Runt 1000 kr/vinter nämns.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=204196&previousRenderType=6

Tror ni det blir fler olyckor med detta? Uppväger det fördelarna att färre får astma, cancer mm?

Ingen politikdiskussion nu.... :)

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hmm, jag tycker det är helt sjukt, istället för att göra såhär, kan dom lika gärna lagstifta ett förbud mot dubbdäck. I Tyskland tex. blir man ju nästan skjuten om man åker med dubbdäck, fast o andra sidan är ju vägarna där nere bland de finaste som finns. Så kanske vore det fler fördelar med dubbfritt, men jag tycker absolut inte att man ska få betala högre avgifter bara för att köra dubbat.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Avgift för att använda dubbdäck!

Pellefant skrev:

Tror ni det blir fler olyckor med detta? Uppväger det fördelarna att färre får astma, cancer mm?

Uppenbarligen har inte Trondheim drabbats av fler olyckor pga detta. Då borde ju fördelarna med mindre skit i luften överväga. Ska man döma av 90-talets vintrar, är det väl få tillfällen då dubbdäck verkligen har en fördel framför dubbfria vinterdäck i Stockholmsregionen. Men jag undrar hur de tänker administrera avgiften om man bara monterar på dubbdäck tillfälligt inför fjällsemestrar.

Re: Re: Avgift för att använda dubbdäck!

UlfT skrev:

Pellefant skrev:

Uppenbarligen har inte Trondheim drabbats av fler olyckor pga detta. Då borde ju fördelarna med mindre skit i luften överväga. Ska man döma av 90-talets vintrar, är det väl få tillfällen då dubbdäck verkligen har en fördel framför dubbfria vinterdäck i Stockholmsregionen. Men jag undrar hur de tänker administrera avgiften om man bara monterar på dubbdäck tillfälligt inför fjällsemestrar.

Det är naturligtvis en feature på tränselavgiftskamerorna att se dubbdäcken och skicka en räkning till bilens ägare. :e

Skulle man inte kunna tänka annorlunda och ta bort en del av momsen på icke dubbade vinterdäck och höja den på dubbade? (Eller mer lämpliga styrmedel)

Morot istället för piska alltså.

dubbel

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Re: Re: Avgift för att använda dubbdäck!

Pellefant skrev:

Det är naturligtvis en feature på tränselavgiftskamerorna att se dubbdäcken och skicka en räkning till bilens ägare. :e

Vilken tur att det är så sällan jag tar bilen innanför tullarna. :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag har ju aldrig fattat varför man åker med dubbdäck söder om dalälven.. Men å andra sidan är ju majoriteten av invånarna i detta land inte på långt när lika intelligenta som jag heller...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Bire skrev:

Jag har ju aldrig fattat varför man åker med dubbdäck söder om dalälven..

Därför att söder om dalälven kommer det sällan snö utan det blir som oftast is på gatorna när det fryser på och det är då dubben behövs.

SirPeter skrev:

Bire skrev:

Jag har ju aldrig fattat varför man åker med dubbdäck söder om dalälven..

Därför att söder om dalälven kommer det sällan snö utan det blir som oftast is på gatorna när det fryser på och det är då dubben behövs.

Jag körde 12 000 mil budbil mellan arlanda, sthlm, linköping, örebro arlanda under ett år med dubbfria däck & låg ständgt på omkörning... Dubbdäck behövs inte då ett moderna dubbfritt däck funkar lika bra!

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Dubbfria däck fungerar lika bra på de stora vägarna ja men inte på osaltade isgator där merparten av förare som sällan kör bil befinner sig.
Skulle jag själv köra långa sträckor på landsväg/motorväg och liknande så hade jag med föredragit dubbfritt alternativ.

Inne i stockholm har jag aldrig sett is på gatorna iaf ;)

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Pellefant skrev:

Skulle man inte kunna tänka annorlunda och ta bort en del av momsen på icke dubbade vinterdäck och höja den på dubbade? (Eller mer lämpliga styrmedel)

Morot istället för piska alltså.

Och än en gång slå undan benen på befolkningen i norr och "stödja" storstadsregionerna. Nä de var ett dåligt förslag. x(
Jag tycker det låter bra med avgift på dubbdäck, när jag jobbade i Oslo så fick jag betala och det funkade bra! :) Då betalade jag inte bara för dubbdäcken utan även bomavgift för att ta mig in i stan!

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Vi har kört med nya dubbfria däck i en månad nu, vi byter till dubbade i veckan. Dubbfritt är skit i Stockholm, med tanke på hur dom senaste vintrarna har varit och hur totalt värdelösa stan är på att sanda/salta(eller vad dom nu gör) så måste man använda dubbat.
Avgiften är en ovanligt korkad idé, låter som om den kommer från Annika Billström, en person som borde utvisas till Pluto....

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag fick med dubbdäck till min bil, men hade hellre haft dubbfria vinterdäck.
Känns inte som att man behöver dubbar här nere... :)

Man behöver inte dubbar nånstans i sverige om man anpassar hastigheten efter väglaget! ;)

Stockholmare & bilkörning på vintern = Bambi på hal is! :e

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Bire skrev:

Man behöver inte dubbar nånstans i sverige om man anpassar hastigheten efter väglaget! ;)

Då får man parkera i Stockholm :e

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Undrar om samma avgift hamnar på snökedjor. Kan ju vara ett alternativ. ;)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Bire skrev:

Då behöver man ju inte vinterdäck heller :OO

aleborg skrev:

Då får man parkera i Stockholm :e

Lycka till att hitta en ledig p-plats. :e

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)