Vet inte om jag är gammalmodig eller omodern, men jag förstå inte poängen med denna lek? Denna tragiska lek bygger väl enbart på att några få kvinnliga elever, ska exploatera sina kroppar inför en större mängd manliga elever, vad jag kan förstå?
Lite kommentarer kring denna märkliga artikel, och den ännu märkligare "leken".
Ett 20-tal kvinnliga teknister var med i tävlingen ”klädstrecket”. Man tog av sig så mycket kläder man vågade och band ihop dem. Laget med längst klädlina vann.
20-tal kvinnliga tekniker var med. Hur många manliga elever stod brevid och titta på? 100, 200 eller mer? Lekar som dessa arrangeras ofta av äldre manliga elever i ett syfte som knappast är det utlovade, att stärka gemenskapen.
– Vi såg att några fotografer tog bilder men trodde att de bara skulle dokumentera insparken...Själv hade hon bara stringtrosor på sig när bilderna togs.
Om man offentligt ställer sig i en stor grupp av människor enbart iklädd stringtrosor, får man nog räkna med att en och annan mindre nogräknad person kommer att ta bilder i mer eller mindre seriösa syften. Att bli chockad över att bilder används i oseriösa syften, får man nog räkna med om man ställer upp i något dylikt. Säkerligen någon av de äldre manliga eleverna som ville ha lite "minnen" av sin karriär som festfixare?
Meningen är ju att eleverna ska ha kul och stärka sammanhållningen och så går det så här, säger skolans rektor
Måste väl för sjutton finnas andra sätt för ungdomar att få gemenskap och en stark sammanhållning, än att de kvinnliga eleverna exploaterar sina kroppar för de manliga eleverna? Hade min chef föreslagit att vi ska vi ska förbättra gemenskapen och samanhållningen på arbetsplatsen med en liknande lek, hade nog 99% av de anställda rest sig upp och gått. Tyvärr har inte skolungdomar det självförtroendet.
På gymnasieskolorna i Borås pågår just nu ett arbete om sexuella trakasserier.
Tyvärr har inte alla ungdomar av i dag det självförtroende som krävs, utan faller lätt för grupptryck. Om 15 av tjugo kvinnliga deltagare i denna lek, tar av sig BH:n för att på så sätt göra sitt "klädstreck" längre, samtidigt som en stor mängd manliga deltagarna "hejar på", hur lätt är det då för de övriga 5 deltagande eleverna som ännu inte tagit av sig BH:n att stå emot grupptrycket?
Om man som rektor leder undervisning i ämnet "sexuella trakaserier", och inte ser något som helst fel i dessa "lekar" vet jag inte om man är lämplig att lede undervisning i det ämnet.
Slutkommentar:
Är ingen hejare av feminister, utan tvärtom så kan jag tycka att feminister kan vara ganska så "korkade". Tycker dock inte att man behöver vara feminist för att se att det är något fel i dessa aktiviteter. Man behöver inte heller vara feminist för att förstå det egentliga syftet med denna "exploatering" av kvinnokroppar.
På wF är ca 95% av medlemmarna män, ska bli spännande att se om någon möjligtvis delar min uppfattning i frågan?
Illa att folk tagit bilder och lagt ut och att ta av sig så mycket är gränsöverskridande.
Dock har jag inget emot klädstrecket i sig. Jag har haft det tre år i rad på gymnasiet nu. Och det är lika många killar som tjejer. Många killar stod med bara svarta sopsäckar runt sig ;) En del tjejer tog av sig bh:n men hade givetvis en svart säck över sig.
Så länge man skyddar med något är det ok, men att några perverterade smygfotografer kommer och tar bilder som sedan publiceras på nätet är riktigt illa.
Förstår inte meningen med många nollningar eller insparkar... Har läst riktigt skrämmande saker. På gymnasiet jag gick på hände aldrig något sånt och sammanhållningen var ändå mycket stark.
Man läser med jämna mellanrum om nollningar som spårat ur på ett eller annat sätt. För något år sedan var det ett repotage i Aftonbladet om en nollning där det hade spårat ut något alldeles kolosalt.
Det tokiga i detta fall tycker jag är den vuxna rektorn som inte inser problemet och syftet med denna lek, och som mer eller mindre legaliserar eländet genom att säga att eleverna gjort detta i syfte att stärka sammanhållningen. Om rektorn på fullaste allvar tror att lekar som dessa verkligen stärker sammanhållningen, så tycks hans kunskaper i "teambilding" inte vara allt för stora.
Mott skrev:
På gymnasiet jag gick på hände aldrig något sånt och sammanhållningen var ändå mycket stark.
Hade bra sammanhållning på gymnasiet vi också. Har även bra sammanhållning nu på arbetet, och vi har aldrig lekt dessa lekar. Tror på inte det minsta på att de äldre elever som arrangerat denna tillställning i botten bryr sig så mycket om varken eleverna eller sammanhållningen. De vill nog bara ha lite "skådespel", eller vad man nu vill kalla det.
Lite halvt ot men ändå inte. Jag kan berätta att nu när jag börjat plugga på högskola hade vi självklart en nollning.
Vi som läser webbdesignprogrammet är 9 st. De som höll i nollningen ringde runt till alla och frågade om man ville vara med, jag tackade ja och en halv vecka innan skolan startade startade nollningen, nu 2 veckor efter att nollnigen är slut kan jag säga som så här.
De 5 personer från Webbdesign som var med på nollnigen umgås dagligen och har blivit bra kompisar, de 4 andra vet jag knappt vad de heter.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e