Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg
Mika3l skrev:
Fick fem rätt.
Inte illa med tanke på att jag under hela min högstadietid(går i nian nu) har arbetat i matteböcker som ansågs föråldrade för fem år sen! :D
Sen så förstod jag inte riktigt alla frågor heller kan jag ju tillägga.
Matematiken, som delar av testet bygger på, är riktigt gammal... Pythagoras, den gamle greken, levde någon gång på 500-talet (f.Kr. om jag inte tar helt fel) och han var en slug man. I övrigt gällande årskurs åtta och detta fann jag en länk.
Vill man veta varför Pythagoras sats är, så kan man spana en sväng på den länken. :stud
LofbergMedlem sedan nov. 20023 429 inläggFAN! 6/10...sista chansade jag, orkade inte hålla på med papper och penna :l
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inläggFastnade på första frågan och gav upp. Konstigt, jag har ju inga problem med högskolematten... ;)
LofbergMedlem sedan nov. 20023 429 inläggOk, jag skäms för att fråga detta men, hur får man reda på hur lång diagonalen på fråga 10 och 4 är? *glömt* :r
Pythagoras sats, a^2 + b^2 = c^2.
Vi far, pa problem 4, att 3^2 + 4^2 = c^2 <=> 25 = c^2 <=> c = 5.
LofbergMedlem sedan nov. 20023 429 inlägg
Muzzafarath skrev:
Pythagoras sats, a^2 + b^2 = c^2.
Vi far, pa problem 4, att 3^2 + 4^2 = c^2 <=> 25 = c^2 <=> c = 5.
Uhm, sånt har iaf INTE jag gjort :o :q :l :x ...det måste finnas nåt annat sätt, jag minns ju att jag löst såna här uppgifter i just 8:an... :r
Javisst. Lat c vara hypotenusan, och v vara vinkeln mellan 4-fotssidan och c. Da ar:
tan(v) = 3/4
<=>
v = arctan(3/4)
Och:
cos(arctan(3/4)) = 4 / c
<=>
c = 4 / cos(arctan(3/4))
<=>
c = 5
Kanske var sa ni gjorde i attan?
LofbergMedlem sedan nov. 20023 429 inläggÖhm.. :o :q , driver du med mig :p :e , jag fattar NOLL!
SSebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg *Suck* Fick bara 7/10!
Körde på 1:an, 4:an och 10:an.
Sen har jag ju bara gått 2 månader i 8:an, men det är en annan femma! ;)
Nej Lofberg, det ar de tva metoderna som finns for att berakna sant har (iofs kan man ju alltid rita upp triangeln och mata ;)). Om jag skall vara arlig tror jag att du anvande Pythagoras i attan, men har glomt av den ;)
a^2 betyder "a upphojt till 2" (mao, a * a). 2:an ar exponenten alltsa. I "verkligheten" sitter 2:an en bit ovanfor a:et.

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg^2 är kvadraten av ett tal.
Muzzafarath:
För övrigt så tror jag inte man läser sin och cos i åttan.
Definitivt inte arctan iaf ;)
CcascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Lofberg kanske gick i "specialklass"? :e
Ajaaa, jag minns i alla fall att vi fick lära oss Pythagoras sats.
Gein: no shit ;) Men det ar iaf ett annat satt att berakna hypotenusan.
CcazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg
Behöver du gå om åttonde klass?
Jag skulle behöva gå om 7:ans matte...
Vette fan hur jag ska klara av Matte C... :x
LofbergMedlem sedan nov. 20023 429 inlägg
casca skrev:
Lofberg kanske gick i "specialklass"? :e
Ajaaa, jag minns i alla fall att vi fick lära oss Pythagoras sats.
Gjorde jag så fan heller, jag fick MVG-resultat på alla prov utom ett och var bäst i klassen :)
SSebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Bara en följdfråga: hur räknar man ut kvadratroten ur ett tal? :P
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggNu blev det sådär konstigt igen. :OO
You got 14/10 correct. Please, you are really testing the capacity on our server. Do NOT use this test again.
Sebbe: forslagsvis med en miniraknare. I Windows Calculator skriver du in talet och trycker pa sqrt (square root), eller om du ar i Advanced mode, skriver du in talet, kryssar for Inv och trycker sedan pa x^2.
En del kan man (jag? ;)) dock utantill, t.ex. att sqrt(25) = 5, sqrt(49) = 7, sqrt(16) = 4, osv.