webForumDet fria alternativet

Vikingar...

Småprat

21 svar · 761 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Tänkte höra mig för om det finns någon här som vet hur pass "bra" våra älskade Vikingar var på att kriga...

Jag vet att dom gav Engelsmännen på tafsen ett par gånger :birp

Jag vet även att det var inte bara det dom gjorde, dom var även handelsmän.
Som gärna sökte upp och tolererade andra kulturer, det vore kul om dagens ärthjärnor som har Vikingar som "idoler" kunde lära sig det innan dom besudlar Vikingarna...

Sen undrar jag om det finns någon som har koll på när Asatron "föddes"?
Det enda jag har hittat är när dom kristna förbjöd Asatron x(

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag tror inte de var bättre krigare än vilka andra folk som helst i Europa. Man bör betänka att många av deras strandhugg vid diverse engelska kloster, hanns med innan engelsmännen hade hunnit få dit militära förstärkningar. Men visst, det har funnits perioder då framförallt danerna lyckades etablera välden i England.

Det är nog svårt att bestämma när asatron föddes. De dokumenterade inte sin samtid på den tiden. Vissa av gudarna inom asatron, lär dessutom ha dyrkats även innan asatrons tid, för att sedan inlemmas i den religionen.

Jag tror du hittar mer kunskaper på detta forum: http://forum.skalman.nu/index.php

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Bra och bra, många krigståg var räder in på oförsvarat territorium där det gällde att röva så mycket som möjligt innan försvaret dragits ihop och kommit till undsättning.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

casca skrev:

Bra och bra, många krigståg var räder in på oförsvarat territorium där det gällde att röva så mycket som möjligt innan försvaret dragits ihop och kommit till undsättning.

Är väl en lysande taktik :q

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Bendro skrev:

Tja :l

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Ingrid skrev:

Bendro skrev:

Tja :l

Vad är det för fel på den taktiken?

Lite tveksam till om den taktiken håller bara. ;)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Ingrid skrev:

2003 är det kanske inte så lysande att tro blåögt på det.. Men nu snackar vi om en tid några år innan Microsoft & Pampers började sälja sina produkter..

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Ingrid skrev:

Den höll ett litet tag, tills att de började befästa sina rikedomar mer ordentligt.

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Vad, självklart, vi var überbra på att slåss :)

Nej men, jag tror faktiskt att vikingarna var väldigt bra på att slåss, men var numerärt underlägsna och att det var därför det inte höll i längden.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vikingarna var bra krigare, vilket bevisas av att såväl turkarna som engelsmännen var glada över att kunna värva nordmän till sina solder. Vad det gällde att expandera och sno riken slog vi mest ihjäl varandra. Läs lite isländska sagor och få klarhet :)

Medlem sedan sep. 20012 186 inlägg

Ingrid skrev:

Håller ju tobkra :) Sen att det är tokfegt är en annan grej ;)

Jo, men det var ju av ideologiska skäl så det var förståeligt.
Hursom helst får väl vikingarna numera anses lika utdöda som dinosaurerna på sin tid. :)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

spango skrev:

Vikingarna var bra krigare, vilket bevisas av att såväl turkarna som engelsmännen var glada över att kunna värva nordmän till sina solder. Vad det gällde att expandera och sno riken slog vi mest ihjäl varandra. Läs lite isländska sagor och få klarhet :)

Anledningen till att de tog plats i t.ex olika garden har nödvändigtvis ingenting med deras "överlägsenhet" att göra - det är sen länge en vinnande taktik att omge sig av krigare som inte är lokalt rekryterade, eftersom deras trohet är garanterat till deras rika arbetsgivare och inte landet.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Bire skrev:

Men nu snackar vi om en tid några år innan Microsoft & Pampers började sälja sina produkter..

70-talet :q

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

fiddler skrev:

Bire skrev:

Men nu snackar vi om en tid några år innan Microsoft & Pampers började sälja sina produkter..

70-talet :q

...Strax innan!

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

casca skrev:

Anledningen till att de tog plats i t.ex olika garden har nödvändigtvis ingenting med deras "överlägsenhet" att göra

Nej, inte "överlägsna", men "bra".

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Är det inte så att vikingarnas våldsamhet är lätt överdriven, egentligen var de väl mest slipade handelsmän som åkte långt i öster på floder och idkade handel mer än skövlade.

Själva skövlandet och plundrandet var som jag förstått det något som pågick ganska kort tid, sen kom de på att man kunde handla med grejjer istället och att det var midre farligt och gav bättre utdelning i det långa loppet.

Därmed inte sagt att de inte kunde slåss, fast jag har en känsla av att taktiken var mer att rusa på en by som är oförsvarad än att belägra borgar...

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Jag tror de blev rätt starka av att ta sig fram i veckor på haven "för hand" för att sedan slåss lite, de lär onekligen bli rätt vältränade av resan. Sen tror jag att de hade rätt "hi-tech"-båtar på den tiden, iochmed att de var stora och grundgående så att de kunde överraska nära inpå...

"hi-tech"-båtar kanske inte var någon sådär dålig taktik ändå? ;)

293 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
156 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)