Nu är det dags att skaffa nytt skrivbord till nya datorn, för tillfället har jag ett fult gammalt "skrivbord" som består av en vit spånskiva som ligger på två byråer. Det är asfult, särskilt tillsammans med den nya svarta datorn så nu behöver jag tips på ett fräscht skrivbord! :)
Jag hade tänkt mig en enkel skiva-med-ben-konstruktion som jag senare kan komplettera med skåp om det behövs.
Möjliga kombinationer:
Skiva: Mörkrött/-brunt trä (som teak ungefär), frostat glas (om det pallar med en skärm), svart skiva (fast den blir ett helvete att hålla ren) eller metall, helst borstad/matt, annars blir det fingeravtryck överallt.
Ben: Kromade, borstat stål eller svarta. Helst runda, men det måste inte vara den klassiska utformningen ett-lodrätt-ben-i-varje-hörn, jag är öppen för djärvare former. ;)
Hörnbord kanske? Själv har jag kombinerat vanligt bord och hörnbord med datorn i hörnet. Det ger en sabla massa utrymme för både skärm, tangentbord och mus samt annat joks på sidan om. :)
Har du kollat in skrivbordet Jerker på IKEA? Finns dessutom tillsatser till det i form av lådor att hänga på undersidan av bordsskivan plus en överdel. Köpte bordet (inga tillsatser i forma av extra hyllor eller annat krafs) hösten -02 och jag är mycket mycket nöjd. Det kostar dessutom 695:-, billigt i sammanhanget skulle jag vilja påstå.
Modernt datorbord med 5 mm tjockt frostat glas och metallram. Utdragbar skiva för tangentbordet. Plats för 25 cd-skivor. Kan regleras i höjdled. Storlek 79 cm bred, 76/86 cm hög och 59 cm djup.
Övrigt: Metallram
Pris: 550 kr
Finns på Jysk.
Det är inte det största, men det är hyffsat snyggt och ett rimligt pris på det...
Hörnbord skulle kunna vara intressant... men det kräver kraftig ommöblering. ;)
Jerker är lite väl ljust för min smak, jag skulle ha lagt till det i första inlägget egentligen.
Jag vill inte heller ha ett utpräglat datorbord som Future, jag behöver mycket utrymme.
Köp material på ett snickeri och bygg ett skräddarsytt själv. Då får du dels allt som du vill ha det och det passar perfekt där du vill ha det. Det är dessutom lättare än man tror.
Har ett liknande och tycker inte att det är en bra modell. Detta då arbetsbordet är så pass litet att man inte kan ha böcker eller manualer uppslagna vid sidan av datorn, då de helt enkelt inte ryms på arbetsbordet.
Fast det tänkte jag inte på när jag köpte den, utan den tanken slog mig först när jag stötte på problemet :l