webForumDet fria alternativet

Hastighetskameror

Småprat

39 svar · 1 112 visningar · startad av Dryden · sida 2 av 2

Frågan, av Dryden

Hur tydligt syns det att polisens hastighetskameror fångar mig på bild om jag bränner förbi i 120km/h på 90-väg? Blixt? En skylt som säger "Got ya, bastard!"? Eller kommer en polisbil upp intill mig och försöker preja mig av vägen som i Need for Speed HP2? :e :OO ;) Nej, jag har inte åkt fast, däremot har ämnet dykt upp i olika diskussioner. :)

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Montera raketgevär i fronten och spräng alla kameror åt helvete, sikte sköts med spakar på ratten. Alternativt får du ha en passagerare som sitter med geväret i handen och siktar ut genom sidorutan.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag gillar bassebhus förslag. Att dock täcka över den är inget kul ;)

Man stannar innan "blixten" och tar ett A3-ark och skriver tjockt och tydligt "HELLO!", och tejpar fast den vid förarplatsen. Sedan kör man snabbt förbi kameran, stannar, river ner pappret, och sprar det till nästa gång :)

ps. Ingen annan som tänker på registreringskylten än jag? :q

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jo har länge tänkt att göra en fällbar regskylt fram.
Men det liksom lite fusk va?

Fusk? :q :o

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

LeonL skrev:

Fusk? :q :o

Nej, enbart lite skoj ;)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

LeonL skrev:

Eftersom det inte går att bevisa vem det var som körde bilen spelar inte regplåten någon roll, nej.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Dryden skrev:

1. Vart ligger spänningen i att bränna förbi en av dig själv övertäckt kamera? :OO
  2. Vart ligger spänningen i att först stanna och sedan bränna förbi den övertäckta kameran, när du säkerligen hade hunnit fortare hem om du kört i laglig hastighet förbi skylten och sedan dragit på? :OO

*Mutter* :l

:i Man gör som i den där filmen. "Transporter" heter den tror ja. Han har en regplåt som kan snurras så han har 3 olika nummer. sedan hemma har han ett helt skåp plåtar som han kan byta dit.
Eller så gör man som i senaste bondrullen, slår på osynligheten.

Eller så drar man helt enkelt på sig bush eller svennis-masken som man vunnit på bollkastning på Skoghs tivoli. Sassa brassa mandelmassa.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Men, varför krångla till det när ett nerfällt solskydd som täcker ansiktet mot kameran räcker?

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

PeW skrev:

Men, varför krångla till det när ett nerfällt solskydd som täcker ansiktet mot kameran räcker?

Spänning PeW, spänning! :P

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Aha... :e

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jag brukar flina stort och ge "tumme up" varje gång jag passerar en kamra. bilen är reggat på tanta, och jag har inget svenskt KK :e

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

frankof skrev:

Jag brukar flina stort och ge "tumme up" varje gång jag passerar en kamra.
bilen är reggat på tanta, och jag har inget svenskt KK :e

Klart man inte kan ha KK när man har tant... eller det var
inte den sortens KK kanske? :OO

Läste i dagens Borås Tidning att en hastighetskamera på Riksväg 40 har blivit beskjuten med ett skott :o
http://www.bt.se/bt/btartikel.asp?version=165078

sneeze skrev:

frankof skrev:

Jag brukar flina stort och ge "tumme up" varje gång jag passerar en kamra.
bilen är reggat på tanta, och jag har inget svenskt KK :e

Klart man inte kan ha KK när man har tant... eller det var
inte den sortens KK kanske? :OO

Varför skulle det ena utesluta det andra :q §e
Och nää.. det var inte den typen KK jag syftade på ;)

Blanda inte in Korv-Kalle! x(

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

LeonL skrev:

Blanda inte in Korv-Kalle! x(

:e :birp

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

spango skrev:

LeonL skrev:

Eftersom det inte går att bevisa vem det var som körde bilen spelar inte regplåten någon roll, nej.

Nånstans i bakhuvudet har jag att de tänker ändra/har ändrat på den biten..? Bilens ägare åker dit, no matter what, men jag är inte säker...

Medlem sedan aug. 2003627 inlägg

Bilens registrerade ägare får antingen betala själv eller säga vem som körde. Enkelt.

Ska ni kapa en stolpe med kamera i; stå då bakom stolpen.

Osynligheten i Bond-filmen var stöld. Jag kom på det för flera år sen :)

Förresten så hade nåra nissar (säkert japsar) gjort just detta, IRL! Såg en bild, dom testade tekniken på en grön regnkappa. En kille (säkert japs han me) stog ute på gatan med denna på sig, och var grön transparent!

Surfaren skrev:

Bilens registrerade ägare får antingen betala själv eller säga vem som körde. Enkelt.

Tyvärr(eller som tur är), så enkelt är det inte, fortkörning är kriminelt och då måste den som har gjort brottet dömas, p-böter deremot är inte kriminelt och där kan du ge bilägare straffavgiften.
Det finns än sålänge ingen angivarlag i sverige, det har deremot varit på tal att avkriminalisera fortkörning just för att "komma åt" folk via automatisk trafik övervakning.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det är en lagförslagsändring på gång. På samma sätt som PBoten kommer kamerabilderna att hanteras. Dvs brottet avkriminaliseras så behövs det inte personbevis. Det är han Länspolismästaren som körde i 170, för att kolla däcksljud som han sa när han åkte fast, som har kommit med förslaget.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)