webForumDet fria alternativet

"Bara smarta manniskor ska fa skaffa barn"

Politik & samhälle

26 svar · 689 visningar · startad av Lord Moyne · sida 2 av 2

Frågan, av Lord Moyne

<http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=66436> Sjukt, sjukt, sjukt. Om denna person ar fodd av nagon av de han sjalv anser vara tillrackligt intelligenta for att fa skaffa barn (vilket han rimligen borde gora) ar det ju faktiskt ett faktum som faller hans tes att intelligenta manniskor foder intelligenta manniskor.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Jag säger då det, Danmark...Danmark :o x( :x :l

Medlem sedan sep. 200322 inlägg

Visst framstår karln som en tok - för många förhoppningsvis. Men tyvärr går det ofta bra att säga vilka tokigheter som helst om man har en hög akademisk titel. Det finns många som uppfattar själva titeln som en garanti för vetenskaplighet och denna "vetenskaplighet" som en garanti för någon sorts sanning i budskapet. Men man behöver inte befinna sig länge i det där systemet för att inse att några sådana absoluta samband finns det inte... Desillusionerande kanske, men...

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag tycker det är en skitbra idé, och den behövs verkligen i Danmark med tanke på hur många som faktiskt röstar på hon den där Adolf Kjærsgaard, eller vad hon nu heter... fram den avbitartången och sterilisera, här ska minsann inte lyftas några bidrag bara för att man är korkad.

Men en intressant grej med den här mannen är att han dessutom anser att kvinnor är mindre intelligenta än män (källa), så då borde ju logiskt nog kvinnor inte få skaffa barn. Men var sitter egentligen livfadern på oss karlar? :q

Medlem sedan sep. 200322 inlägg

spango skrev:

Jag tycker det är en skitbra idé, och den behövs verkligen i Danmark med tanke på hur många som faktiskt röstar på hon den där Adolf Kjærsgaard, eller vad hon nu heter... fram den avbitartången och sterilisera, här ska minsann inte lyftas några bidrag bara för att man är korkad.

:e
Undrar om professorn har tänkt på att man kan se det så också...

spango skrev:

Men en intressant grej med den här mannen är att han dessutom anser att kvinnor är mindre intelligenta än män (källa), så då borde ju logiskt nog kvinnor inte få skaffa barn.

...och hur han själv har tänkt lösa den lilla detaljen... :OO

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Helt tokigt så klart. Men jag håller inte med Expressen att det handlar om "...rashygieniska teorier". Eller skall man tolka det som att Expressen påstår att intelligens har med ras att göra? :q

Medlem sedan juli 2000297 inlägg

Skum människa.. Dock borde man få ha ett "barnkörkort" innan man fick skaffa barn..

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Robban skrev:

Men jag håller inte med Expressen att det handlar om "...rashygieniska teorier". Eller skall man tolka det som att Expressen påstår att intelligens har med ras att göra? :q

Förra gången det var på tapeten (på 30-talet), då var de som förespråkade dylika saker, ofta även rasbiologer. Därav kopplingen. Den tidens koppling till "ras", var att man ville förädla den svenska folkstammen genom att tvångssterilisera de som man ansåg var sämre element. Därmed inte sagt att man nu idag behöver ha något rasperspektiv på saken. Men det gör naturligtvis inte idén bättre på något vis.

annesophie skrev:

Jag menar, det är inget som kommer att "genomföras" praktiskt varken i Danmark eller i andra länder. Hans åsikter fyller inget syfte mer än att reta upp folk.

Vad är då poängen? Att få igång en debatt?

Nåväl, det han isåfall har lyckats med är att framstå som en komplett naziinspirerad galning som man definitivt inte bör ta på allvar. Debatten, trots hans avsikt, kommer säkerligen mest att handla om huruvida han är lämplig att förbli professor.

Precis. Förmodligen vill han bara skapa rubriker, utan att uppnå något vettigt. Antagligen har väl akademiker samma behov av kändisskap som alla andra. Detta är helt enkelt akademikervärldens motsvarighet till dokusåpor. Här i Sverige har vi ju vår egna Gunnar Adler-Karlsson som brukar utmärka sig med liknande påståenden. Nu har professorn i alla fall fått sina femton minuter i rampljuset.

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)