Skall man vara dumsnål och köpa från biltema Handbromswire
Eller lite mindre snål och köpa från Mekonomen (306:- javascriplänk :x )
Eller orginal handbromswire
Svårt med alla tunga beslut man måste ta jämt ;) :e
Jag skulle satsat på originaldelar i detta fall. Såvida du inte tänker dig att endera regelbundet smörja wiren alternativt snabbt avyttra sossecontainern :e
"sossecontainern" blä, vinterbilen heter det ;)
Jag lutar också mot orginal, enklast att handla när jag ändå är på jobbet.
Skruvar så lite som möjligt hemma, får nog på jobbet.
Zwery Zen skrev:
Biltema har farliga saker. :)
Faliga vet jag inte, men mindre bra kan jag nog hålla med om ;)
Sedan kan man ju undra på anledningen till den stora skillnaden
Just wire's (av alla de slag) är oftast plastbehandlade i originalutförande. Biltemas varianter är (min erfarenhet) inte bestyckade med likande skydd så de rostar nästan direkt...
Hade jag haft en beg liggandes i bra skick hade jag bjudit på den mot fraktkostnad bara för att du är så gullig & som morot att använda rätt forum för sånna här frågor. ;)
Att du ens funderar på annat än original med tanke på att du jobbar på Volvo får mig att överväga ännu en nykter månad..
Är det inte Bosse bildoktorn som hävdar att allt sånt där har samma kvalitet oavsett om det är biltema eller något värstingmärke? :P
På sin höjd har han kanske hävdat att piratdelen skulle kunna ha samma kvalitet. Men det är inte detsamma som att påstå att den alltid har samma kvalitet.
Nej, han sa att firmor som t.ex. Mekonomen säljer lika bra varor som orginal. Biltema och liknande skulle man undvika om det var viktiga delar.
Det låter rimligt. Oftast är det ju inte biltillverkarna som själva tillverkar alla bilens beståndsdelar. De har istället underleverantörer. Om då Mekonomen säljer delar från samma underleverantörer, ska då delarna räknas som piratdelar? Det är ju precis samma delar.
Det har precis kommit en ny lag som säger att t.ex. Mekonomen får har sina varor i lådor märkta med bilmärket om det är precis samma vara som säljs original.
Det fick de inte förut trots att det ofta var samma vara.
Det Bosse Bildoktorn säger & det katten skiter lägger vi i samma avfallslåda...
Original är ALLTID original & i fallet Volvo är Original = BRA DELAR!
Mekonomen, Micro, Biltema, Autoexperten, etc etc etc etc etc = Piratdelar & i V I S S A mycket extrema fall från samma tillverkare som original, trots att varje firma väldigt gärna vill påstå att ALLT kommer från samma tillverkare... Sålla all bullshit hårt & du skall finna sanningen & även logiken att Mekonomens del kostar 1/3 mot Volvo, trots att det är från "SAMMA" tillverkare. ;)
Det Bosse Bildoktorn säger & det katten skiter lägger vi i samma avfallslåda...
Jag tycker iofs att han hade mycket kunskapsspäckade artiklar i tidningen Automobil när han skrev där (skriver han där fortfarande?). Och det tycks ju faktiskt råda tveksamheter om vad det egentligen är han rekommenderar i frågan original contra pirat. Ser man till vad han skriver om avgassystem så verkar han vara väl medveten om att det finns kvalitetsskillnader: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4637&a=98086
Det är frestande att köpa piratavgassystem eftersom prisskillnaden är så stor. Men du bör vara medveten om att det KAN finnas en anledning till differensen. Det förekommer ibland stora skillnader i både konstruktion och passform, för att inte tala om livslängd, men det finns också piratsystem som är lika bra som originalen.
Birpen :stefan: och andra, rabatten är inte så förbannat stor, skillnaden till Biltemas wire var så stor att jag drar åt mig öronen(ingen biltema mao ), skillnaden mellan mekonomen och orginal var så liten att det gör det samma.
Och det är förvånande många "pirat-delar" som är identiska med "orginal", fast skillnaden ligger inte i utseendet.
Att samma fabrik tillverkar både orginal och pirat sida vid sida är mera regel än undantag, doch inte alltid till samma spec.