webForumDet fria alternativet

JB-gymnasiet

Småprat

10 svar · 390 visningar · startad av Mika3l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg
Frågan#1

Har läst tidigare att några här på wF går på John Bauer-gymnasiet.
Är det någon av er som går IT-media-inriktingen och kan berätta lite om den?
Visserligen så går väl ingen av er i Karlstad där jag kommer gå om jag ska gå på JB men det kanske kan bli en fingervisning iallafall, vill veta om det är så slitet och segt som det var när jag kollade på ett skolforum förra året. :p

en konstig pys i pensionärsåldern skrev:

Det här är några projekt vi har kommit fram till den här terminen.
Här har du en boll som studsar runt i ett fönster t.ex!

:OO :stud

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Örnsköldsviks JB är här allmänt känt som "stället där de sitter och spelar CS hela dagarna". To be fair; jag tror det är en bristfällig utbildning där de förutsätter att ettorna ska ta ansvar från dag ett.

Det är ungefär det jag har trott också, jävligt synd bara att dom ska ha en perfekt utbildning för mig. Jaja, finns ju fler gymnasieskolor här som tur är. :)

Medlem sedan juni 2000516 inlägg

Pluggade 3 år på JB i Jönköping. PC/Nätverksteknik.
Är väl inte precis supernöjd med utbildningen. Rätt slappt och det kräver mycket eget ansvar.

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Gå JB och bli nätverkstekniker för ett lekis. Ungefär så jag uppfattar det...

JB verkar sämre än vad jag tidigare trott. :e :l

Lutar åt att det får bli en annan skola...

Medlem sedan juli 2000297 inlägg

Glöm inte att du måste läsa till en hel del på komvux efter JBs IT-program för att ha möjlighet att plugga datalogi nånstans. Grundutbildningen innehåller helt enkelt inte tillräckligt många kurser för att ge stabil högskolebehörighet.

sebbz skrev:

Glöm inte att du måste läsa till en hel del på komvux efter JBs IT-program för att ha möjlighet att plugga datalogi nånstans. Grundutbildningen innehåller helt enkelt inte tillräckligt många kurser för att ge stabil högskolebehörighet.

Hu?! :o
Vad jag har hört så ska den ju ge stabil högskolebehörighet. :o
Nu lutar det verkligen inte åt JB. ;) :l

Fattas såvitt jag vet bland annat Fysik B, vilket är en mycket vital del av bra behörighet.

red: Dock finns det som tillval. Fullständig timplan finns här: http://www.johnbauer.nu/home_jb.nsf/timplan_it?OpenPage . Dock kan man ju inte välja till hur mycket som helst, och det är nyttigt med betydligt mer matte. Kemi bör också läsas, likaså B-språk. Biologi går uppenbarligen inte att läsa alls.

Vill du ha en utbildning med bra behörighet, gå natur :D. Finns ofta en matte-data-inriktning där (som jag går).

red2: stavfel

http://www.johnbauer.nu/home_jb.nsf/timplan_itmedia?OpenPage

Enligt den sidan så ska det gå att välja Fysik B.

RED: Jo, jag har funderat på natur. Fast jag är rätt så tveksam, man måste läsa B-språk då och är det något som jag hatar så är det B-språk(tyska). ;) Jaja, jag får spana vidare. :)

Enligt den sidan så ska det gå att välja Fysik B.

Som sagt ovan, det finns som tillval, men man kan inte välja till hur mycket som helst. Det behövs mer än fysik b för att ge stabil behörighet.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)