Jo, jag vet att man egentligen ska ha långärmad tröja och långbyxor instoppade i sockarna (snyggt?) men det är lite jobbigt att gå klädd så hela sommaren. Då får jag hellre borelia ;)
Käka vitlök (vitlökskapslar) ska vara bra har jag hört...! Har dock inte provat...
Själv har jag en hårig svart hund att försöka hitta de små eländiga krypen på...inte lätt :l Därför har hon 'anti-fästing-halsband', funkar kanonbra, inga fästingar alls sen jag satte på henne det i maj - du kanske ska kontakta din närmaste veterinär, hehe :e
Halsbandet heter Scalibor vet. och innehåller "deltametrin" i form av ett halsband i PVC-plast... Giftet gör att fästingarna inte vill (kan?) sätta sig. Inte så kul att ha 'gift' på sin hund, men å andra sidan vill man ju inte att hon ska få en fästingburen sjukdom heller, har en bekant som tvingades låta sin hund somna in pga att den blev så dålig i borelia :l
Menmen, det är väl inget för människor direkt...
En nyligen gjord mycket uppmärksammad svensk studie talar också för att fästingar undviker personer som ätit vitlök, åtminstone i en dos som motsvarar ungefär två klyftor per dag.
läste jag på Apotekets hemsida, så du kanske inte käkar nog :)
Det kan också vara en fördel att ha ljusa kläder. Att ljusa kläder ger ett visst skydd beror på att fästingar, i likhet med myggor, dras till värme. Ljusa kläder blir mindre varma än mörka kläder. Dessutom är det lättare att upptäcka angripande fästingar på ljusa än på mörka kläder.