webForumDet fria alternativet

Diskriminering eller inte?

Småprat

124 svar · 4 182 visningar · startad av Blårand · sida 6 av 7

Frågan, av Blårand

Ska bli hejdlöst intressant att se vad diksrimineringsombudsmannen kommer fram till! <http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,62114320852,00.html> Om dessa bakelser inte får ha det angivna namnet, så blir det många maträtter och bakelser som vi får byta namn på. Zigenarschnitzel, franska bagateller, svenskt smörgåsbord, arbogaöl, södertäljekringlor, turkisk peppar m.m. Även bakverken ja

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Zwery Zen skrev:

Lofberg skrev:

Snart är det väl förbjudet att fira nationaldagen eller hissa flaggan på födelsedagen.

Tyvärr, men så är fallet REDAN. Hört att i en skola någonstans i Upplands utkanter var det förbjudet. Det är helt sjukt tycker jag. NEGERboll fåré väl heta, det har det ju alltid hetat. Fan inte konstigt att man blir lite rasistisk.

Inte konstigt att man blir rasitisk för att några svenska rektorer har bestämt att man inte får fira nationaldagen?
Det tycker jag låter som en ovanligt dålig anledning att bli rasist (inte för att det finns någon bra).

:r Men jag syftade mest på detta med negerboll x(

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Med tanke på det som visas på TV och det som sägs i skolan, så får ordet "neger" alltid en negativ klang hos de "drabbade".
Så oavsett om ordet betyder "svart ängel" eller "svart slav" så får ordet, som sagt, en negativ klang.
Jag tror att få mörkhyade uppskattar att man kallar de för "neger".
Men nu var det ju inte det handlade om, utan ett mörkt litet hjälplöst bakverk. :p Jag kommer alltid att kalla dessa fantastiska bakverk för "chokladbollar".

Och vissa gnäller över detta ämne; "Snart är det väl förbjudet att fira nationaldagen och sjunga den svenska nationalsången". Det där uppfattar jag itne alls som rasistiskt?(???) Det är ju snarare en tradition och vi ska vara glada över att vi bor i detta land. Jag tycker själv att nationaldagen är som landets "födelsedag", om ni förstår vad jag menar...

Men att förbjuda ordet "negerboll" är väl ändå att ta i. :l

ps. Ni skulle bara veta hur vissa(många!) elever använder ordet "neger"

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Re: Diskriminering eller inte?

Blårand skrev:

Ska bli hejdlöst intressant att se vad diksrimineringsombudsmannen kommer fram till!

Det skall det sannerligen bli. :)

Medlem sedan apr. 200287 inlägg

Det bästa argumentet i den här debatten måste ändå vara: "Klart det ska heta negerboll, det har det ju alltid hetat."

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

Lofberg skrev:

Zwery Zen skrev:

Lofberg skrev:

Snart är det väl förbjudet att fira nationaldagen eller hissa flaggan på födelsedagen.

Tyvärr, men så är fallet REDAN. Hört att i en skola någonstans i Upplands utkanter var det förbjudet. Det är helt sjukt tycker jag. NEGERboll fåré väl heta, det har det ju alltid hetat. Fan inte konstigt att man blir lite rasistisk.

Inte konstigt att man blir rasitisk för att några svenska rektorer har bestämt att man inte får fira nationaldagen?
Det tycker jag låter som en ovanligt dålig anledning att bli rasist (inte för att det finns någon bra).

:r Men jag syftade mest på detta med negerboll x(

I så fall förstår jag inte alls vad du menar.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

ankath skrev:

På minst en skola här i Kungsbacka har det sedan några år varit förbjudet att fira nationaldagen med att sjunga nationalsången. De som bestämmer här i kommunen förstår inte att det bara skapar ännu större klyftor mellan infödda och invandrare. Dessutom brukar invandrarna vara de som är mest pigga på att fira nationaldagen, för att de vill försöka passa in i våran kultur.

Grov generalisering! Skulle de vara mest pigga på att fira den svenska nationaldagen? Kanske i Kungsbacka, men tror du verkligen att det är något som gäller som standard för hela landet?

PeW skrev:

Vilket jag upplever att de gör men att det finns rädda och osäkra människor som inte vet hur bemöta "främlingar" och därför instiftar en massa tabun mot dessa avvikande (kultur/utseende/religion) och av det präktiga idealet tutar ihop diverse anmälningar till höger och vänster, när det istället hade kunnat gå så mycket enklare om majoriteten verkligen accepterat främlingarna snarare än att bara snacka om det.

Du generaliserar. Vilka är "de" som du upplever vill anpassa sig till vår kultur? Det finns folk av alla sorter, både oförstående hustrumisshandlare och laglydiga medborgare. Jag tror inte för en sekund att de flesta invandrare vill anpassa sig till vår kultur. Faktum är ju att de redan är så många, så det har automatiskt skapats en möjlighet för många av dem att leva i sin egen värld, där svensk kultur inte existerar. Dock vet jag också att många längtar efter att bli accepterade i det svenska samhället, vilket är den motsatta sidan av problemet. Det finns inga "de", alla är ju olika.

Dessutom så vill jag bara tillägga en sak, de som du anger som rädda och osäkra är ju ofta (men inte alltid) folk som "råkat ut för" invandrare i en negativ bemärkelse. Kanske har man eller nån släkting blivit bestulen av en mörkhyad människa, kanske har någon nära vän blivit misshandlad av en zigenare. Med bakgrund till sånt här så är det väldigt lätt att skapa sig en negativ bild av invandringen. Man är inte rädd eller osäker som du säger, man är förbannad!

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

På minst en skola här i Kungsbacka har det sedan några år varit förbjudet att fira nationaldagen med att sjunga nationalsången. De som bestämmer här i kommunen förstår inte att det bara skapar ännu större klyftor mellan infödda och invandrare. Dessutom brukar invandrarna vara de som är mest pigga på att fira nationaldagen, för att de vill försöka passa in i våran kultur.

Även här återkommer detta fenomen. De "vita" rektorerna förbjuder nationalsången därför att de tror att invandrarna kan känna sig diskriminerade eller kränkta av den i vissa sammanhang. Det är sällan som det är invandare som gör dessa anmälningar till DO eller som vill "förbjuda" den svenska nationalsången, utan oftas är det "vita" som av någon anledning fått för sig att de ska representera invandrarna i dessa frågor.

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

Alpha II skrev:

I min förra skola spelade vi ett kortspel som alla från början kallade "loser". Nått år senare kaladae helt plötsligt alla det för "neger". Tyckte att det var rätt så hemskt och rasistiskt att byta namn från "loser" till "neger"... Tyvär verkade ingen av de andra fatta det. :(

I vår skola spelade vi ett kortspel som hette ”Neger och President”. Inte en enda av oss ansåg att det var något konstigt för alla visste att det inte låg något negativt bakom.

För övrigt finns det bara ett namn som passar på detta bakverk och det är, som jag tidigare skrivit, Arneboll.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Negerboll. Slutdiskuterat.
Nu skall DO med statliga medel komma fram till om det skall
få heta 'negerboll' eller inte. Det vill inte jag vara med att betala.
Kan man ange det i deklarationen?

Detta är bara ännu ett 'rasist' tjafs. Fler lär det bli. Trött blir man.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

oelbal skrev:

Du generaliserar. Vilka är "de" som du upplever vill anpassa sig till vår kultur? Det finns folk av alla sorter, både oförstående hustrumisshandlare och laglydiga medborgare. Jag tror inte för en sekund att de flesta invandrare vill anpassa sig till vår kultur. Faktum är ju att de redan är så många, så det har automatiskt skapats en möjlighet för många av dem att leva i sin egen värld, där svensk kultur inte existerar. Dock vet jag också att många längtar efter att bli accepterade i det svenska samhället, vilket är den motsatta sidan av problemet. Det finns inga "de", alla är ju olika.

Dessutom så vill jag bara tillägga en sak, de som du anger som rädda och osäkra är ju ofta (men inte alltid) folk som "råkat ut för" invandrare i en negativ bemärkelse. Kanske har man eller nån släkting blivit bestulen av en mörkhyad människa, kanske har någon nära vän blivit misshandlad av en zigenare. Med bakgrund till sånt här så är det väldigt lätt att skapa sig en negativ bild av invandringen. Man är inte rädd eller osäker som du säger, man är förbannad!

Vilka "de" är, är 99% av alla de invandrare jag träffat och det är rätt så många. Men visst. Jag bor inte i ett område med segration och jag har inte blivit rånad av en invandrare, (men däremot misshandlad 2ggr av invandrare) så min lilla röst kanske inte är representativ för alla i alla sammanhang. Men man kan nog se även din text som en generalisering - inte sant?

De jag avsåg som "rädda" är vanliga svensson som vill ta på sig en roll som präktiga nog att förbjuda ord som "neger" och som öser bidrag på bidrag på en grupp människor som egentligen behöver komma in i samhället och bli självförsörjande. Att det finns folk som är förbannade på invandrare hyser jag inga tvivel om, men det är synd att de inte kan inse att de själva är med och formar samhället och att deras "hat" inte löser ett enda dugg då det är missriktat.

Medlem sedan jan. 2003270 inlägg

oelbal skrev:

ankath skrev:

Grov generalisering! Skulle de vara mest pigga på att fira den svenska nationaldagen? Kanske i Kungsbacka, men tror du verkligen att det är något som gäller som standard för hela landet?

Det kanske är så att i kommuner där man inte skickar alla invandrare till ett och samma ställe så vill de faktiskt passa in i den svenska kulturen. Sedan finns det kommuner där man placerar alla invandrare på samma ställe och där får de ingen kontakt med den svenska kulturen och därför bevarar de sin egen. Men detta är en annan diskussion som förmodligen hör hemma i politik-forumet...

Jag tror det kommer att krävas en folkomröstning om det sfäriska bakverket, jag funderar lite på om det blir ett nja-alternativ för oss som är ytterst lite äldre än de som är unga. :)

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,340673,00.html

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Johnny Rönnberg skrev:

I vår skola spelade vi ett kortspel som hette ”Neger och President”. Inte en enda av oss ansåg att det var något konstigt för alla visste att det inte låg något negativt bakom.

Tja du menar kortspelet där förloraren är neger och får ge bort sina bästa kort till presidenten?

Nä, det låter ju inte rasistiskt alls. :x

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Liten generalisering av åsikter jag hört:
"om man bor i Sverige skall man anpassa sig till svensk kultur och det svenska språket"

Va är det för jävla översittaråsikt? Är Sveriges kultur bättre än alla andra? Säg rakt ut vad som menas, för inte är det väl amerikaner i Sverige du pratar om? Du menar araber och muslimer, eller hur?

Att sätta sin egen kultur och språk över alla andra är fanimej början på ett nytt Hitlertyskland.

Men du kanske menade att för att det skall bli enklare att anpassa sig till ett liv i Sverige vore det bra om man som invandrare skaffade sig bra kunskaper i det svenska språket och de sociala kunskaper som krävs för att bli accepterad.

Men alla som anser att alla invandrare _måste_ anpassa sig, kan ta och fundera på vad de egentligen menar med det. Är man inte fri i Sverige att leva sitt eget liv inom lagens ramar?

Medlem sedan apr. 200287 inlägg

Johnny Rönnberg skrev:

Alpha II skrev:

I min förra skola spelade vi ett kortspel som alla från början kallade "loser". Nått år senare kaladae helt plötsligt alla det för "neger". Tyckte att det var rätt så hemskt och rasistiskt att byta namn från "loser" till "neger"... Tyvär verkade ingen av de andra fatta det. :(

För övrigt finns det bara ett namn som passar på detta bakverk och det är, som jag tidigare skrivit, Arneboll.

Vilket roligt spel.. min flickvän lärde mig det när vi satt på tåget en gång, det roliga med det hela var att det satt en helylles neger precis bakom när hon sa "Okej.. nu blev du neger så jag ska ha två av dina bästa kort". Hon skämdes rätt mycket, som hon borde.

Jag hade jätteroligt under den resterande tiden av den resan. Jag gjorde inget annat än pratade om bomullsfält, piskor och om hon inte skulle fråga om killen där bak ville bli hennes egna lilla kunta kinte. Behöver jag nämna att hon inte säger negerboll på fiken längre? ;)

President, det "högsta" man kan bli i det vita samhället, och sen tydligen det lägsta, negern. Man kan kanske skylla på att negerboll heter just negerboll i Sverige för att man nu tyckte att det var en urbra idé att leta fram ett ord för svart från ett annat språk, men vad har man för ursäkt åt namngivningen till det här kortspelet?

Patrioter, nationalister och allt annat härligt folk, kan ni inte komma hit och försvara svenskt kulturarv nu?

Medlem sedan jan. 2003270 inlägg

mrblonde skrev:

Va är det för jävla översittaråsikt? Är Sveriges kultur bättre än alla andra? Säg rakt ut vad som menas, för inte är det väl amerikaner i Sverige du pratar om? Du menar araber och muslimer, eller hur?

Att sätta sin egen kultur och språk över alla andra är fanimej början på ett nytt Hitlertyskland.

Men du kanske menade att för att det skall bli enklare att anpassa sig till ett liv i Sverige vore det bra om man som invandrare skaffade sig bra kunskaper i det svenska språket och de sociala kunskaper som krävs för att bli accepterad.

Jag vet inte om du menar mitt tidigare uttalande, men när jag läste detta och sedan läste igenom mitt eget så såg jag att mitt lätt kan misstolkas. Självklart menade jag att det blir enklare för dem att anpassa sig till vårt samhälle oavsett om de är från Asien, Afrika, Oceanien Europa eller från Nord- eller Sydamerika. Det är också självklart att de ska få behålla sin egen kultur, men i stort sett alla som jag har pratat med vill anpassa sig till den svenska kulturen.

På frågan om jag menade araber och muslimer (kan i och för sig vara samma personer, men ok) så kan jag bara svara: Nej, jag menade alla som inte har samma kultur som oss.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Vad trist det skulle vara om alla höll stenhårt på den svenska "kulturen", vad nu det är för något... mamma scan & snappsvisor? Klart att en människa som har för avsikt att tillbringa sitt liv i ett nytt land försöker ta till sig seder och bruk, men det borde inte innebära att man automagiskt måste förkasta det som man är uppväxt med. Eller ska en migration till det svenska samhället innebära en "hjärntvätt" så att alla dansar ut från flyktingförläggningarna till tonerna från små grodorna? Verkar en aningens befängt ;)

Vidare förstår jag inte snack som "dom" och "oss". Vi är lika mycket värda och ingen är mer svensk än någon annan. Har man blivit svensk medborgare så är man svensk och inget annat. Tycker att man bör avskaffa benämningen "invandrare" när medborgarstatusen är ett faktum. Eller när slutar en människa 'vandra', egentligen... när denne funnit ett hem eller när omgivningen accepterat personen såpass att personen tilltalas vid namn?

Lite OT, men ändå ;)

Medlem sedan juli 2002405 inlägg

Tycker den här diskussionen är meningslös.. Som många av er kallar det, "sfäriskt bakverk rullat i kokos eller pärlsocker", inte skulle väl någon gå in på ett konditori och be om en sådan. Jag ser inget fel i använda ordet neger. Beror på i vilket sammanhang man använder det. Men ordet "negerboll" ser jag inga som helst problem med.. Jag är ganska politiskt av mig och vet hur mycket högersidan får utstå av media. Men jag kommer inte ta upp det i denna disskussion.

Ha det bra och byt inte namn på "negerboll". Då kan ni byta namn på schampo-märket "Schwarzkopf" också.. Det betyder ju svartskalle..

filipbh skrev:

Ha det bra och byt inte namn på "negerboll". Då kan ni byta namn på schampo-märket "Schwarzkopf" också.. Det betyder ju svartskalle..

Det är de som gör "respons" va?

Medlem sedan juli 2002405 inlägg

Vart vill du komma med det inlägget Ingrid?

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)