webForumDet fria alternativet

Stå upp komik - någon som kan ämnet?

Småprat

20 svar · 768 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

Var för något år sedan på "Norra brunn" i Stockholm med mina arbetskamrater. Där var det olika stå upp komiker som roade publiken. Det var två lite mer okända förmågor som värmde upp publiken, innan den "riktige komikern" skulle göra entré. När vi var där var det dock Johannes Brost som skulle vara huvudnumret. Tyvärr var han dock sjuk, så vi fick enbart hålla till godo med de två första stå upp komikerna som egentligen enbart skulle "värma upp". Tycker dock de gjorde ett väldigt bra arbete, och kvällen var både rolig och givande.

Söker dock namnet på en av dessa "uppvärmare", och jag undrar om någon känner till honom. Han har även varit med i de TV-avsnitt som visades på sveriges televison för något år sedan.

Han skojade frisk med psykvården och med psyksjuka, och hade bra med distans och ironi till det hela. Vill minnas att han var lite halvkraftig och bla. drog dessa skämt:

A) Till psykologen: "Jag tror jag lider av akut minnesförlust"
Psykologen: "Varför tror du det?"
Till psykologen: "I bibeln står det att Gud vilade på den sjunde dagen, och jag har inget minne av att jag vilade då."

B) Till psykologen: "Jag tror jag lider av förföljesemani!"
Psykologen: "Varför tror du det?"
Till psykologen: "När jag ser en person på stan, så känner jag mig tvingad att följa efter honom!"

C) Nu vet jag varför det står "Luta dig ej ut genom fönstret" vid fönstren när man åker tåg. Då slår man nämligen i huvudet i glasrutan.

Kan inte "stå upp" branchen så bra, men det skulle vara jättekul om någon skulle kunna namnge denna person.
Tyvärr var det inte till någon hjälp att kika på Norra brunn:s hemsida (http://www.norrabrunncomedy.se/), men för den som kan ämnet kanske hemsidan är till hjälp?

Försöker hitta material av personen i form av utgivna CD-skivor eller dylikt, och det är av den anledningen jag undrade över hans namn som jag tyvärr helt har glömt.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

...Ajajajaj, Det var länge sedan jag skrattade så. :e

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Stand Up Comedy Club är inte heller till någon hjälp? Där brukar de ha lite ljudklipp man kan tanka hem.

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

C) Nu vet jag varför det står "Luta dig ej ut genom fönstret" vid fönstren när man åker tåg. Då slår man nämligen i huvudet i glasrutan.

Men jisses, den känner man ju lätt igen men vem sjutton är det som har den?

Måste fundera på den...

Dryden skrev:

Stand Up Comedy Club är inte heller till någon hjälp? Där brukar de ha lite ljudklipp man kan tanka hem.

Hihihi...! Tror jag hittade honom på din länksida. Tror det kan vara Henrik Helmér, men jag är inte säkert. Tycker mig dock känna igen ansiktet lite svagt.
http://www.suck.se/komiker/HenrikElmer.html

I beskrivningen står: "Fick chansen att vara med i "Släng dej i brunnen" - 98 och gjorde succé."
Japp, det kan ha varit ungefär då jag såg honom på TV, och även på Norra Brunn.

I beskrivningen står: "...för sina underfundiga observationer av vardagslivet, som leder mot vildsinta, surrealistiska slutsatser, dragna av en mycket noggrann varelse från en helt annan värld!”
Låter som honom vad gäller ämnet. Ska söka vidare på hans namn på Internet och se om jag kan hitta något material att köpa eller få hem på annat vis.

Om detta är riktigt "Dryden" så ska jag bjuda på en öl den dagen du svänger förbi mina kvarter. :) :) :birp

Se bara till att få med dig dina Lasse Åberg ölglas, så ordnar jag innehållet ;)

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Ja, det ser ju ut som rätt person.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Ja, nog är det Henrik Elmér alltid. Jag vill minnas att han var med i Johan Glans och David Batras serie "Räkfrossa" för något år sen också, som ett fast inslag, där han snackade om "flickvännen Gunilla".

Men när du har tröttnat de skandinaviska amatörerna, då föreslår jag att du kollar upp Eddie Izzard, George Carlin och Bill Hicks istället. :e

casca skrev:

Men när du har tröttnat de skandinaviska amatörerna, då föreslår jag att du kollar upp Eddie Izzard, George Carlin och Bill Hicks istället. :e

Jo, det finns en hel del internationellt bra, även om jag inte känner igen de namn du nämner ovan.
Det tråkiga med svensk humor är att de som ägnar sig åt "under bältet humor" ofta blir kända och syns i TV, och får ganska så stort utrymme i media, efter som det är ganska så lättsålt i dagens samhälle. Det medans de som producerar lite djupare och mer genomtänkt humor ofta får skoja i skymundan. Tycker det är lite tråkigt att det ska behöva vara så, tvärr.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Blårand skrev:

Om detta är riktigt "Dryden" så ska jag bjuda på en öl den dagen du svänger förbi mina kvarter. :) :) :birp

Se bara till att få med dig dina Lasse Åberg ölglas, så ordnar jag innehållet ;)

It's a deal! :birp :h

Men då måste jag ju veta vart dina kvarter ligger någonstans, din rackare som inte skrivit ut orten! ;)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Robbie Williams live at broadway e nog det jag skrattat mest åt det senaste året om nån ville ha tips på stådupåkomik =)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Jymdis skrev:

Robbie Williams live at broadway e nog det jag skrattat mest åt det senaste året om nån ville ha tips på stådupåkomik =)

Hört/sett "A Night at the Met"? Så jävla roligt.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Den största aha-upplevelsen jag haft i ståuppsammanhang är när jag och polarn sitter och tar ett par pilsner hemma hos honom och Släng Dig I Brunnen dyker upp på tvn.
Upp på scenen lyfts en rullstol med en uppenbart cp-skadad person och vi vrider lite på oss...
"Usch, det här kan ju bli pinsamt..."

Men så visar det sig att Jesper Odelberg har världens största självdistans och är hur jävla rolig som helst! Som vi garvade... :e

För övrigt saknar jag Norra Brunn - på tok för lite sånt i den här stan. :l

Lyssnade tidgare idag på en mp3-fil, där komikern "Lasse Lindroth" skämtar om dödstraff.

Är det någon som lyssnat på den, eller känner igen hans skämt i ämnet sedan tidigare? Det finns ett mycket märkligt skämt som han drar, som jag tycker är lite "läskigt", men som ändå enbart är en stor slump. Någon som kan gissa vad jag menar. Tycker skämtet är anmärkningsvärt med tanke på vad som nyligen hänt. ;)

Det är helt seriöst menat, och det skulle vara kul om någon känner igen "det märkliga" i skämtet. Om inga svar inkommer så återkommer jag gärna med vad det är jag tycker är så märkligt i just detta skämt om dödsstraff. :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Humor är väl det vi behöver på väg till livets änd. Varför heter det End på engelska Har dom snott det?

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Blårand skrev:

Lyssnade tidgare idag på en mp3-fil, där komikern "Lasse Lindroth" skämtar om dödstraff.

Är det någon som lyssnat på den, eller känner igen hans skämt i ämnet sedan tidigare? Det finns ett mycket märkligt skämt som han drar, som jag tycker är lite "läskigt", men som ändå enbart är en stor slump. Någon som kan gissa vad jag menar. Tycker skämtet är anmärkningsvärt med tanke på vad som nyligen hänt. ;)

Det är helt seriöst menat, och det skulle vara kul om någon känner igen "det märkliga" i skämtet. Om inga svar inkommer så återkommer jag gärna med vad det är jag tycker är så märkligt i just detta skämt om dödsstraff. :)

Jodå jag tror jag vet vad du snackar om. Nåt om WTC-sprängning. Kommer inte riktigt ihåg.

Japp, det stämmer! :)

Så här skämtar han: "....Man får stränga straff i Sverige. Livstids fängelse är tolv år, blir ni inte äldre? Han som sprängde World Trade Center, där i USA. Han fick 4000 år, det är ganska länge..."

Lite slumpartat är det allt, med tanke på att Lasse Lindroth avled år 1999. Men slumpen kan spela spratt ibland. :)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Med tanke på att dom har spräng WTC en gång tidigare och det säkerligen var det han syfta på så är det inte konstigt alls.

Ahh...det visste jag inte. Det sprängs så mycket idag, att man knappt lägger märke till notiserna i tidningen. :(

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Blårand skrev:

Ahh...det visste jag inte. Det sprängs så mycket idag, att man knappt lägger märke till notiserna i tidningen. :(

Var nog lite mer än en notis må jag tro. Det hände -93 och 5-10 (?) personer dog och en satans massa människor blev skadade. :(

Men det var ju för över 10 år sedan. Allt kan man ju inte hålla reda på ;)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Det var väl en bilbomb i garaget till ena tornet?

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)