BbewernMedlem sedan juni 20023 097 inlägg
oelbal skrev:
sneeze skrev:
Det är roligt. Beroende på vad man hamnar, givetvis.
Jag låg inne som Målobs (Radarobservatör) och det var
hur trevligt som helst.
Det är kul att skjuta! Så jäkla roligt!
Det är kul att leka krig i skogen med grönmålade jämnåriga.
Det är karaktärs-danande och du lär dig hur man samarbetar
med människor som är raka motsatsen till dig.... etc etc etc
Do it Mahn... :birp
1. Alla upplever det inte som roligt, precis som du säger så är det beroende på var man hamnar och i vilket psykiskt tillstånd man befinner sig i, men går man in med en väldigt negativ inställning från början (som t.ex. en följd av att man har blivit tvingad) så är inte chansen stor att man upplever skiten som positivt.
2. Det är inte kul att skjuta. Att ligga på skjutbanan iklädd full stridsmundering, ha solen gassandes i ansiktet i 30 graders värme är inte roligt. Det blir heller knappast roligare av att man måste springa de 100+ meterna fram till den jävla måltavlan efter var 5:e skott för att markera. Som om inte det skulle vara nog så väntar ju en rengörning av vapnen resterande delen av natten.
3. Leka-krig-fasen i mitt liv klarade jag av under mina tio första levnadsår. Tack, det räckte.
4. Att samarbeta med andra människor lär man sig i skolan alternativt på arbetet också. Om du studerar får du en utbildning, i lumpen får du en utskällning. Om du arbetar får du pengar, i lumpen får du men för livet.
Javisst, jag hade kul i lumpen.........varje dag efter 16.30 när tjänsten var slut.
5. Sova i samma sal som en massa andra folk, och du kan ge dej fan på att nån snarkar högt och tydligt.
6. Stå ut med andras tåbira på luckan.
7. Sova i tält i 20 graders kyla. Fötterna kokar vid kaminen, samtidigt som frillan fryser fast i tältduken. Samtidigt som den som ligger längst in ska upp och pinka flera gånger om natten.
8. Försöker du vara klyftig, och tjäna tid eller ork nån gång, får du säkert göra om jobbet på ren djävelskap. Och komma sist till maten. Lååååång kö.
Och nej, jag har inte gjort lumpen. Jag jobbade, tjänade pengar och betalade massa pengar i skatt till vård, skola, omsorg istället. Så jag tog min del av ansvaret. :moose
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inläggKlart man ska göra lumpen!
Jag har helt motsatt åsikt till oelbal och tycker att lumpen är något som alla borde göra, allmän värnplikt borde införas! Sakerna jag lärt mig på detta ställe är ovärderliga och jag uppskattar det civila livet mycket mer nu än tidigare.
oelbal skrev:
4. Att samarbeta med andra människor lär man sig i skolan alternativt på arbetet också. Om du studerar får du en utbildning, i lumpen får du en utskällning. Om du arbetar får du pengar, i lumpen får du men för livet.
Att samarbeta med folk på en arbetsplats går absolut inte att jämföra med arbete i "krig", där hänger allt på samarbete.
dectgap skrev:
men jag tyckte att bevakningssoldat lät häftigt. Först när jag kom hem fick jag höra att bevakningssoldat var en sådan tjänst som de erbjöd vem som helst.
Jag ligger inne som insatssoldat ("bevakning") och tjänsten är helt och hållet beroende på vilken plutonchef man har! Jag är helnöjd med befattningen och skulle aldrig byta den mot någonting annat. En del bevakningstjänster på andra regementen tenderar att bli malajtjänster men inte vår, vi har precis avslutat en jägarvecka. Vi har tre befäl som varit kust- & fjälljägare som kombinerar insats och jägare. :e
Vår pluton testar för närvarande helt ny mörkermateriel åt försvaret. Alla har personlig laserpek, bildförstärkare m.m. som vi ska utvärdera (själv har jag bl a en Mono/T). Förutom det bemannar vi insatsstyrkan och får göra inbrytningar i byggnader m.m. skarpt (jag genomsökte en kolsvart byggnad efter ett inbrott med bildförstärkare, har aldrig varit så kul/intressant/utvecklande någonsin tror jag, även om det var skarpt). Mer likt amerikanska swat kan det inte bli och strid i bebyggelse är något jag kan drömma om... ehh, jag ska inte fortsätta för jag kan hålla på i oändlighet... :e
Mitt tips är att läsa på ordentligt vilka olika befattningar som finns. Hamnar du fel så är risken för att du vantrivs stor, och det är inte kul i 7-15 månader. Hamnar du däremot rätt så blir du som jag, du kan inte sluta snacka om det. :e
WWibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg Veckan som gått sköt min pluton upp skott till ett värde av 65 000. Lumpen är kul! :)
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Bire skrev:
sgtpepper: Jag har inte gjort lumpen, men dricker dig under bordet lika enkelt som min mamma slänger ihop en smet till sockerkakan! :e
Lumpen = Vuxendagis!
:birp Äntligen en nykter och riktig kommentar... :birp
Lumpen är stället där barn förblir barn... §e
Och repmånaden är tillfället när vuxna blir barn igen... :e
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg
Wiberg skrev:
Veckan som gått sköt min pluton upp skott till ett värde av 65 000. Lumpen är kul! :)
Hehe, vårt rekord ligger på 4 500 skott på elva man (en tropp) på en dag. Övningen var sammanstöt med växelvis tillbakaryckning och blixtlås.
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg/me ger bort en kalasboll till Obelix :D
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inläggJag har inget emot att åka in på en repmånad, för då skulle man ju gå in för att svina så mycket som möjligt. :e
Pace skrev:
Att samarbeta med folk på en arbetsplats går absolut inte att jämföra med arbete i "krig", där hänger allt på samarbete.
Yes, samarbeta med 10 andra sura lumpare som inte heller vill göra skiten som befälen har tilldelat dem brukar ju bli seriöst. :OO
När vi hade strid så låg vi ofta ganska många och rullade tummarna någonstans där vi inte syntes, skjuta = vapenvård hela natten. Det kunde vi gott vara utan. När vi var ute i fält och det blev eldöverfall så var det allmän praxis att bara lägga sig i värnet och sova i 15 minuter tills töntarna hade skjutit klart. Det finns ingen som vill samarbeta överhuvudtaget, alla vill bara därifrån.
Det finns egentligen inga spärrar för vad man kan göra för att få komma ifrån t.ex. fältlivet och bli hemskickad några dagar. Jag lyckades med bedriften att bli utskälld av bataljonschefen tre gånger på en dag, efter det var jag helt säker på att bli hemskickad en vecka, men inte då... :x
BbewernMedlem sedan juni 20023 097 inlägg För varje inlägg i den här tråden, blir jag mer och mer övertygad om att lumpen är ren och skär bortkastad tid.
Det man eventuellt skulle kunna "lära"sig hinner man gå igenom på en dag eller två. Resten är tidspillan.
Så: "give me your best shot". Övertyga mig om förträffligheten med att göra lumpen. Kan ge ett litet tips: ni kommer inte att lyckas.
1. Lära sig skjuta med vapen: 5-10 min.
2. Gå i marsch 10 min.
3. Jobba i grupp: Lär man sig på arbetsmarknaden.
Så: vad gör man resten av tiden i lumpen :q
WWibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg
Pace skrev:
Wiberg skrev:
Veckan som gått sköt min pluton upp skott till ett värde av 65 000. Lumpen är kul! :)
Hehe, vårt rekord ligger på 4 500 skott på elva man (en tropp) på en dag. Övningen var sammanstöt med växelvis tillbakaryckning och blixtlås.
okej... :)
Vi var en hel pluton på 30 man och den som övades var enskild soldat strid, stridspar strid samt omgång strid...
RrozieMedlem sedan dec. 2002797 inlägg onekligen är det så att det är förbannat kul att leka krig! att vara utan mat och sova utomhus när det är minusgrader är inte lika kul...
hursomhaver... jag var inte så förtjust över tanken på lumpen, men det blev riktigt bra och jag skulle inte välja bort den erfarenheten för något.
vill man inte leka krig kan man ju se till att hamna som radiooperatör eller nåt? jag har tex ett gratis VHF-cert med mig som bonus :-)
SSkyMedlem sedan maj 2003103 inlägg så mycket skit snack i denna tråd så man vill grina. Gör lumpen punkt slut.
WWibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg Känner ingen som ångrar att de gjort lumpen! Hur negativa de än var i början.
Min flickväns brorsa gjorde allt för att slippa lumpen men blev ändå placerad som R3-gruppbefäl på F17. Nu läser han på militärhögskolan i halmstad och ska bli yrkesofficer. :)
bewern skrev:
För varje inlägg i den här tråden, blir jag mer och mer övertygad om att lumpen är ren och skär bortkastad tid.
Det man eventuellt skulle kunna "lära"sig hinner man gå igenom på en dag eller två. Resten är tidspillan.
Så: "give me your best shot". Övertyga mig om förträffligheten med att göra lumpen. Kan ge ett litet tips: ni kommer inte att lyckas.
2. Gå i marsch 10 min.
Det verkar alltid finnas två läger i det här ämnet, de som hatar lumpen och de som älskar det. :e
Att övertyga någon som dig att lumpen är givande är nog ingen idé, men dina tre punkter är ganska överambitiösa.
Har man inte upplevt lumpen så är det svårt att föreställa sig, det kan jag lova. Lumpen är något man bara ska ha gjort!
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg
Pace skrev:
Lumpen är något man bara ska ha gjort!
Men fråga alla som har gjort lumpen då!
Det finns de som gillar det och de som inte gillar det. Man är inte sämre funtad beroende på vilket och man är absolut ingen nationssvikare för att man inte rycker in.
Respektera folk
(och inse att lumpen suger ;) :P )
trexter skrev:
Pace skrev:
Lumpen är något man bara ska ha gjort!
Men fråga alla som har gjort lumpen då!
Det finns de som gillar det och de som inte gillar det. Man är inte sämre funtad beroende på vilket och man är absolut ingen nationssvikare för att man inte rycker in.
Respektera folk
Ehh, var i mitt påstående skrev jag att man är en nationssvikare om man inte gör lumpen? Och jag står fast vid att alla borde göra lumpen, det har inget med respekt att göra.
trexter skrev:
(och inse att lumpen suger ;) :P )
Återkom när du gjort din mönstring till att börja med. ;)
PPMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg Ligger inne nu som samband på vår kära ö Gotland. Det ända jag har att klaga på är resan som är lite lång. Annars måste jag hålla med Pace. Lumpen äger!
Men Pace? Insats = ( 1 vecka i vakten, 1 vecka utbilding och sen 9 dagar ledigt. ) Slappt? Ja! :e
Nästa vecka väntar skarp strid, försvar och stridsparsvis sammanstöt. Skarpt.... uhhh...rädd!
/red Pace har ni fått leka krig med laservästar och sånt? Det äger! Har aldrig varit med om något så härligt som då man spöat det andra laget!
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg
bewern skrev:
2. Gå i marsch 10 min.
1: Att lära sig avfyra ett vapen tar inte längre tid, nej, skjuta är en annan femma, daglig träning är det enda som hjälper (om du vill träffa något vill säga, annars kan du ju bara skrika "pang").
2: gå i marsh 10 min, om du är ensam ja, tillsammans med 30 andra tar det lite längre tid ;)
3: Vore det inte bra med ett försprång på den fronten :q (gemförd med dom som skippade lumpen)
Bit i det "sura" äpplet och gör lumpen, det kan vara kul att umgås med folk man aldrig träffat förut (och som har det lika "jävligt" som du.)
BBendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg "Måste man göra lumpen?"
Ja!
"Varför?"
Om jag var tvungen att göra det skall du ta mig fan inte slippa undan §e
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg
Pace skrev:
Ehh, var i mitt påstående skrev jag att man är en nationssvikare om man inte gör lumpen?
Det var inte du som skrev det. :)
PPMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg Så jävla mycket bättre om Pliktverket bara tog in de som ville göra lumpen istället för en massa Nollor som maskar sig genom och sabbar för andra!