SSPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Gandalf> Attackdykare har jag för mig att du måste vara KB för, alltså 15 månader. Kustjägare är 10 månader.
Oel> Bli inte så bitsk. ;)
Det där låter inte som verklighet. Exakt vad är det man lär sig? Folk påstår att man utvecklas som människa, vadå utvecklas, invecklas borde det väl vara? Alla är så diffusa i sina definitioner av utveckling och inlärning. Jag hade antagligen utvecklats mer som människa av att inte behöva göra 10 månader, men det får jag aldrig veta, för de stal 300 dagar av mitt liv. Hur fan kan det vara utvecklande att gå tills man spyr? Folk lurar sig själva, hjärntvätt är vad det handlar om. Jag ifrågasatte mycket av det som befälen skulle få mig att göra, och eftersom de inte hade några bra svar så klarade jag mig alltid ur knipor. De klarade helt enkelt inte av att föra en dialog, antagligen pga av att de var socialt missanpassande. Det var helt tack vare min kritiska inställning som jag klarade av mina 10 månader....
Att anmäla ett befäl var inte heller att tala om, eftersom detta då endast tog upp inom försvarets egna instanser och på sikt bara tystades ned.
Man får en bättre uppfattning om vad man klarar av, samt att man i framtiden säkerligen blir bättre på att arbeta i grupp, för att nämna lite. Men det är klart, är alla i ens grupp så negativt inställda till lumpen som det verkar ha varit hos er, kan jag förstå att man inte fick ut mycket av lumpen. Det krävs ju att man är aktiv och att gruppen gör det den ska tillsammans.
Varför skulle jag inte få ha en AK5'a? Bara för att jag hellre avrättar ett av mina föredetta befäl än fienden så behöver inte det betyda att jag är oduglig på att hantera vapen.
Jag menade inte att du var oduglig på att hantera vapen, utan att dina befäl kanske var rädda för att just bli avrättade. ;)
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Oel> Bli inte så bitsk.
Ibland tar hatet överhand. ;) :e
Man får en bättre uppfattning om vad man klarar av, samt att man i framtiden säkerligen blir bättre på att arbeta i grupp, för att nämna lite. Men det är klart, är alla i ens grupp så negativt inställda till lumpen som det verkar ha varit hos er, kan jag förstå att man inte fick ut mycket av lumpen. Det krävs ju att man är aktiv och att gruppen gör det den ska tillsammans.
Vi i vår grupp/pluton hade säkerligen kunnat tänka sig att arbeta om befälen en endaste gång hade gett oss ett fullgott argument till vad syftet med det hela var. Men eftersom de inte klarade det så föll ridån.
Angående att arbeta i grupp och hjälpa varandra i lumpen så är man ju inte dummare än att man hjälper sina kompisar vid behov, som t.ex. att bära sin polares packning när denne har ont. Men att hjälpa andra människor lärde man sig innan lumpen, så jag förstår fortfarande inte hur man kan utvecklas? Samarbete lärde man sig i skolan eller för att ta ett bättre exempel, i lagsporter där man är beroende på varandra. Att man utvecklas bara för att man drar på sig grönkläder och går i djup lera är bara bluff. 10 månader är en lång tid, och man hade antagligen avancerat precis lika långt i sin mänskliga mognad utan inblandning från försvaret...
...sen finns det ju problembarn som bara mår bra av några månader av psykisk tortyr, men det är en annan historia...
:stefan: skrev:
En polare blev dessutom en jävel på att laga mat. :)
Han kan värma ärtsoppa som en Gud!
SSPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
Angående att arbeta i grupp och hjälpa varandra i lumpen så är man ju inte dummare än att man hjälper sina kompisar vid behov, som t.ex. att bära sin polares packning när denne har ont. Men att hjälpa andra människor lärde man sig innan lumpen, så jag förstår fortfarande inte hur man kan utvecklas? Samarbete lärde man sig i skolan eller för att ta ett bättre exempel, i lagsporter där man är beroende på varandra. Att man utvecklas bara för att man drar på sig grönkläder och går i djup lera är bara bluff. 10 månader är en lång tid, och man hade antagligen avancerat precis lika långt i sin mänskliga mognad utan inblandning från försvaret...
Jo, visst hade man säkert kunnat lära sig det utanför försvaret. Men jag står fortfarande vid mitt ord, för i värnplikten [kan man] hamnar man i såna extrema situationer att det blir en helt annan sak än att ha ett grupparbete i skolan. :)
Att era befäl var värdelösa är ju tråkigt, då blir det en helt annan grej. Mina befäl var rakt igenom kanon, även fast många var stenhårda så var de rättvisa - och de gick att diskutera med.
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inläggRedan -92 fick jag välja vad jag ville så vill du göra lumpen i flottan
så är det säkert inga problem.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
magnusfeldth skrev:
En polare blev dessutom en jävel på att laga mat. :)
Han kan värma ärtsoppa som en Gud!
Eh, njaaa...
Han hade ensam fullständigt ansvar för att hela ubåtens personal fick frukost, lunch, middag och nattmat - planera matsedel, beställa mat, hålla sig till budget, tillaga och servera maten osv. Det var jävlarimej ingen semester! ;)
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggDet verkar som om flottans käcka kockar faktiskt får lära sig att laga mat.
Brorsan var kock och blev grym på att laga mat...
Det var flera av hans lumparkompisar som blev "riktiga" kockar efter lumpen pga av utbildningen...
Eh, njaaa...
Han hade ensam fullständigt ansvar för att hela ubåtens personal fick frukost, lunch, middag och nattmat - planera matsedel, beställa mat, hålla sig till budget, tillaga och servera maten osv. Det var jävlarimej ingen semester! ;)
Förslag på matsedel:
Måndag
Frukost: Löksoppa
Lunch: Löksoppa
Middag: Löksoppa
Nattmat: Löksoppa
Tisdag
Frukost: Löksoppa
Lunch: Löksoppa
Middag: Löksoppa
Nattmat: Löksoppa
Onsdag
Frukost: Löksoppa....
Och man håller sig inom budgeten!
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggVisst, och sen har du en vansinnig besättning efter dig. Lite svårt att hålla sig undan på en ubåt kanske... :OO
...man kanske kan skjuta ut sig ur torpedtuberna?
PPatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg
OveRRidE skrev:
SPiN skrev:
Sök en grym utbildning som fallskärmsjägare intriktning sjukvårdare, eller liknande. Som man har användning av senare i livet.
Mjo, det tyckte en av mina kompisar också, så han satsade på jägare. Dock klarade inte hans (och tre andras i hans grupp / pluton / kompani / whatever) brosk i knäna av givakt i ca 2 timmar i ett tvåsiffrigt antal minusgrader och med full stridspackning, så han skickades hem med valmöjligheterna 'fortsätt utbildningen' eller 'åk hem och du kommer kunna gå resten av livet'. Jag tror han lärde sig jättemycket av det. :stud ;)
Att bli jägare är inte alla förunnat. Man ska ha en fysik och ett psyke som klarar MYCKET stora påfrestningar. Att man har skador kan man inte göra något åt, och således ej lämpad att vara jägare.
Jag kommer ihåg när en gammal skate polare vid namn Johan Hellström (jepp, Robinson-Johan) gjorde värnplikten till Fallskärmsjägare. Han hade en hel portfölj av olika läkemedel för att kurera kroppen (skavsår, ömhet m.m). Är man beredd på att ta mycket stryk och tycker att det är roligt ska man bli jägare ;)
Efter det följde en stor våg av jägarutbildade ungdomar i Sala-trakten.
Vi är ju dock olika.
Själv efter 1.5 månader i Boden sökte jag vapenfri tjänst och blev hemförlovad direkt. Mitt bästa val då jag senare fick göra min värnplikt på Arlanda Brandstation -90 under 6 månader.
Kan rekomenderas :e
Mycket god mat, inne 2 dagar ledig 4 ... kunde byta och ligga inne under 4 dagar och ledig i 8 ....
cya,
/PatrikB
IIngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg
oelbal skrev:
Varför skulle jag inte få ha en AK5'a? Bara för att jag hellre avrättar ett av mina föredetta befäl än fienden så behöver inte det betyda att jag är oduglig på att hantera vapen.
Du har nog en poäng i det. ;)