webForumDet fria alternativet

Måste man göra lumpen?

Politik & samhälle

121 svar · 3 689 visningar · startad av Kristianstad

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg
Frågan#1

Hej!
Fick brev idag om att jag snart skulle på mönstring.
Det stod tydligt i brevet att "mönstringen är obligatorisk".

Jag tror inte jag vill göra lumpen, utan satsar hellre på utlandsstudier. Kan man bli tvingad att göra lumpen?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag slapp iaf.. ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Egentligen måste man, men det är inga större problem att göra dåligt ifrån sig på mönstringen så att man får frisedel.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Ja du kan bli tvingad men inte speciellt troligt. Säg bara som det är att du vill sattsa på studier istället. Men mönstringen slipper du inte för det ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Du kan bli tvingad, men jag tror att de allra flesta som inte vill slipper.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Ett tips!
När du kommer in till psykologen så lägg dig ner och rulla in dig i mattan. Sen skriker du högt: "Jag är en pirog, jag är en pirog!"

Eller så gör du som Tengblad säger. Men det är ju inte lika kul! ;)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Du ska inte göra dåligt ifrån dig på mönstringen medvetet. Istället för att visa alla dina bra sidor tar du fram dem dåliga.

Sitter du och svarar medvetet fel på inskrivningsprovet så märker dem det.

Har du lite cellskräck eller höjdskräck så svara ja, så slipper du antagligen det.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Måste man göra lumpen?

Ja, om du inte vill missa en möjlighet att lära känna dig själv och att känna på att samarbeta med andra personer under pressade förhållanden. :)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Sen skriker du högt: "Jag är en pirog, jag är en pirog!"

Fast då är risken överhängande att du bli placerad som kock. :o

Varför vill du inte göra lumpen? Studera kan du göra resten av livet. ;)

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Säg att du har kommunikationssvårigheter och spetsa lögnen med kontinuerliga utbrott mot psykologen.

-Jag har lite svårt för vapen, tycker att det är lite obehagligt..
-Jag har aldrig klarat att sova i tält, det är för obekvämt o så..
-Jag har alltid haft lite ont i ländryggen, men det är inget allvarligt..
-Jag ser mig själv som osocial, men har inte skräck för att prata med folk..
-Jag har aldrig haft en flickvän & saknar verkligen det..

Ett par enkla små tips ;)

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Jag är (ärligt) fruktansvärt rädd för vapen. Jag skulle aldrig våga vara med massa folk som bär vapen. Det är en av anledningarna till att jag inte vill göra lumpen.

Kristianstad skrev:

Jag är (ärligt) fruktansvärt rädd för vapen. Jag skulle aldrig våga vara med massa folk som bär vapen. Det är en av anledningarna till att jag inte vill göra lumpen.

Bingo, spinn vidare på det.. Men det finns massor med vapenfria tjänster som dom erbjuder såna som dig, glöm inte det.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Kristianstad, om du inte vill göra lumpen så ska du absolut inte överväga att göra det, även om någon försöker försköna lumpenlivet för dig. Vill du inte, då ska du inte heller göra det. Om du vill ägna dig åt studier istället, gör det! Du kommer inte att ångra dig.

Det absolut bästa sättet att slippa lumpen är att göra illa ifrån sig på hörseltestet. Om det visar sig att du har dålig hörsel så tar de aldrig in dig. Försvaret är nämligen livrädda för att folk som får dålig hörsel under lumpentiden ska stämma dem på pengar.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag är (ärligt) fruktansvärt rädd för vapen. Jag skulle aldrig våga vara med massa folk som bär vapen.

Nu är det ju inte så att folk går runt och bär på vapen hela tiden.
Det är väldigt hård kontroll och man använder mycket sälla skarp ammunition annat än på skjutbana.

Om du vill ägna dig åt studier istället, gör det! Du kommer inte att ångra dig.

Det kan man väl aldrig veta :q

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Mönstring är obligatorisk om du är helt frisk och inte har något annan anledning att inte göra det, men bara för att du mönstrar måste du inte göra lumpen.

Nu är det t.o.m så att knappt alla som vill får göra det så vill du intetror jag inte du har måycket att oroa dig för. Men som sagt, mönstring är obligatorisk.

Själv vill jag göra det, utan tvekan!

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Web-Tor skrev:

Nu är det ju inte så att folk går runt och bär på vapen hela tiden.
Det är väldigt hård kontroll och man använder mycket sälla skarp ammunition annat än på skjutbana.

Det handlar inte om rädsla för att bli skjuten, istället handlar det om att behålla hörseln. Vådaskott förekommer frekvent, och lös ammuntion kan göra väldigt mycket skada. Vi hade t.ex. killar som fick bestående tinnitus. Det är oerhört lätt att någon klåfingrig jävel råkar bränna av ett skott, t.ex. i tältet samtidigt som 10 andra personer är där inne utan hörselskydd. Under vår grundutbildning fick vi se statistik på att 1/10 värnpliktiga muckar med försämrad hörsel till följd av vådaskott. Att lyssna på en tjutande ton resten av livet är knappast skoj.

Om du vill ägna dig åt studier istället, gör det! Du kommer inte att ångra dig.

Jag talar av egen erfarenhet, och jag kan inte tänka mig att Krisianstad blir positivare till lumpen om han rycker in, om han är negativ redan nu.

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Om du ändå bestämmer dig för att göra lumpen: försök få en häftig befattning.
När jag snackade med inskrivningsförrättaren (han som ger dig en tjänst eller säger att du kan gå hem) föreslog han både tolk och signalspanare - två tjänster som båda innebär att man läser ryska i Stockholm - men jag tyckte att bevakningssoldat lät häftigt. Först när jag kom hem fick jag höra att bevakningssoldat var en sådan tjänst som de erbjöd vem som helst.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag slapp lumpen tillslut, men innan det beslutet fattades så satte jag militäradministrationen i arbete genom att byta värpliktsplats och datum tre gånger. Jag tror att det tröttnade på mig... :e

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Jag tänker inte heller göra Lumpen och allt det där... För jag är emot de millätara... Men inte civil mojsen eller vad dom nu heter... Onödigt med skjut träningar när sverige inte varit i krig på mer än 200 år

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)