Man tar den dyraste bilen så klart!
Jag har länge undrat över alla dessa reklamer om störst, bäst m.m. som företagen spammar över landet. Hur är det egentligen, hur vet man t.ex. vilken tidining som är störst el. vilken bil som är bäst? :o :q
15 svar · 462 visningar · startad av Lofberg
Jag har länge undrat över alla dessa reklamer om störst, bäst m.m. som företagen spammar över landet. Hur är det egentligen, hur vet man t.ex. vilken tidining som är störst el. vilken bil som är bäst? :o :q
Man tar den dyraste bilen så klart!
Man kollar vilken tidning som säljer flest nummer (Den är ju störst)
Vad gäller bilar finns det väl folk som testkör en massa bilar och tycker till därefter...
Upplagan är väl det som räknas när det gäller tidningar, även om tidningen som kom på tredje plats är störst rent organisationsmässigt (antalet anställda osv).
Vad gäller bilar så finns det ju diverse branschtester där man utgår från ett visst moment och sedan jämför kärrorna. En bil kan ju vara grym i krocktestet men ha usel komfort medan en annan har kass säkerhet men är kung när man rattar/åker i den. Vilken är bäst då? Tja, beror ju på vilken punkt man vill kolla på. :)
OPEC har väl en sådan statistik.
Kanske inte de allra tillförlitligaste
att anlita, men de vet säkert.
Annars så har väl trafikmagasinet en sida.
Jag har för mig att de testar bilar där.
Du kan väl ta OPEC's info och
sedan trafikmagasinets och sedan
göra en tvärvetenskaplig utvärdering
Jag har också funderat över det här på sista tiden. I veckan har jag t.ex hört/läst att:
• Balder är nordens största och bästa berg- och dalbana.
• Robins nya skiva är årets bästa skiva.
Web-Tor skrev:
Jag har också funderat över det här på sista tiden. I veckan har jag t.ex hört/läst att:
Hänger nog ihop en hel del med tycke och smak tror jag. Och då anser i alla fall jag att det är omöjligt att konstatera att någonting är bäst. Jag menar, om jag gillar Balder så kanske min polare avkyr den. Vi har olika krav, förväntningar och känslor. :OO
Web-Tor skrev:
Finns ju vissa kriterier som gör en berg och dalbana bra. Att den är störts är ju en bit på vägen och har den sedan fler loopar, skruvkorkar och snävare svängar än andra så blir den ännu bättre (bäst?).
Skivor går ju antingen på vad kritiker tycker eller hur en platta säljer. Gissar många hyllat Robins nya skiva fast det verkar ju som att många artister kan ha årets bästa skiva. Har ifs inte hört det men Per Gessles skiva har fått 5/5 överallt jag sett samt att "här kommer kännslorna...." spelades sönder redan första veckan men håller på än.
Är Gessles skiva årets bästa så är det något fel med det här landet. Eller det där landet rättare sagt...
Det där med musik hänger nog mer på tycke och smak, liksom man gillar vissa bilar bättre än andra, liksom man gillar vissa spel bättre än andra. Bara för att en skiva säljer mycket så betyder ju knappast det att den är bäst, bara att många förmodligen gillar den. Jag skulle inte vilja påstå att Gessles skiva är årets bästa för årets bästa skiva är den jag plockade ihop själv och brände tidigare i år. Punkt. ;)
Dryden skrev:
Det där med musik hänger nog mer på tycke och smak, liksom man gillar vissa bilar bättre än andra, liksom man gillar vissa spel bättre än andra. Bara för att en skiva säljer mycket så betyder ju knappast det att den är bäst, bara att många förmodligen gillar den. Jag skulle inte vilja påstå att Gessles skiva är årets bästa för årets bästa skiva är den jag plockade ihop själv och brände tidigare i år. Punkt. ;)
Klart det är tycke och smak. Men säljer en skiva bra eller fått bra betyg av kritiker så är det bra argument i reklam för att få den att sälja ännu mer! Det är som sagt reklam vi pratar om :e
Har inte orkat läsa allt men tack iaf ;) :p
Re: Allt om störst och bäst i test!?
Lofberg skrev:
hur vet man t.ex. vilken tidining som är störst
:birp
Lofberg skrev:
Bra att du frågar efter saker då. :OO
pimme skrev:
- man köper alla tidningar man kan komma över och som man tycker ska få vara med och tävla.
- man köper/letar fram en linjal eller något annat att mäta längder med. Laser går alldeles utmärkt tillsammans med en bra klocka.
- mät höjd, bredd och tjocklek.
- räkna ut volymen.
- jämför de olika volymerna.
Är det inte enklare att sänka ner tidningarna i vatten och se hur mycket vatten som trängs undan?
Re: Allt om störst och bäst i test!?
Lofberg skrev:
hur vet man t.ex. vilken tidining som är störst
Man läser denna PDF-sida, och funderar ut vilken tabell man vill lägga störst vikt vid:
http://www.ts.se/Home/pdf/upplagestatistik/upplagor2002dags.pdf
Annars:
pimme skrev:
- man köper alla tidningar man kan komma över och som man tycker ska få vara med och tävla.
- man köper/letar fram en linjal eller något annat att mäta längder med. Laser går alldeles utmärkt tillsammans med en bra klocka.
- räkna ut volymen.
:e
Mr. N. skrev:
Lofberg skrev:
Bra att du frågar efter saker då. :OO
pimme skrev:
- räkna ut volymen.
Är det inte enklare att sänka ner tidningarna i vatten och se hur mycket vatten som trängs undan?
Nej, olika papperstyper absorberar olika mycket vatten (jämför kvällstidning med tidskriften Cap&Design) och därför falerar hela testet. :o