webForumDet fria alternativet

Vad ska man göra...

Småprat

17 svar · 605 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Man blir lite less på dessa typer som aldrig lär sig att låta bli att organisera dessa vandalfester x(

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Vad ska man göra...

- Nolltolerans, fler poliser och hårdhandskar. SÅdant slödder ska vi inte behöva ha på våra gator.
Om de vill tas på allvar kan de börja med att ta av sig sina luvor och följa landets demokratiskt stiftade lagar.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

250-300 ungdomar samlades.. en fotograf fick en smäll på käften.

jättehemskt?

(vad konstigt förresten, ytterligare en reclaim-fest som inte urartade.. )

"Vad ska man göra... "

Baka bullar och kakor, fixa ett par plastdunkar med saft, koka lite kaffe och åk ut och bjud de elaka ungarna på fika. Poliserna vill säkert också ha.

Allvarligt.

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Ok... i morgon samlas vi och grabbarna i Mattis trädgård. Och om han åker på en smäll - vad då då? :OO

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Matti skrev:

Baka bullar och kakor, fixa ett par plastdunkar med saft, koka lite kaffe och åk ut och bjud de elaka ungarna på fika.

Nej, stek en riktigt jävla blodig biff och tvinga i dem^W^W^W bjud dem på! :i §e
Blodpudding kan också funka.

Mattis trädgård.

yeah.
ta med er saft och bullar.

Och om han åker på en smäll

jag åker inte på en smäll.

'coz i know the art of photographing 'tards without getting hit.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Matti skrev:

250-300 ungdomar samlades.. en fotograf fick en smäll på käften.

... och polisen har förbrukat än mer resurser på att hindra vandalisering stan (för du skall inte inbilla mig att det hade gått lika lugn till om inte polisen varit där -- det har tidigare "gatufester" visat att så är inte fallet). Resurser som kostar stora pengar. Pengar som vi skattebetalare får pynta ut med. Och jag ser faktiskt att mina skattepengar går till bättre saker, som sjukvård t.ex.

Reclaim från vem f.ö.? Samhället (d.v.s. oss)?

Medlem sedan dec. 20002 147 inlägg

de reclaimfester som har varit i linköping (senast förra helgen) har funkat hur fint som helst och alla har varit glada. till och med poliserna hade kul då fick sig lite underhållning på sitt arbetspass. det är jävligt synd att inte det uppmärksammas när det verkligen går bra.

... och polisen har förbrukat än mer resurser på att hindra vandalisering stan

Det är där bullarna kommer in i bilden. Med en kanelbulle i ena handen, och en saftmugg i den andra, är det svårt att klottra och slå sönder skyltfönster (man kan fortfarande sparka, men då riskerar man att spilla saft och bli kladdig). Bjud in en pensionärsförening och låt dem mingla med ungdomarna -- betydligt intressantare än Bingolotto. Vem kastar sten på polisen när farmor står bredvid och talar med en om hur det var på den gamla, goda tiden?

Point is -- festerna kan inte förbjudas, de är redan "olagliga". Med fler vuxna personer på plats skulle mängden skadegörelse sannolikt minska dramatiskt -- och därmed skulle även behovet av ett stort polisuppbåd försvinna.

Med fler vuxna personer på plats skulle mängden skadegörelse sannolikt minska dramatiskt -- och därmed skulle även behovet av ett stort polisuppbåd försvinna.

Hjälpte föga på Avenyn i Göteborg. Fanns gott om vuxna där, vad jag kunde se. Men det hjälper inte mycket mot dom som är där med enda syfte att ställa till bråk.

Det som sker på mindre gatufester kan inte jämföras med det som sker i samband med stora EU-toppmöten.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Jag har alltid undrat vad det är dom försöker 'reclaima'.
Jag äger gatan jag kör min bil på eftersom att jag betalar skatt.
Sitter där en Lunar-fjortis när jag kommer med Audin så blir det
kladdigt på asfalten. Den saken är klar.

sneeze skrev:

din kompis?

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Matti skrev:

sneeze skrev:

din kompis?

Inte precis. Du förstår nog vad jag menar förövrigt. Det går inte att
'reclaima' någonting som man aldrig har ägt.

Händelsen du pekar på var ju knappast en 'reclaim the streets' manifestation
så jag tycker nog ditt svar var en smula korkat.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

sneeze skrev:

Allt. Nästa vecka ska vi till Södermalm och reclaima gatan från alla jävla cyklister. Sen drar vi till Södertunneln och kräver att den ska byggas om till bostäder, och sen ska vi reclaima Mälaren och kräva att den torrläggs. Alla ska kunna bo på Södermalm, det behövs ~9 miljoner bostäder till där.

Oj, smädade jag RtC öppet?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

sneeze skrev:

Jag äger gatan jag kör min bil på eftersom att jag betalar skatt.

:e

Det som sker på mindre gatufester kan inte jämföras med det som sker i samband med stora EU-toppmöten.

Varför inte då? Det handlar ju om samma personer. Och de är där för att ställa till bråk, vare sig det är på ett EU-topmöte eller en "gatufest".

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)