Sitter med en inlämningsuppgift och kan för allt i världen inte komma på hur jag ska lösa uppgiften som ser ut på följande vis:
visa att 2 arctan(x) = arctan ((2x)/(1-x^2)) för alla x som tillhör intervallet ]-1,1[
Jag har försökt att visa att skillnaden mellan deras derivator borde vara noll, men lyckas inte. Om någon lyckas lösa den här innan klockan 8 imorgon bitti vore jag evigt tacksam! =)
Multiplicera ihop och förenkla en del (du sa ju före 8 :p)
2 (1+x^2)/ ( (1-x^2)^2 + 4x^2 )=
Utveckla kvadraten i nämnaren
2 (1+x^2)/ (1 + 2x^2 + x^4) =
2 (1+x^2)/ (1+x^2)^2 =
2/(1+x^2)
Vilket är lika med derivatan av den andra funktionen. :)
Med reservation för slarvfel medans man brer ostmackor och fixar oboy till ungarna.
Haha.. Tack så mycket. Tyvärr kom det fem minuter för sent. Gick till skolan precis innan du skickade svaret.. Jag hade bara gjort en ynka liten tabbe. hade fått inre derivatan till:
(2-2x^2)/(1-x^2)^2 istället för (2+2x^2)/(1-x^2)^2
Vilken tabbe.. Och jag satt med talet i flera timmar. Haha.. Knäppt. Men nu vet jag! :) Tack
Haha.. Tack så mycket. Tyvärr kom det fem minuter för sent. Gick till skolan precis innan du skickade svaret.. Jag hade bara gjort en ynka liten tabbe. hade fått inre derivatan till:
(2-2x^2)/(1-x^2)^2 istället för (2+2x^2)/(1-x^2)^2
Vilken tabbe.. Och jag satt med talet i flera timmar. Haha.. Knäppt. Men nu vet jag! :) Tack
Åh, vad irriterande det är när man sitter och sliter med en uppgift så där och det bara strular... :l
Men det gäller ju att hålla tungan rätt i mun när man löser sådana här uppgifter och den här inre derivatan innehöll ju massor av olika steg. :)