webForumDet fria alternativet

Matematik!

Matematik

8 svar · 599 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

Funderar på att välja lite matematik till nästa höst, kursen kommer att innehålla
- Flervariabelanalys
- Differentialekvationer
- Diskret matematik
- Analysens grunder

Är denna matematik svår?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Beror på vad man menar med "svår" - allt är relativt ;)

Vilken nivå är denna kurs? (På högskolan jag går finns dessa definierade var och en som 5p kurser och de tillhör A-nivån, dvs grundläggande och mer eller mindre obligatoriskt om man ska läsa datalogiämnen på hög nivå)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Svår eller ej, är förstås en helt individuell fråga. Men helt klart är det mycket nyttiga delar av matematiken. Det finns alltså mycket goda skäl att läsa den. Tycker man det är svårt, får man helt enkelt anstränga sig mer. Det är värt det.

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Om jag får sätta en skala så blir den

1. Flervariabelanalys (svårast)
2. Differentialekvationer (är och nosar på förstaplatsen - Fourieranalys. *brrrr*)
3. ...

Division 2:
1. Diskret Matematik (egentligen inte svår, men tillräckligt abstrakt)

Analysens grunder kan jag inte placera, eftersom jag inte hört talas om eller läst den kursen.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Det är ju som tidigare sagt väldigt individuellt, men om jag skulle rangordna de där momenten tycker jag att diskret matematik är den lättaste. Flervariabelanalysen tyckte jag inte var värre än envariabelanalysen.

Analysens grunder är läskig och differentialekvationer svåra att begripa sig på, men ganska lätta att räkna med.

Så tycker jag. :)

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

hypatia skrev:

Det är ju som tidigare sagt väldigt individuellt, men om jag skulle rangordna de där momenten tycker jag att diskret matematik är den lättaste. Flervariabelanalysen tyckte jag inte var värre än envariabelanalysen.

Analysens grunder är läskig och differentialekvationer svåra att begripa sig på, men ganska lätta att räkna med.

Så tycker jag. :)

fotnot: hypatia är mattelärare :p ;)

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Analysens grunder. Vad består den kursen av? Det känns som om jag borde ha läst den.

hypatia skrev:

Flervariabelanalysen tyckte jag inte var värre än envariabelanalysen.

Jag skulle rangordna envariabel som svårare än differential också, men dom två kurserna (en- och flervaribelanalys) är i stort sett likadana och normalt så måste man läsa envariabel innan flervaribel. Därför kan man väl tycka att flervaribelanalys inte är svår om man läser kurserna direkt efter varandra.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Engine^ skrev:

Analysens grunder. Vad består den kursen av? Det känns som om jag borde ha läst den.

Kursbeskrivning från SU. Där är det den första C-kursen i analys... läbbig värre tyckte iaf jag. :)

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Här har jag en rikare beskrivning över de kurser som ingår i matematiken som jag funderar på.

Flervariabelanalys (5 p)
Funktioner av flera variabler, partiella derivator, kedjeregeln, gradienten, extremvärdesproblem, dubbelintegraler, trippelintegraler, variabeltransformationer, vektorvärda funktioner, kurvor på parameterform, kurvintegraler, ytintegraler, divergens, rotation, Greens, Gauss och Stokes satser.

Differentialekvationer (5 p)
Differentialekvationer av första ordningen, integrerande faktor, separabla differentialekvationer, differentialekvationer av andra ordningen, karakteristisk ekvation, ickehomogena ekvationer, variation av parametern, mekaniska svängningar, serielösningar, Laplacetransformen, Diracs deltafunktion, system av differentialekvationer, egenvärden och egenvektorer, partiella differentialekvationer, värmeledningsekvationen, vågekvationen, separation av variabler.

Diskret matematik ( 5 p)
Egenskaper hos heltalen, något om talteori, funktioner, relationer, antalsbegreppet, delmängder och design, partitioner, klassificering och fördelning, restklassaritmetik, något om algoritmer, komplexitet, beräkningsbarhet, latinska kvadrater, grafer, träd, sökning, sortering, djupet- (bredden-) först - algoritmer, bipartita grafer och matchning, nod- och kantfärgning av grafer, rekursion, något om nätverk och flöden.

Engine^ skrev:

Analysens grunder (5 p)
Mängder och funktioner, egenskaper hos de reella talen, gränsvärden av talföljder, gränsvärden av funktioner, kontinuitet, likformig kontinuitet, deriverbarhet, Riemannintegralen, funktionsföljder, funktionsserier, likformig konvergens, Taylorserier.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)