webForumDet fria alternativet

Sanning eller lögn?

Småprat

18 svar · 601 visningar · startad av bymarie

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg
Frågan#1

Vet inte vad jag ska tro, har en kompis som är på en minisemester i Stockholm.
Han ska jobba i morgon, och vi skulle ha bytt skift. Men nu ringer han och säger att han kan inte ta sig hem hit, vilket är en katastrof!
Anledning till att han inte kommer är att han säger att bankomaten slukade hans kort och han har inga pengar att ta sig hem med.
Ska jag tro på honom?

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Det är väl inte svårare än att man går in på banken?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

...eller gå in på sin egen bank och hämta ut ett nytt kort. :)

Iofs kan det försvåras av att kortslukningen skedde efter bankstängning och hemresa skulle ske innan banköppning, men det är hinder som är till för att överstigas! ;)

Å andra sidan - banker och deras så kallade öppettider... :OO

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

:stefan: skrev:

...eller gå in på sin egen bank och hämta ut ett nytt kort. :)

Vet inte vad du har för bank men med nordea måste de skicka ett.

Va? När en elak bankomat slukade mitt kort en kväll knallade jag dagen efter in på samma bank (som råkade vara min bank) och fick helt enkelt ett nytt, rakt över disken. :)

När jag tänker efter var det vid jul 1995 och banken i fråga hette Nordbanken, men i alla fall - går man in på en bank och kan legitimera sig måste man väl kunna få ut kortet över disk? Om jag blir av med kortet när jag är hemma hos morsan i Stockholm, måste jag hem till Jönköping för att få tag på det då? :q
Det verkar ju helt vansinnigt, men så är det ju banker vi snackar om också. :l

Som någon sa nyligen: "Dagens bankrånare är bankerna själva" - bättre kan det inte sägas! ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Mitt första Minutenkort (som bara funkade i Minuten) fick jag direkt på banken, liksom ett nytt när det hade gått sönder. Men de VISA-kort jag har/har haft har jag alltid fått hemskickade.

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Fråga honom. ;)

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Jag menade att du måste få nya kort hemskickade om ditt tidigare gått sönder eller försvunnit.

Å andra sidan finns det inte banker överallt där det finns bankomater.

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

Om inte annat är det en uselt dum lögn att komma med bara för att man inte orkar jobba. :l
Är det något viktigt du missar, t.ex nån grej med andra kompisar eller liknande? För annars är det väl bara att bita ihop, tiga och ruva på hämnd.
Apropå hämnd, fick du ner den där vämjelige Jon-Eriks hemsida?

Ja jag fick ner hans sida. :)
Mm, jag missar ett par grejer, så han ska nog få..

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Är det inte bara att säga att du har planerat annat och att människan får lösta det själv på bästa sätt?

Kom på en sak...

Det kan nog ta en dag eller två för Visakort, ja... De måste ju präglas med kontonummer, namn, utgångsdatum osv. Då -95 hade jag fanken inte Visa. :e

Men det borde ju inte vara något problem att hämta ett vanligt uttagskort på sin egen bank i väntan på att Visakortet dimper ner i brevlådan. :i

Ja vi får se, banken öppnar vid 10.00..

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Egentligen spelar det väl ingen roll om det är sanning eller lögn. Måste du jobba i hans ställe så kan det väl vara strunt samma.

Du blir ju inte mer fri för att han ljuger...eller talar sanning eller hur?

Nej det är sant. Men jag gillar inte att folk ljuger för mig.

Medlem sedan aug. 2001746 inlägg

Kan man bara visa upp ett ID-kort brukar det inte vara några problem att ta ut kontanter på banken (utan bankkort)...

Det var nog efter 16.00 det här.. då är banken stängd..

Medlem sedan aug. 2001746 inlägg

Ajdå...

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

bymarie skrev:

Nej det är sant. Men jag gillar inte att folk ljuger för mig.

Det är det nog inte någon som gör, men mig veterligt finns det heller inte någon som gillar att bli anklagad om den inte är skyldig heller.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)