Weee, inte en dag för sent!
Nu är det tydligen bestämt
11 svar · 538 visningar · startad av Ingrid
Ska bli kul att se vad det var för spaningutrustning som fanns i planet, och om den finns kvar. Fast det lär nog bli en väl bevarad hemlighet, oavsett om planet bärgas eller ej ;)
Kan staten "hemligstämpla" vad för utrustning som finns i planet när de bärgar det?
Jag tror att de inte kommer att låta båtar med journalister ens komma i närheten..... :(
Pellefant skrev:
Kan staten "hemligstämpla" vad för utrustning som finns i planet när de bärgar det?
Ja, nog kan staten hemligstämpla allt. Det är historien om DC:3an ett bevis på i sig självt.
Pellefant skrev:
Jag tror att de inte kommer att låta båtar med journalister ens komma i närheten..... :(
Instämmer. Tror det blir ett stort hemlighetsmakeri vid bärgningen, tyvärr.
Jag vet inte vad som skulle vara så hemligt. Att det rörde sig om signalspaning mot Sovjet med amerikansk-brittisk inblandning är ingen hemlighet. Det bekräftade svensk militär redan 1993. Femtio år gammal utrustning har väl möjligen kuriosavärde, men det handlar ju inte direkt om ny känslig teknik.
ÖB lovade den 18 juni att ingenting av det som nu hittas i DC 3:an ska hållas hemligt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=165303&previousRenderType=6
yngve skrev:
Femtio år gammal utrustning har väl möjligen kuriosavärde, men det handlar ju inte direkt om ny känslig teknik...
Men är man säker på att utrustningen överhuvudtaget finns kvar i planet? Är inte helt säker på det. Planet ligger på internationellt vatten, och många var nog intresserade av den utrsutningen då den var toppmodern för sin tid.
Andra intressenter hade nog gärna sett till så att utrustningen försvann, då sverige på den tiden var neutral och förnekade att man spanade på Sovjetunionen för amerikanarnas räkning.
ÖB lovade den 18 juni att ingenting av det som nu hittas i DC 3:an ska hållas hemligt.
Samma ÖB som tog med sig frun på kalas, och lät skattebetalarna stå för notan? När det gäller makthavare och politiker så är jag tyvärr ganska så skeptisk skeptisk till deras olika former av löften, tyvärr.
Men är man säker på att utrustningen överhuvudtaget finns kvar i planet?
Nej, det är klart. Det vet man ju (antagligen) inget om. Om det visar sig - när dom har fiskat upp planet - att det är tomt på sådan utrustning kommer det antagligen att sätta igång en flod av spekulationer.
Planet ligger på internationellt vatten, och många var nog intresserade av den utrsutningen då den var toppmodern för sin tid.
Säkerligen. Dock vet jag inte vad för tekniska möjligheter det fanns att då göra något som många har gått bet på sedan dess. Att först lokalisera planet och sedan dyka ner och tömma det på utrustning lär ha varit svårt för vilken försvarsmakt som helst. Utrustningen lär väl dessutom endast ha varit intressant en begränsad tid. Ryssarna borde dessutom ha fått en hel del tekniska uppgifter om utrustningen av Wennerström vilket kanske tom gjorde ett bärgningsförsök onödigt. Men, men. Det är ju bara spekulationer.
yngve skrev:
Att först lokalisera planet och sedan dyka ner och tömma det på utrustning lär ha varit svårt för vilken försvarsmakt som helst. Utrustningen lär väl dessutom endast ha varit intressant en begränsad tid.
Man hittade både oljefläckar och en livflotte på den plats där planet sköts ned, så egentligen tycker jag att försvaret borde ha haft ganska klart för sig vart planet försvann. Tycker det är märkligt att ett gäng entusiaster lyckas lokalisera planet, innan försvarsmakten med alla sina resurser lyckas med uppgiften?
Är inte helt säker på att försvaret var så intresserade av att få upp planet, de första åren efter nedskjutningen, då det hade blivit uppenbart att de gått ärenden åt amerikanarna. Tänk om de år 1960 plockat upp planet, och så blir det tvungna att visa upp den amerikanska spaningsutrustningen. Njaa...tror nog inte att det var något som försvaret gärna ville göra, och lät av den anledningen planet istället ligga kvar på botten.
Dom hittade även andra vrak och en U-båt!
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=51101
Om de ändå har utrustning på plats och vet var skrotet ligger så kan de ju ta upp allt på en och samma gång och på så vis spara lite pengar...men det blir väl som det brukar.
minst fem års pappersvändande, mellan varje lyft.
Expresse skrev:
När planet lyfts upp ska det föras till torrdocka på örlogsbasen i Muskö. Där ska planet undersökas av experter..
Upptagandet av planet blir nog ganska hemligt, tyvärr. Allmänheten kan nog inte räkna med någon större insyn. Undrar vad ska dom undersöka, och som är så hemligt ;)