LLeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Mika3l skrev:
Här kommer en bild på hur det brukar se ut när jag försöker mig på musikskapande.
Mjukvaran är Cubase SX och grejen med tangenterna är en MK 361C från Evolution.
Näh, nu blev jag avundsjuk! :o :o :o
Det kommer att ta tid att svara på frågorna. Jag återkommer under kvällen med svar och bild :)
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 506 inläggDator kopplad till gammal Technicsförstärkare med fyra högtalare (stereo). Audigykortet hjälper till att hålla ordning på ljudets placering, då jag sitter lite snett framför högtalarna, det högra paret låter mer. Men nu är ljudet kalibrerat till att ligga mitt över skärmen.
Filmer ser jag på datorskärmen (19"), jag hade en TV förut, men skippade den då den tog upp mycket utrymme och bilden var inte särskilt mycket större än på skärmen.
Jag siktar på att köpa en 6.1-förstärkare för att kunna utnyttja ljudkortet till max, jag har spanat in en Yamaha och ett fint högtalarpaket.
All musik utom LP-spelaren går genom datorn.
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Bire skrev:
Jag har en 32" Wide som har följade apparater inkopplade:
-Datorn, både ljud bild naturligtvis! ;)
-DVD-spelaren.
-Stereo, dock inte Surround, men 2x275W, nu kopplat till 4x80 eller nått.. 2 stora & 2 mindre högtalare placerat i stereo.. ;)
-Digitaltv-boxen som även är länkad till sovrummets tv genom trådlös överföring.
-Vhs videon.
Allt styrs med fjärrkontroller förutom datorn som styrs med det trådlösa nätverket från min LapTop! :e
I sovrummet:
28" tv med DVD-spelare.
Bild kommer i kväll! :D
Fick inte till allt på en bild så det blev en liten hemsida om det istället: http://www.bire.net/hem/ ;)
r) Missade även den gamla cdspelaren i listan på anslutna apparater...
R2) Spec på "mediaservern":
AMD 1.1, 512 MB RAM, Matrox 450 DualHed, 40+80GB HDD, Win XP Pro just nu (Jag vet, det ÄR INGET SERVEROPERATIV!!!!) men siktar på w2k igen om jag bara orkar labba mera.. Funkar bra som det är nu iaf.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Bire skrev:
Fick inte till allt på en bild så det blev en liten hemsida om det istället: http://www.bire.net/hem/ ;)
Det där liknar lite det jag har i tankarna faktiskt. Om man bortser från TV i sovrummet och WLAN alltså. Mediaburk är på gång när jag får min nya maskin, den kopplas i LAN till min ordinarie burk. Resten får ni klura på själva. ;)
Fint med lite bilder, Bire! Men blir det inte varmt för 3com-nätverksprylarna på elementet? :D
Ska ingen investera i en projektor (som Network!) eller har någon nån projektor?
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inläggVad har ni hemma och vad använder ni främst, och till vad?
- Hur är tv:n, datorn och eventuell stereo belägna i förhållande till varandra?
TV, stereo (3.0 system) i vardagsrum, dator i sovrum 10 meter bort fågelvägen 25 meter kabelvägen ;)
- Kollar ni mest på film eller på vad som finns på tv?
Mest TV men även VHS och DVD
- Använder ni datorn för att lyssna på musik, eller er stereo?
Stereo såklart :moose
Hur ser ni på film?
- Använder ni datorn och kopplar den till tv:n?
Ibland
- Kollar du på film via en projektor ansluten till en dator?
Nej
- Har du exempelvis en widescreen-tv och DVD-spelare/VHS?
Vanlig TV, VHS och DVD. VHS är från sent 80-tal skall bytas när jag har råd :(
Hur har ni satt upp ljudanläggningar (högtalare) i hemmet/rummet?
- Har du kopplat allt ljud till en stereo?
Nej: TV, DVD, VHS kopplat till förstärkaren.
- Har du ett surroundsystem, exempelvis ett 5.1-system?
3.0 system som ska bli 5.0 när pengar finns. 5.1 är inte att tänka på när man bor i lägenhet grannarna skulle nog komma och klaga snabbare än det tar att skriva *iiiiiiiiih*
m_soderlund skrev:
Fint med lite bilder, Bire! Men blir det inte varmt för 3com-nätverksprylarna på elementet?
Vet inte, bryr mig inte.. ;)
(Det är 2dm ner till själva elementet..)
LLeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Det är i mitt rum som jag brukar utföra mina vardagssysslor. Jag tittar inte på TV i vardagsrummet (ingen som gör i vår familj, eftersom TV:n i vardagsrummet inte är i Panoramaformat :p.), utan i i mitt rum. Min TV är kopplad till min DVD-spelare och Videospelare. DVD-spelaren är kopplad till en förstärkare, som även datorn är kopplad till. Det råder lite papperskaos just nu eftersom jag håller på och gör en undersökning :p. Nej, nu hinner jag inte skriva mer, ni får fråga i stället...
Här brukar jag alltså surfa på wF:
http://member.webforum.nu/4672/harsurfarjagpawF.jpg
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inläggDet är dags för en liten uppdatering.
Om inget annat nämns så är det, utöver det jag nämner nedan, mitt gamla inlägg som gäller. ;)
Vad har jag hemma?
- Sagem digitalbox via ComHem.
- Mediaserver, i form av min gamla PIII 500/192Mb/GeForceMX400 32Mb. Jag fjärrstyr den med hjälp av VNC.
Hur ser jag på film just nu?
- Canal+ och i framtiden också via mediaservern.
Hur har jag satt upp ljudanläggningar (högtalare) i hemmet/rummet?
- Mediaservern och digitalboxen är precis som de andra prylarna kopplade till stereon.
Jag kan lugnt meddela att det idagsläget är en rejäl kabelhärva bakom kulisserna men jag arbetar på saken. ;)
QuidMedlem sedan juni 20006 022 inläggJag har en 47" WS TV i vardagsrummet, ett 5.1 system kopplad till en reciever och en dvd-spelare. Det är där jag kollar mest på film och tv, men jag har även 32" WS TV i sovrummet som är perfekt för natt- och morgon-tittande.
eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inläggMed alla dessa tips... hmm.. man kanske skulle sadla om till inbrottstjuv nu till julhelgen :h ;) :p
eureca skrev:
Med alla dessa tips... hmm.. man kanske skulle sadla om till inbrottstjuv nu till julhelgen :h ;) :p
Välkommen till Falun, jag har vapen.. ;)
eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inlägg
Bire skrev:
eureca skrev:
Med alla dessa tips... hmm.. man kanske skulle sadla om till inbrottstjuv nu till julhelgen :h ;) :p
Välkommen till Falun, jag har vapen.. ;)
Är du hemma på julafton då? ;)
kanske ska starta en tråd här med rubriken: "var någonstans ska ni fira jul?" :e
VVimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg Har kopplat datorn till en 43" widescreen.
Brukar sitta och koppla av genom att se på tv på datorn (tv-kort) eller lyssna på radio som jag också har på datorn..
Kan hända att jag kollar på en nerladdad film, eller kanske en dvd/vhs-film (vhs-video kopplad till datorn :P)..
Sen någon gång kanske jag kör ett eller annat XBOX-spel genom datorn då den burken är kopplad hit också..
Har även ett 5.1-system till datorn.
Fasen.. Har ju fan allt på datorn :e
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Vilken härligt pojktråd. Det verkligen luktar elektronik och popcorn i luften.
OveRRidE skrev:
Vilken härligt pojktråd. Det verkligen luktar elektronik och popcorn i luften.
I detta skåp luktar det enbart varm plast! :e
JJonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Sovrum:
Dator med streamserver.
Vardagsrum:
Xbox för spel, uppspelning av film, dvd, internetradio och mp3 från dator
5.1 förstärkare (sony) 5 högtalare + sub
Separat DVD (bättre bild än xboxens samt annat format på brända dvd)
VHS (åker snart ut. Analoga media är förlegade :) )
Sony 29" TV
Xboxen är navet i hjulet och alldeles, alldeles...UNDERBAR!
Bire skrev:
OveRRidE skrev:
Vilken härligt pojktråd. Det verkligen luktar elektronik och popcorn i luften.
I detta skåp luktar det enbart varm plast! :e
Ha, jag har ett likadant grytunderlägg som det som ligger till höger om din TV på bilden Bire. Snabel-a-grytunderlägg, kan man bli mer IT-generation? :)
Mitt "system" består till stor del av en moddad XBOX som kör Xbox Media Player samt en filserver med runt 300GB filmer och TV-serier, det är allt som behövs.
sgtpepper skrev:
Ha, jag har ett likadant grytunderlägg som det som ligger till höger om din TV på bilden Bire. Snabel-a-grytunderlägg, kan man bli mer IT-generation? :)
Alla borde ha ett sånt.. ;)