webForumDet fria alternativet

Så säger dom att hunden var farlig...

Småprat

72 svar · 1 572 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Det är oerhört tragiskt att barnet blev dödad av hunden.

Men att skjuta så som dom gjorde...:OO

Antingen var dom triggerhappy eller så borde dom få lära sig att skjuta §e

Länk

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Det är ju till att gå till lite överdrift..

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Expressen skrev:

Fem polismän avlossade mellan 15 och 20 skott

Det blir tre eller fyra skott per polis i snitt. Det är väl inte så mycket? De borde ha kunnat tömma sina magasin helt, jag tycker inte det är något konstigt, så länge de får död på hundjäveln.

@nders skrev:

Expressen skrev:

Det blir tre eller fyra skott per polis i snitt. Det är väl inte så mycket? De borde ha kunnat tömma sina magasin helt, jag tycker inte det är något konstigt, så länge de får död på hundjäveln.

Jag tolkade det som att dom sköt 15-20 skott var...

Men ändå...

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

Betydligt färre hundar skulle behöva sätta livet till om folk kunde lära sig lite mer om hundar innan dom blir hundägare. Som det är nu så kan vilket klantarsle som helst blir en helt inkompetent och värdelös husse/matte. :(

Söderlund; absolut.

Men varför vill man ha en livsfarlig hund? För min del får man gärna utrota dessa raser och förse folk med pudlar istället.

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

@nders skrev:

Söderlund; absolut.

Men varför vill man ha en livsfarlig hund? För min del får man gärna utrota dessa raser och förse folk med pudlar istället.

I rätt händer så är det ingen farlig hund. Om det skall fortsätta vara som det är idag att vilket pucko som helst kan skaffa hund så håller jag med dig.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

@nders skrev:

Expressen skrev:

Var det inte det dom gjorde (tömde alla magasinen dom hittatde)?

Iallafall om man läser rubriken: :)

1520 skott avlossades

@nders skrev:

Söderlund; absolut.

Det finns inga farliga raser, bara farliga ägare...

Det är inte många som kan tala om vad en kamphund är, eller hålla isär Pittbull från andra raser...

Det är ju ett par hundmodeller som ideligen skrivs om i media, och som ideligen "snedtänder" och har ihjäl andra djur eller människor, eller "bara" skadar folk för livet.

Jag ser ingen anledning till att dessa raser skall tillåtas överhuvudtaget. Det är bara att avliva på en gång.

Pitbullterriers (exempelvis, som jag har för mig skrivs om en hel del) är ju inte ens söta, så vad ska man ha dem till?

Mvh

@nders skrev:

Det är ju ett par hundmodeller som ideligen skrivs om i media, och som ideligen "snedtänder" och har ihjäl andra djur eller människor, eller "bara" skadar folk för livet.

Jag ser ingen anledning till att dessa raser skall tillåtas överhuvudtaget. Det är bara att avliva på en gång.

För ett par år sedan så var det Schäfern som var på tapeten, nu är det ett par olika raser...

Men jag tror ändå att det är människan bakom hunden som är farlig, inte hunden...
Har man lite vett, så avlivar man hunden om man upptäcker att den är aggressiv.
Det går inte att döma ut en hel ras, ingen hund äe den andra lik...

Är det inte så, att pitbull terriers har avlats fram för hundkamp?

Hur kan man tillåta en hundras vars existens bygger på att den skall vara så våldsam och okontrollerbar som möjligt?

- - - -

obelix skrev:

Men jag tror ändå att det är människan bakom hunden som är farlig, inte hunden...

Givetvis spelar det stor roll hur man uppfostrar sin hund. Men om det inte är hundrasen det är fel på, varför läser man aldrig om "Bordercollie tuggade ihjäl barnfamilj" eller "Strävhårig tax bet ihjäl min mormor"?

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

@nders skrev:

Pitbullterriers (exempelvis, som jag har för mig skrivs om en hel del) är ju inte ens söta, så vad ska man ha dem till?

Vad är det för jävla argument? Underbar vision där @nders står bredvid varje valp som föds och bestämmer att alla icke söta skall få ett nackskott. :x

Men, Dino, du vet mycket väl att det inte var så jag menade! Jag undrade:

Varför väljer man en hundras som är ful och våldsam?

Tillägg: Det finns givetvis massor av fula hundraser, som jag inte kan förstå att folk vill ha som sällskapshund, men det är inte meningen att vi ska fokusera på det. ;)

@nders skrev:

Givetvis spelar det stor roll hur man uppfostrar sin hund. Men om det inte är hundrasen det är fel på, varför läser man aldrig om "Bordercollie tuggade ihjäl barnfamilj" eller "Strävhårig tax bet ihjäl min mormor"?

Det säljer inte lika bra...

Hur kan man tillåta en hundras vars existens bygger på att den skall vara så våldsam och okontrollerbar som möjligt?

Om man vet något om hundar så är den inte okontrollerbar...
Det kan lika gärna bli en galen Chihuahua...

Det var en uteliggare i Usa som kollapsade och blev akut sjuk, han hade en pittbull som var smått aggressiv och vägrade att släppa fram ambulansmännen.
Polisen kom, överväge att skuta hunden, men dom lyckades med att fånga in den.
Hunden hamnade inför "rätta", den hade bitit någon som skulle fram till husse.

Hunden blev dömd till en mental utredning.
Utredaren kom fram till att hunden hade starka vaktinstinkter, men att det var den goaste och snällaste hunden han hade träffat i sitt jobb.
Hunden var så snäll och lydig att han tog hem den till sin familj...

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

Det kanske är en konspiration! :i Man får aldrig höra om dessa hemska mördar-pudlar...

Nej men en mer seriös vinkling är att visst skulle man kunna förbjuda potentiellt farliga raser men jag tycker att det blir lite snett. Det är ju oerhört få som blir vansinniga om man jämför med hur många det finns.

Ska man applicera samma tankesätt på andra saker borde man t.ex förbjuda BMV-bilar då de är överrepresenterade i traffikolyckor. Men återigen är det väl den mäskliga faktorn som är orsaken och inte BMW:n i sig...

Däremot borde man ta ifrån vissa människor rätt att skaffa hund. Det kan man ju göra med ett körkort. Det borde vara med självklart eftersom "mördarhundarna" inte mår bra alls. Djurplågeri är vad det är.

Jon skrev:

Däremot borde man ta ifrån vissa människor rätt att skaffa hund. Det kan man ju göra med ett körkort. Det borde vara med självklart eftersom "mördarhundarna" inte mår bra alls. Djurplågeri är vad det är.

Helt rätt!

Nu har jag fått säga mitt, nu njuter jag av era, lite mer sunda, åsikter. Jag är en sån där svart/vitt-kille. ;)

r: Usch, grammatisk redigering

Mvh,

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

Det är skönt med lite svart/vitt :)

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

@nders skrev:

Varför väljer man en hundras som är ful och våldsam?

Medan du lutar dig tillbaka och betraktar den fortsatta dialogen i tråden så kan du titta lite på Mias fula mördarvalpar. ;)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)