Här har jag en rikare beskrivning över de kurser som ingår i matematiken som jag funderar på.
Flervariabelanalys (5 p)
Funktioner av flera variabler, partiella derivator, kedjeregeln, gradienten, extremvärdesproblem, dubbelintegraler, trippelintegraler, variabeltransformationer, vektorvärda funktioner, kurvor på parameterform, kurvintegraler, ytintegraler, divergens, rotation, Greens, Gauss och Stokes satser.
Differentialekvationer (5 p)
Differentialekvationer av första ordningen, integrerande faktor, separabla differentialekvationer, differentialekvationer av andra ordningen, karakteristisk ekvation, ickehomogena ekvationer, variation av parametern, mekaniska svängningar, serielösningar, Laplacetransformen, Diracs deltafunktion, system av differentialekvationer, egenvärden och egenvektorer, partiella differentialekvationer, värmeledningsekvationen, vågekvationen, separation av variabler.
Diskret matematik ( 5 p)
Egenskaper hos heltalen, något om talteori, funktioner, relationer, antalsbegreppet, delmängder och design, partitioner, klassificering och fördelning, restklassaritmetik, något om algoritmer, komplexitet, beräkningsbarhet, latinska kvadrater, grafer, träd, sökning, sortering, djupet- (bredden-) först - algoritmer, bipartita grafer och matchning, nod- och kantfärgning av grafer, rekursion, något om nätverk och flöden.
Engine^ skrev:
Analysens grunder. Vad består den kursen av? Det känns som om jag borde ha läst den.
Analysens grunder (5 p)
Mängder och funktioner, egenskaper hos de reella talen, gränsvärden av talföljder, gränsvärden av funktioner, kontinuitet, likformig kontinuitet, deriverbarhet, Riemannintegralen, funktionsföljder, funktionsserier, likformig konvergens, Taylorserier.