webForumDet fria alternativet

Kanske dags att förbereda sig...

Småprat

31 svar · 1 008 visningar · startad av Rinaldo

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg
Frågan#1

Idag kom lumpen infon. Det är alltså bara ca 8 månader kvar till mönstringsbrevet kommer... Men nu är det så att jag vill göra flottan, bara flottan och inget annat än flottan.

Hur är det? VIlken valmöjlighet har man när det faktiskt kommer till kritan. Kan man säga vad man vill vid mönstringen och är det större chans om man tillägger att man har tagit Kustskepparexamen och har seglat hela livet.

I grova drag. Vad ska jag göra för att slippa kräla i leran? (Säga till psykologen att man har en viss benägenhet att skjuta på folk?)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

till psykologen: "jag får sådana konstiga ryck ibland och börjar skjuta på mina kompisar" :e

Tack för besöket i #webforum :p :e

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det enda du behöver säga är att du vill göra lumpen som blå-naffe ( Flottist ). Då kommer du med säkerhet att få välja bland de tjänster som finns för flottisterna. Varför man skulle vilja bli bullätare tryckandes på en båt förstår jag inte, efter september nu i år skulle tydligen antalet sjötimmar för flottan dras ner drastiskt, all utbildning skulle ske vid kaj. Sök en grym utbildning som fallskärmsjägare intriktning sjukvårdare, eller liknande. Som man har användning av senare i livet.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Min kompis sade att han var rädd för gröna kläder... :OO det brydde sig inte psykologen om och gav han en sjua i lämplighet...jag fick åttor...om någon undrar

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

En polare gjorde lumpen som kock på en ubåt och trivdes så jävla bra att han var snubblande nära att söka till officershögskolan...
Han hade hur kul som helst och blev dessutom en jävel på att laga mat. :)

Ja! Ubåtarna! Sök dit i så fall, dom är ashäftiga. :)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

SPiN skrev:

Sök en grym utbildning som fallskärmsjägare intriktning sjukvårdare, eller liknande. Som man har användning av senare i livet.

Mjo, det tyckte en av mina kompisar också, så han satsade på jägare. Dock klarade inte hans (och tre andras i hans grupp / pluton / kompani / whatever) brosk i knäna av givakt i ca 2 timmar i ett tvåsiffrigt antal minusgrader och med full stridspackning, så han skickades hem med valmöjligheterna 'fortsätt utbildningen' eller 'åk hem och du kommer kunna gå resten av livet'. Jag tror han lärde sig jättemycket av det. :stud ;)

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Jag "valde" att göra militärtjänsten för 13 år sedan, det ångrade efter två veckor i grötrock.

Vänta, vänta, vänta och så lite vänta.
Pang, pang, skjuta lösa skott, rengöra bössa.
Giv akt, slicka uppåt å bädda säng.
Dricka ärtsoppa och putsa känga.

Flottan - vilken bluff.
Har för mig att det är fler än hälften som blir placerade på marktjänst.
Resterande Kalle Ankor hånar förstås de som får sopa exercisplanen.
Nej, jag skulle dessutom aldrig sätta på mig en svensk uniform i händelse av krig.

Fram för freden - det är framtiden.

ÖveRRidARen> Ja, klarar man inte av det så får man ju åka hem. Det är ju inte så att de vill förstöra någons liv. Att det är hårt och riktigt jävligt ibland vet jag, men man får ut mycket av en sån utbildning, speciellt om man läser en inriktning som man kan ha riktig nytta av resten av livet - t.ex. sjukvård. Då kanske man till och med kan fixa sina knän själv, om de går sönder. :i ;)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

SPiN skrev:

ÖveRRidARen> Ja, klarar man inte av det så får man ju åka hem. Det är ju inte så att de vill förstöra någons liv. Att det är hårt och riktigt jävligt ibland vet jag, men man får ut mycket av en sån utbildning, speciellt om man läser en inriktning som man kan ha riktig nytta av resten av livet - t.ex. sjukvård. Då kanske man till och med kan fixa sina knän själv, om de går sönder. :i ;)

Det jag menade är att det måste ligga inom rimliga gränser i värnplikten. Jägarna skall enligt mig vara yrkessoldater med minst ett års arbetsutövande efter värnplikt, inte snabbskolade stridpenisar i 19-årsåldern.

Medlem sedan jan. 2003282 inlägg

OveRRidE skrev:

Det jag menade är att det måste ligga inom rimliga gränser i värnplikten. Jägarna skall enligt mig vara yrkessoldater med minst ett års arbetsutövande efter värnplikt, inte snabbskolade stridpenisar i 19-årsåldern.

Där har vi samma åsikt du och jag.

Jan-Olov

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Säg att du blivit fälld för våldsbrott, då ser de att du passar in bland officerarna och placerar dig på officersutbildning

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=64800

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

magnusfeldth skrev:

Säg att du blivit fälld för våldsbrott, då ser de att du passar in bland officerarna och placerar dig på officersutbildning

:birp
På 2:a pansarstraffkompaniet där jag var, var majoriteten "dömda" för olika brott.
Det var allt från misshandel till att ha slängt dynamit under övning...:OO

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

obelix skrev:

magnusfeldth skrev:

:birp
På 2:a pansarstraffkompaniet där jag var, var majoriteten "dömda" för olika brott.
Det var allt från misshandel till att ha slängt dynamit under övning...:OO

Sådana mönster går igen - kolla närmsta handelshögskola och du upptäcker att majoriteten av lärarna har näringsförbud... :e

Varför skulle en yrkesofficer klara sig bättre i en liknande situation som din kompis? Det handlar ju ändå om kyla och fysik, där kan jag lova att många värnpliktiga är tåligare än många officerer. Det är ju därför man har de tester som de har på mönstringen, för att se att man pallar trycket som jägare. Kustjägarna & fallskärmsjägarna har ju två extra tester, norrlandsjägarna har ett, utöver de vanliga testerna.

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

:stefan: skrev:

Sådana mönster går igen - kolla närmsta handelshögskola och du upptäcker att majoriteten av lärarna har näringsförbud... :e

jag skall fråga mina lärare... :e

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

SPiN skrev:

Det är ju inte så att de vill förstöra någons liv.

Klart som fan att de vill. Vad har du för befäl egentligen? Om de lyckas bryta ned dig och åsamka dig men för livet så har de ju lyckats.

Syrran(!) fick hem ett sånt där propagandahäfte från militären igår, jag slet upp det, läste igenom och slängde det sedan i papperskorgen. Hon fick inte ta del av det, sånt besparar jag mina närmaste. Det var bannemej den största glorifieringen av försvarsmakten jag skådat, fullt av intervjuer med lycliga lumpare som tyckte att allting var hur kul som helst... :OO

Jesper T skrev:

Nej, jag skulle dessutom aldrig sätta på mig en svensk uniform i händelse av krig.

Det skulle jag göra, fast de första som får smaka bly är inte fienden...

Klart som fan att de vill. Vad har du för befäl egentligen? Om de lyckas bryta ned dig och åsamka dig men för livet så har de ju lyckats.

Öh, vad hade du för befäl egentligen? Att brytas ned är ju självklart, men sen blir man uppdragen igen av gruppen eller hjälper till att dra upp någon annan. Det är ju det som är grejjen. Man lär sig mycket, om sig själv och om andra, på det här sättet.

Syrran(!) fick hem ett sånt där propagandahäfte från militären igår, jag slet upp det, läste igenom och slängde det sedan i papperskorgen. Hon fick inte ta del av det, sånt besparar jag mina närmaste. Det var bannemej den största glorifieringen av försvarsmakten jag skådat, fullt av intervjuer med lycliga lumpare som tyckte att allting var hur kul som helst...

Jag vet inte hur ni hade det, men jag kan bara svara för mig själv och andra i min närhet som har gjort lumpen. Ingen har ångrat det, och ungefär 85-90% hade roligt under värnplikten. Om det gäller generellt för Sverige kan jag ju inte svara på, men jag är tveksam till att alla andra tycker att värnplikten sög...

Det skulle jag göra, fast de första som får smaka bly är inte fienden...

Då vet jag vem jag skulle akta mig för. Lät de dig ha en AK5:a förresten? :e ;)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Öh, vad hade du för befäl egentligen? Att brytas ned är ju självklart, men sen blir man uppdragen igen av gruppen eller hjälper till att dra upp någon annan. Det är ju det som är grejjen. Man lär sig mycket, om sig själv och om andra, på det här sättet.

Det där låter inte som verklighet. Exakt vad är det man lär sig? Folk påstår att man utvecklas som människa, vadå utvecklas, invecklas borde det väl vara? Alla är så diffusa i sina definitioner av utveckling och inlärning. Jag hade antagligen utvecklats mer som människa av att inte behöva göra 10 månader, men det får jag aldrig veta, för de stal 300 dagar av mitt liv. Hur fan kan det vara utvecklande att gå tills man spyr? Folk lurar sig själva, hjärntvätt är vad det handlar om. Jag ifrågasatte mycket av det som befälen skulle få mig att göra, och eftersom de inte hade några bra svar så klarade jag mig alltid ur knipor. De klarade helt enkelt inte av att föra en dialog, antagligen pga av att de var socialt missanpassande. Det var helt tack vare min kritiska inställning som jag klarade av mina 10 månader....

Att anmäla ett befäl var inte heller att tala om, eftersom detta då endast tog upp inom försvarets egna instanser och på sikt bara tystades ned.

Jag vet inte hur ni hade det, men jag kan bara svara för mig själv och andra i min närhet som har gjort lumpen. Ingen har ångrat det, och ungefär 85-90% hade roligt under värnplikten. Om det gäller generellt för Sverige kan jag ju inte svara på, men jag är tveksam till att alla andra tycker att värnplikten sög...

Jag vet inte hur ni har det men i mitt fördetta kompani var det solklart att en extrem majoritet tyckte att försvaret inte uppfyllde något uppenbart syfte.

Då vet jag vem jag skulle akta mig för. Lät de dig ha en AK5:a förresten?

Varför skulle jag inte få ha en AK5'a? Bara för att jag hellre avrättar ett av mina föredetta befäl än fienden så behöver inte det betyda att jag är oduglig på att hantera vapen.

Medlem sedan sep. 20012 186 inlägg

fick "lumpenpaketet" igår.
Funderar på att söka till fjälljägare.
Hur är det med attackdykare/kustjägare eller vad det heter? Är det en lång utbildning?

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)