I Malmö gjordes för några år sedan en undersökning. Där kom man fram till att bland den vuxna befolkningen i Malmö, så var det ganska så precis enbart 50% som hade ett arbete att gå till. Räknade man bort, sjukskrivna, arebetslösa, pensionärer, interner m.m, så var det inte mer än ungefär hälften av stadens vuxna invånare som gick till ett arbete.
Problemet här blir att det i förlängningen blir omöjligt att behålla välfärden om varje person som arbetar, även ska försörja en person som inte arbetar. Om 10 år när 40-talisterna börjar gå i pension, beräknar man med att cirka 25% av Sveriges vuxna befolkning kommer att vara pensionärer. Det betyder att varje person som arbetar kommer att försörja ytterliggare 1,25 - 1,5 personer.
Visst betalar vi mycket skatt, och jag har själv undrat varför vi inte har bättre skola, barnomsorg, äldreomsorg med tanke på vårt skattetryck. Men sanningen är att vi inte har så mycket pengar att lägga på omsorg, då knappt hälften av befolkningen arbetar. Hur man ska lösa detta problem finns det lika många svar som invånare i Sverige, och lösningen i sig är inte intressant.
Arbetsmoral är grunden för välfärdssamhället, och arbetsmoral är något alla borde ha eller skaffa sig. Om inte annat så tycker jag inte att man ska klaga över höga skatter och bristande social service. :OO
Såg ni CBS 60 minutes häromveckan, det handlade om arbetsstyrkan i USA blir allt äldre.
Det var ett litet tillverkningsföretag(gissar på 20-30 anställda totalt) som tillverkade saker till sjukvården(sprutor mm), som i stort sett enbart hade anställda i ca 65-90 års åldern. Chefen( typ 50 år) var toppennöjd med dem, då deras arbetsmoral var så hög, en slags arbetsmoral som inte fanns i den yngre generationen tyckte han.
Och de anställda var jättenöjda också, det var såna som inte kända för att flytta till Miami och ta det lugnt bara för att de var 65+. De kände sig behövda i samhället. Några hade börjat klättra på väggarna som pensionärer och sökte sig ut i arbetslivet igen. Detta företag annonserade specifikt efter äldre(65+) arbetskraft.
De kände sig behövda i samhället. Några hade börjat klättra på väggarna som pensionärer och sökte sig ut i arbetslivet igen. Detta företag annonserade specifikt efter äldre(65+) arbetskraft.
Det liknar arbetsmoral enligt min mening. Känna att man gör nytta och behövs, samt att del av den sociala gemenskapen. :)
Robban skrev:
Hur stol del av befolkningen som jobbar har ingenting med begreppet arbetsmoral att göra.
Om de som vill arbeta av olika anledningar inte har möjlighet till detta är en sak. Men när man kommer till arbetet och på förhand kan säga att "den och den" kommer att gå hem pga av att de är sjuka, men egentligen far till golfbanan och "tar en runda" enbart för att det är vackert väder, då är det något som är fel vad gäller arbetsmoralen. Ingen arbetsmoral - inget välfärdssamhälle, så är det helt enkelt.
Men när man kommer till arbetet och på förhand kan säga att "den och den" kommer att gå hem pga av att de är sjuka, men egentligen far till golfbanan och "tar en runda" enbart för att det är vackert väder, då är det något som är fel vad gäller arbetsmoralen.
Och den andelen är alltså 50% av den arbetsföra befolkningen? Bullshit.
Som sagt -- arbetsmoral innebär att man är stolt över det man gör, och på det sätt man gör det på. Om man tar ett jobb för pengarna enbart, och inte bryr sig om bilarna man monterar håller ihop eller inte -- då har man dålig arbetsmoral. Har ingenting att göra med hur många procent i Malmö som står utanför arbetsmarknaden.
Om man däremot sätter en ära i att sätta ihop den bästa jävla bilen som någonsin lämnat bandet -- då har man en bra arbetsmoral.
...arbetsmoral innebär att man är stolt över det man gör, och på det sätt man gör det på.
Alldels riktigt!
Men som jag tillägger i tidigare inlägg: "...arbetsmoral är något alla borde ha eller skaffa sig. Om inte annat så tycker jag inte att man ska klaga över höga skatter och bristande social service. ..."