Tänkte höra mig för om det finns någon här som vet hur pass "bra" våra älskade Vikingar var på att kriga...
Jag vet att dom gav Engelsmännen på tafsen ett par gånger :birp
Jag vet även att det var inte bara det dom gjorde, dom var även handelsmän.
Som gärna sökte upp och tolererade andra kulturer, det vore kul om dagens ärthjärnor som har Vikingar som "idoler" kunde lära sig det innan dom besudlar Vikingarna...
Sen undrar jag om det finns någon som har koll på när Asatron "föddes"?
Det enda jag har hittat är när dom kristna förbjöd Asatron x(
Jag tror inte de var bättre krigare än vilka andra folk som helst i Europa. Man bör betänka att många av deras strandhugg vid diverse engelska kloster, hanns med innan engelsmännen hade hunnit få dit militära förstärkningar. Men visst, det har funnits perioder då framförallt danerna lyckades etablera välden i England.
Det är nog svårt att bestämma när asatron föddes. De dokumenterade inte sin samtid på den tiden. Vissa av gudarna inom asatron, lär dessutom ha dyrkats även innan asatrons tid, för att sedan inlemmas i den religionen.
Bra och bra, många krigståg var räder in på oförsvarat territorium där det gällde att röva så mycket som möjligt innan försvaret dragits ihop och kommit till undsättning.
Bra och bra, många krigståg var räder in på oförsvarat territorium där det gällde att röva så mycket som möjligt innan försvaret dragits ihop och kommit till undsättning.
2003 är det kanske inte så lysande att tro blåögt på det.. Men nu snackar vi om en tid några år innan Microsoft & Pampers började sälja sina produkter..
Vikingarna var bra krigare, vilket bevisas av att såväl turkarna som engelsmännen var glada över att kunna värva nordmän till sina solder. Vad det gällde att expandera och sno riken slog vi mest ihjäl varandra. Läs lite isländska sagor och få klarhet :)
Jo, men det var ju av ideologiska skäl så det var förståeligt.
Hursom helst får väl vikingarna numera anses lika utdöda som dinosaurerna på sin tid. :)
Vikingarna var bra krigare, vilket bevisas av att såväl turkarna som engelsmännen var glada över att kunna värva nordmän till sina solder. Vad det gällde att expandera och sno riken slog vi mest ihjäl varandra. Läs lite isländska sagor och få klarhet :)
Anledningen till att de tog plats i t.ex olika garden har nödvändigtvis ingenting med deras "överlägsenhet" att göra - det är sen länge en vinnande taktik att omge sig av krigare som inte är lokalt rekryterade, eftersom deras trohet är garanterat till deras rika arbetsgivare och inte landet.
Är det inte så att vikingarnas våldsamhet är lätt överdriven, egentligen var de väl mest slipade handelsmän som åkte långt i öster på floder och idkade handel mer än skövlade.
Själva skövlandet och plundrandet var som jag förstått det något som pågick ganska kort tid, sen kom de på att man kunde handla med grejjer istället och att det var midre farligt och gav bättre utdelning i det långa loppet.
Därmed inte sagt att de inte kunde slåss, fast jag har en känsla av att taktiken var mer att rusa på en by som är oförsvarad än att belägra borgar...
Jag tror de blev rätt starka av att ta sig fram i veckor på haven "för hand" för att sedan slåss lite, de lär onekligen bli rätt vältränade av resan. Sen tror jag att de hade rätt "hi-tech"-båtar på den tiden, iochmed att de var stora och grundgående så att de kunde överraska nära inpå...