webForumDet fria alternativet

Nej till EMU (uppgift)

Politik & samhälle

11 svar · 340 visningar · startad av sthlmkillen88

Medlem sedan jan. 2003141 inlägg
Frågan#1

Vi har fått i skolan en uppgift att göra en tidningsartikel som propagerar för den ena sidan i EMU-valet. Jag har gjort min klar nu och undrar var ni tycker?

http://snabbstart.webhotellet.org/ovrigt/emu.gif

Jag har sparat den i .gif eftersom alla har inte de programen som jag använder och då skulle man inte kunna se artikeln.

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

En del språkfel i texten. Det väl knappast en stor "chans" att arbetslösheten skulle öka? Nej-sidan anser snarare att det är en stor "risk" att arbetslösheten ökar. ;)

För i övrigt finns det en del faktafel men dom tänker jag inte ge mig in på eftersom tråden då kommer utvecklas till en debattråd.

Jättebra. Det där hade jagt inte tänkt på. Sedan angående faktafel så ka jag hålla med dig. Jag har fått informationen från vänsterpartiet och andra partier. Deras information är självklart förvrängd så att det ska låta bättre mot EMU, sedan är det mycket spekulationer.

Du får jättegärna delge fler språkfel. Det är jättebra att du berättar dem för mig =)

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

"Vem skulle åka ända ner till..." - ett frågetecken skulle passa jättebra i slutet av den meningen.

"Viseversa" - Viceversa

Sen var det en del meningsbyggnader som kan förbättras. Lite trött trots att kvällen är ung så jag orkar nog inte riktigt fördjupa mig där. Mitt tips är att läsa texten högt för dig själv så blir det nog bra.

Nu har jag gått rakt emot mina principer och därmed förbättrat Nej-propagandan. :o ;)
Nåja...

Tack, tack, tack! Jättebra att du hjälper mig med Nej-propagandan. Om jag ska vara ärlig så går jag också emot mina principer eftersom jag är för men eftersom vi ska skriva en artikel som är motsatsen till vad vi själva står för så fick det bli Nej.

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Vad jobbigt att du har det som en bild istället för vanlig text som man kan kopiera:

"De dem inte säger..."
ska vara
"Det de inte säger..."

"säkera händer"
ska vara
"säkra händer"

"Sedan ett av de argumenten som..."
ska vara
"Sedan är ett av de argument som..."

"Vilken chans för korruption och maktmissbruk!"
ska vara
"Vilken risk för korruption och maktmissbruk!"

"de är många som inte vet vilka dem ska lita på"
ska vara
"det är många som inte vet vilka de ska lita på"

Dina argument till ett nej till EMU köper jag inte alls, och texten ger ett ganska oproffsigt intryck. Det är mycket talspråk med "så" i tid och otid.

Medlem sedan jan. 2003236 inlägg

I ingressen:

Fast vad....

Det är en fråga. Frågetecken!

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Att det förekommer en hel del språkfel har ju påpekats, dessutom måste du arbeta med avstavningar och spalterna mera.

Sen skämmer myntets utseende/upplösning(kan iofs bero på gif-formatet) artikeln och din "inklistring" funkar inte. Om du använder Indesign/Photoshop kan du klippa ut banorna och låta texten flöda runt, dvs istället för att myntet är en fyrkantigt bild, så blir den rund - kolla i manualen lr på Adobes sidor.
Du blandar typsnitt, signaturens funkar inte alls i sammanhanget tycker jag.

Allt ovan sagt då jag presumerar att det inte enbart var texten du ville ha kommenterad?
(Och sen är ju själva innehållet helt uppåt väggarna... ;) )

Tack, tack, tack! Mycket bra svar! Sedan att argumenten är dåliga vet jag. Detta skall vara en propagandatexten och informationen har jag tait från vänsterpartiet och andra partier. Jag är själv för ett ja så jag håller självklart med er om att mycket är bullshit fast sanningshalten betygssätts inte och det är jag glad över =).

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

4 miljader -> fyra miljarder (alt. 4 miljarder)

Ett införandet -> Ett införande

viceversa -> vice versa

:)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Har alla skolor en sån uppgift nu? :q Vi i vår klass har också fått en sådan liknande uppgift.

edit\\ Förresten så undrar jag vad du använder för typsnitt :)

Arial använder jag

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)