webForumDet fria alternativet

luktar det som det smakar?

Småprat

21 svar · 708 visningar · startad av wooster

Medlem sedan mars 20012 635 inlägg
Frågan#1

luktar det som det smakar?
har ni någon råkat ut för detta?
jag käkade nyss en godis och tyckte att lukten av den var den samma som smaken. är detta möjligt? eller hur funkar det egentligen?

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag är väl kanske inte rätt man att uttala mej men så mycket vet jag att luktsinnet och smaksinnet är mycket väl besläktat. Du använder ju luktsinnet för att känna olika smaker. Så, så märkligt är det väl inte?
Rätta mej om jag har fel

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Vi använder ju luktsinnet när vi smakar på saker så det är väl knappast omöjligt...

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag vet faktiskt inte, jag har nämligen inget luktsinne. Däremot verkar jag ha utvecklat smaksinnet mer eftersom alla som jag träffar säger att ingenting smakar nåt när de är förkylda, men jag tycker att saker smakar, och smakar olika. Tidigare hade jag problem med att skilja olika fruktsmaker åt, men när jag tänker efter så har jag inte så stora problem att göra det nu. Coca Cola, Pepsi, Tab, Jolt, allihop smakar olika, jag tycker t o m att Pepsi smakar lite som lakrits, det är nåt plåtigt salmiakaktigt i det.
Så jag har i alla fall inbillat mig att jag, liksom blinda utvecklar hörseln, har utvecklat smaksinnet (inget fel på de andra sinnena heller för den delen).
Men jag får alltför ofta höra invändningar mot mina smakbedömningar av typen "du kan inte känna nån smak för du har inget luktsinne". Alltså förstår jag att luktsinnet spelar stor roll för "er" när ni smakar på saker. Jag smakar och känner mycket på konsistensen när jag äter och det är tydligen vanligt att folk med mitt problem gör det, enligt en doktor jag har träffat för det här.
Slutsats: Luktsinnet är kraftigt ihopkopplat med smaksinnet, men inte för mig. ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nja, jag tror att man känner igen doften av det och av erfarenhet vet hur det smakar.

Ta bara kaffe - luktar oerhört gott men smakar gammal apröv. Klart fall av falsk marknadsföring! ;)

:stefan: skrev:

Ta bara kaffe - luktar oerhört gott men smakar gammal apröv. Klart fall av falsk marknadsföring! ;)

helt riktigt.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

En kopp mörkt zoega smakar underbart. Men kaffe som man får på caféer, i fikarum och liknande, är ofta förgiftat av garvsyra. Fast det går ju ut över även lukten.

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Jag vill minnas att vi gjorde ett sånt experiment på biologin i högstadiet. Vi tog päronbitar (tror jag det var) och smakade på dem. Sedan smakade vi på några till samtidigt som vi höll för näsan. Faktiskt blev det skillnad!

celia skrev:

Jag vill minnas att vi gjorde ett sånt experiment på biologin i högstadiet. Vi tog päronbitar (tror jag det var) och smakade på dem. Sedan smakade vi på några till samtidigt som vi höll för näsan. Faktiskt blev det skillnad!

nu när du säger det. så gjorde jag med ett liknande experiement. fast med ketchup. vi fick inte veta vad det var i den där lilla skålen och vi såg ej innehållet, samt var tvugna att hålla för näsan. Gick inte känna att det var ketchup.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

:bire

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

wooster skrev:

celia skrev:

nu när du säger det. så gjorde jag med ett liknande experiement. fast med ketchup. vi fick inte veta vad det var i den där lilla skålen och vi såg ej innehållet, samt var tvugna att hålla för näsan. Gick inte känna att det var ketchup.

Haha, har alla gjort det där experimentet? :e
Vi körde med äpple/potatis - fullständigt omöjligt att avgöra vilket som var vilket när man höll för näsan...

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Lukt och smak är överskattat. Allt är en fråga om födointag och överlevnad.

För övrigt tycker jag att det är ganska självklart att t ex mariechex smakar och luktar just mariechex, och då hävdar jag att det är samma smak och lukt. Sen kanske faktorer som konsistens gör att smaken upplevs annorlunda än lukten, med det är nog bara en smak- och luktvilla.

Ett annat exempel kanske är en sur patron som är salt utanpå, sen syrlig och sedan megasur inuti. I det fallet kan den ju omöjligt lukta likadant som den smakar.

Mvh, basse | doktorand inom smak- och luktterminologi vid Luk tan dé institutet i Prag

bassebhu skrev:

Ett annat exempel kanske är en sur patron som är salt utanpå, sen syrlig och sedan megasur inuti. I det fallet kan den ju omöjligt lukta likadant som den smakar.

Varför är det omöjligt? Lukten går ju också upp bakvägen, förbi gomseglet och upp i näsgången, den går ju inte bara in genom näsan. Så när du du biter sönder patronen så kommer lukten upp till receptorerna ändå.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Mr. N. skrev:

Jag vet faktiskt inte, jag har nämligen inget luktsinne.

Vad är det du sitter och säger, människa? Har du inget luktsinne? Vad i helvete inte då för?

Mr. N. skrev:

bassebhu skrev:

Varför är det omöjligt? Lukten går ju också upp bakvägen, förbi gomseglet och upp i näsgången, den går ju inte bara in genom näsan. Så när du du biter sönder patronen så kommer lukten upp till receptorerna ändå.

Men om du bara kan lukta på det som är utanpå godisen, medans du kan smaka på hela så är det ju inte likadant. Om det var tal om att lukta och smaka samtidigt så är det ju en annan sak. Nog för att jag inte kan förstå hur man kan urskilja vad man känner med smaken och vad man i så fall känner med lukten :OO

spango skrev:

Vad är det du sitter och säger, människa? Har du inget luktsinne? Vad i helvete inte då för?

Det beror antagligen på felaktiga drivrutiner, eller någon form av glappkontakt. ;)
Nånting i hjärnan är inte som det ska vara i alla fall.

bassebhu skrev:

Men om du bara kan lukta på det som är utanpå godisen, medans du kan smaka på hela så är det ju inte likadant.

Du kan knappast smaka på hela utan att bita sönder den (eller få sönder den på något annat sätt) det samma gäller ju självklart lukten. Om du krossar patronen så kan du lukta på hela och smaka på den. Det är ju som att jämföra lukten av en stängd flaska med klorin med att dricka klorinet. :OO

Mr. N. skrev:

bassebhu skrev:

Men om du bara kan lukta på det som är utanpå godisen, medans du kan smaka på hela så är det ju inte likadant.

Du kan knappast smaka på hela utan att bita sönder den (eller få sönder den på något annat sätt) det samma gäller ju självklart lukten. Om du krossar patronen så kan du lukta på hela och smaka på den. Det är ju som att jämföra lukten av en stängd flaska med klorin med att dricka klorinet. :OO

Inte alls. Så fort du smakat på den och det salta försvinner så får du den syrliga smaken. Jag är tveksam om du får den syrliga lukten lika tydlig om du skrapar bort det salta och luktar :P dock kanske det inte var ett sånt lysande exempel ändå, men vissa saker är ju garanterat starkare när man smakar på det än när man luktar på det och kanske tvärt om.

För att sätta P för debatten kan man väl säga att det man smakar såväl som luktar är aromatiska (≈vattenlösliga?) ämnen. Om ett ämne inte avger några ångor eller partiklar luktar det inte, men om man börja tugga på det kan det mycket väl smaka.

spango skrev:

För att sätta P för debatten kan man väl säga att det man smakar såväl som luktar är aromatiska (≈vattenlösliga?) ämnen. Om ett ämne inte avger några ångor eller partiklar luktar det inte, men om man börja tugga på det kan det mycket väl smaka.

Ja, det kan jag acceptera ;) tack för att du klargjorde detta för mig. :)
Jag ska nog hålla mig i skinnet och inte uttala mig om hur saker och ting luktar. :OO

Smaka på dem så upptäcker du det ;)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)