Jo, det stämmer, men den kan tyckas mer gul eller mer röd beroende mot vilken bakgrund man lägger den.
Jag uppfattar orange som en egen färg likväl som jag uppfattar lila som en egen färg. (trots att jag vet att de är blandade)
29 svar · 1 027 visningar · startad av Nexus86 · sida 2 av 2
Känner för att filosofera lite. :p Hur vet man att alla ser färger likadant? Det som är grönt för mig kanske är blått för någon annan fast den tror att det är så alla ser grönt. Detta kan förklara varför alla har olika uppfattning om färger. Men samtidigt kan det hända att det inte är så eftersom att hur blir det då med nyanser. Fast nyanserna kanske passar tillräckligt bra ihop ändå. :q Fyll gä
Läs frågan i sin helhet →Jo, det stämmer, men den kan tyckas mer gul eller mer röd beroende mot vilken bakgrund man lägger den.
Jag uppfattar orange som en egen färg likväl som jag uppfattar lila som en egen färg. (trots att jag vet att de är blandade)
Så gör nog de allra flesta. Även jag.
Uhhm.. Vad är det vi diskuterar just nu? Är det om blandningar och att de inte rör till färgerna eller? ;) :P
Grönt är ju en blandning och det verkar ju inte som om det rör till det så mycket....i cirkeln. ;)
Det här med "blandade" och "icke blandade" färger tycker jag är en rätt konstig distinktion, och särskilt definitioner man satt upp. De enda färger vi människor kan uppfatta är rött, grönt och blått, om det är några färger som inte är "blandade" är det de. Alltså är exempelvis gult en blandad färg, likaså vitt och svart.
spango skrev:
Det här med "blandade" och "icke blandade" färger tycker jag är en rätt konstig distinktion, och särskilt definitioner man satt upp. De enda färger vi människor kan uppfatta är rött, grönt och blått, om det är några färger som inte är "blandade" är det de. Alltså är exempelvis gult en blandad färg, likaså vitt och svart.
Du har ett litet fel där spango. Gult är inte en blandad färg. Grönt däremot är en blandning av gult och blått. Eller det var det när jag gick i skolan i alla fall. ;)
Vitt är en blandning av alla färger.
Men *duuuh* :stud
Jag vet väl det, det var därför jag valde exemplet. Som jag sa är grönt, rött och blått de enda färger vi kan uppfatta med våra ögon, resten är bara blandningar därav. Det är exempelvis därför våra skärmar bara befattar sig med dessa färger. För att återgå till exemplet med gult är det en blandning av rött och grönt ljus.
Att sedan någon har fått för sig att det som räknas som "färg" är vad som händer när man blandar gula och blåa ämnen (och får grönt) är en annan sak. Det var det jag syftade på när jag sa att jag tyckte att distinktionen mellan "blandade" och "icke blandade" färger var konstig ;)
Bara en liten avstickare angående vitt; någon sa här tidigare att vitt var en blandning av alla färger. Men hur kommer det sig då att när jag blandar alla färger på min röd, grön och blå palett, så blir det svart?
Vitt ljus är en blandning av alla färger. När det gäller materia är det väl kanske motsatsen, att svart är en blandning av alla färger.
Ingrid skrev:
bewern skrev:
Vitt är en blandning av alla färger.
Även svart?
. :r Kommer på att det var några (ganska många faktiskt) år sedan man gick i skolan. Det är ju som Marcus E skriver:
Vitt ljus är en blandning av alla färger.
Glömde det där med ljus
Har glömt teckningstimmen i skolan, men det här låter vettigt:
Marcus E skrev:
När det gäller materia är det väl kanske motsatsen, att svart är en blandning av alla färger.