webForumDet fria alternativet

Det blir så fel ibland...

Medier & press

7 svar · 416 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

Nu kommer en av dessa eftertraktade AB-trådar ;)
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,62503693_852__,00.html

AB skrev:

Var femte person som bor i Sverige har utländsk bakgrund. Men av 116 generaldirektörer har endast sex utländsk bakgrund. Två av dem har själva invandrat - från Danmark.

Med tanke på att 50% av eleverna med invandrarbakgrund går ut grundskolan med icke fullständiga betyg, och att hälften av de elever med invandrarbakgrund som påbörjar gymnasiet, inte fullföljer sin utbildning, samt att vi har massarbetsläshet i landet - tycker jag inte att dessa siffror är märkvärdiga. (Statistiken är inte dagsfärsk, men har i praktiken inte ändrats så mycket den senaste tiden.)

Visst är det tråkig att inte fler personer med invandrarbakgrund blir chefer inom statliga företag. Dock tycker jag inte att man enbart kan skylla detta på att man måste se ut som killen på "Kalles Kaviar" - tuberna för att få arbete.

Ibland är det helt andra faktorer än hudfärg och ursprung som gör att personer med invandrarbakgrund, inte har samma möjligheter att ta sig fram i det svenska samhället. Tycker att man alldeles för lätt och för ofta slår på "rasist-trumman", utan att först belysa och ta tag i de faktorer som gör att personer med invandrarbakgrund har stora svårigheter med att komma in i samhället.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Håller fullständigt med dig.

Jag jobbade förut på ett teknikföretag. Eftersom det var en mansdominerad arbetsplats försökte ledningen anställa så många kvinnor som möjligt. Problemet var ju bara att det inte fanns så många kvinnor med rätt utbildning/erfarenhet.

Vad ska man göra då? Acceptera att det inte är lika många kvinnor som vill arbeta på företaget eller sänka anställningskraven för kvinnor. Företaget valde det sistnämnda. :(

Medlem sedan sep. 2003901 inlägg

För att spinna vidare på det här med tjejer och fel.....
Jag Tycker att det är fel att man ska sänka kraven bara för att det är kvinnor.
Ska vi in bland er män så ska det vara på lika villkor.....
Ok att det sen på vissa företag sitter gamla stofiler i ledningen som inte kan se det lika värdet hos män och kvinnor eller invandrare, om det nu är lika, men då skulle jag inte vilja jobba där ändå.
Jag var den första kvinnliga lastaren i sverige och jag fick minsann slita lika mycket som männen.
Ok att jag inte kunde lyfta lika tungt som dom men då var det bara att krypa in i planet för där hade jag en bättre arbetshöjd (med mina 160cm ) än männen.
Så i slutändan så lyfte vi lika iaf.

Vad jag vill ha sagt med min lilla historia är att det spelar ingen roll om du är
kvinna, invandrare eller skogsmulle
Vill man så kan man......
resten är bara gnat svartsjuka eller lathet.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

jeanette skrev:

Vad jag vill ha sagt med min lilla historia är att det spelar ingen roll om du är kvinna, invandrare eller skogsmulle
Vill man så kan man.........

Instämmer! Tror många invandrare via media, politiker och rykten fått uppfattningen av att de är chanslösa på arbetsmarknaden redan från början. Går man runt och tror att man är helt chanslös på arbetsmarknaden, då blir det ju extra svårt att lyckas.

Tror många invandrare måste inse att de inte alls är chanslösa för att de har en annan hudfärg, utan att det är andra faktorer i samhället som är avgörande för deras tllkortakommande på arbetsmarknaden. Sedan är det tragiskt att många politiker uttnyttjar och spinner på temat "rasismen" i Sverige, för att försöka vinna egna politiska poäng.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Nu ska vi spåna lite:

Om Mona Sahlin flyttar till.. Hmm.. Japan... Har hon goda chanser att komma upp sig inom politiken där? ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag har haft ett antal invandrare anställda eller på prov. Flera har inte varit intresserade av att lära sig språket bättre, det är nyckeln. En del tror att dom skall tillbaka och bli kungar för att dom har det så bra här. Få har bestämt sig för att bli ett med detta samhälle och då kan det inte fungera. Om man skall lyckas i ett land måste du behärska språket nästan bättre än de som fötts upp med det. Känner bara få Cornelis W. Men vissa jobb är inhemska. Det räcker inte med en generation.

Nämen då är vi ju tillbaka till där jag slutade....
vill man så kan man
Bodde själv i Amsterdam och jobbade iof på ett Amerikanskt företag, men det var ju språket.....hrm holländska lät ju inte så lätt men. Det lärde jag mig via TV och tidningar.
Och ville jag bli accepterad så var det bara att lära sig.
Samma sak var det med Danskan, det var inte lätt att bli accepterad i Danmark speciellt inte som Svensk. (inte av polarna men av dom ute på trottoaren). Men det var bara att hugga tag i det med.

Ja språket är en viktig del av integrationen. Men sen tror jag att umgås man bara med gelikar så sitter man och gnäller ihop och
var är den drivande kraften då???
Till att komma längre, lära sig språket osv. osv.
Inget fel i att umgås med dom man känner sig trygg med, man man lär sig ju kanske inte så mycket av språket iaf, och får kanske inte sina mål uppfyllda för dom beklagas ju ner av dom sk gelikarna. "Nej men det kan ju inte vi, det klarar vi aldrig, vi är ju inte svenskar/män/gammla nog. osv. osv."
Och vad jag sen saknar hos många Invandrare, kvinnor och unga är lite j_vla anamma.
Kavla upp ärmana och ta tag i saken.
Motgångar har vi alla men det är ju dom man ska lära sig av.

Det blev en salig röra ser jag...:e
men det är ett så stort område så man kan ju hålla på i evigheter.

Bire skrev:

Nu ska vi spåna lite:

Om Mona Sahlin flyttar till.. Hmm.. Japan... Har hon goda chanser att komma upp sig inom politiken där? ;)

Om hon lär sig japanska.....!!!! Vem vet ;)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)