webForumDet fria alternativet

Vikingar...

Småprat

21 svar · 761 visningar · startad av obelix · sida 2 av 2

Frågan, av obelix

Tänkte höra mig för om det finns någon här som vet hur pass "bra" våra älskade Vikingar var på att kriga... Jag vet att dom gav Engelsmännen på tafsen ett par gånger :birp Jag vet även att det var inte bara det dom gjorde, dom var även handelsmän. Som gärna sökte upp och tolererade andra kulturer, det vore kul om dagens ärthjärnor som har Vikingar som "idoler" kunde lära sig det innan dom besu

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2002560 inlägg

Vikingarna kanske inte var så bra på att kriga, men deras överdrivna styrka samt att de var så galna (bersärkargång) gjorde ju att fienden var ganska underlägsen. Kungen av Frankrike gav ju vikingarna Normandie, t.ex.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Malm skrev:

Vikingarna kanske inte var så bra på att kriga, men deras överdrivna styrka samt att de var så galna (bersärkargång) gjorde ju att fienden var ganska underlägsen.

Att urskiljningslöst kasta sig på en fiende under ruset av någon naturlig psykelika kan inte ha varit någon vinnande teknik.

Malm skrev:

Kungen av Frankrike gav ju vikingarna Normandie, t.ex.

"Gav" är väl fel ord. Om jag inte missminner mig så förlänade den frankiska monarken Normandie till vikingahövdingen Rollo som betalning för beskydd mot rivaliserande vikingar?

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)