webForumDet fria alternativet

Vem bör ansvaret...?

Politik & samhälle

39 svar · 1 028 visningar · startad av Blårand · sida 2 av 2

Frågan, av Blårand

Nedanstående "länkade" artikel handlar om den tragiska mopedolyckan som nyligen skedde på en camping strax utanför Västerås. <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,335227,00.html> Nu kommer campingägaren med stor sannolikhet att åtalas för vållande till annans död. Vet inte om jag köper resonemanget. Pojken hade inte åldern inne för att köra moped, och körde dessutom på ett område d

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Olyckligt att en sådan här sak ska behöva inträffa. Jag tycker att det var fel av campingägaren att ha repet där istället för att bara ha varningsbandet, men att han kanske ska åtalas för vållande till annans död är, enligt mig, inte rättvist, eftersom det faktiskt handlade om en avspärrning.

Tyvärr så hade väl antagligen 13-åringen frågat sin kompis om han kunde få köra mopeden och var alldeles för ovan för att köra alls.

Tragiskt att det skulle sluta som det gjorde :(

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

LeonL skrev:

Debba tråd kommer att hamna under "det eviga kriget" :OO

Hur menar du då? Tycker diksussionen är både intressant och givande?

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Blårand skrev:

LeonL skrev:

Debba tråd kommer att hamna under "det eviga kriget" :OO

Hur menar du då? Tycker diksussionen är både intressant och givande?

Troligtvis i frågan om vem som bär ansvaret...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

pimme skrev:

PeW skrev:

Det är knappast lagligt att spänna upp en lina tvärs över en väg utan att (åtminstonde) linan är beskaffad på sånt sätt att den går av vid liknande händelser.

Om man tittar på bilden på aftonbladet så ser det knappast ut att vara en väg det hela hände på.

Jag tycker det är svårt att avgöra någonting utifrån bilderna. Däremot skriver Aftonbladet att det var vid infarten repet var uppspänt. Nog brukar väl vägar gå vid infarter.

Medlem sedan sep. 2001649 inlägg

13-åringen orsakade olyckan

dessutom gjorde han sig ju skyldig till flera överträdelser

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Ungen framförde fordonet på förbjuden plats.
Finns ingen anledning att åtala campingägaren.

Spänner jag ett rep mellan träden som markerar
min tomt så får den som ramlar över/blir halshuggna
skylla sig själva. Men visst är det tragiskt att killen
skulle mista livet. Det är det ju alltid vid såna här
'onödiga' olyckor.

sneeze skrev:

Spänner jag ett rep mellan träden som markerar
min tomt så får den som ramlar över/blir halshuggna
skylla sig själva.

Bra! Då är det fritt fram att minera tomten. §jr

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

han hade ingen hjälm heller....

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

medialabs skrev:

Fast jag tror inte att det hade hjälpt i detta fall, tyvärr.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Blårand skrev:

medialabs skrev:

Man vet aldrig, kanske bandet som binder fast hjälmen vid huvudet skulle dämpa farten och han kanske skulle nog bara få lite skrapsår vid halsen...
Jag menar... man förlorar väl balansen direkt när något kommer och stöter mot hakan/halsen... Bandet skulle nog ha hjälpt
Självklart tänker jag på en Cykelhjälm eftersom vi snackar om en 13-åring ;)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Men herrejösses!

Man får inte ens gräva en grop på sin egna tomt utan att sätta upp varningsband - av händelse att någon skulle drutta i. Ännu mindre spänna upp ett rep som folk kan bli halshuggna av. Skulle det då ändå inträffa en olycka så är man som markägare ansvarig men en ordentlig avspärrning som är gjord enligt praxis kan markägaren åtminstonde frias från uppsåt. Likadant med mina trottoarer som löper längs med mitt hus. Om någon halkar är det jag som har ansvaret, men om jag kan visa att jag både skött min snöröjning och saltat kan jag slippa uppsåt. Hade campingägaren endast haft ataband hade olyckan inte hänt, men grabben hade antagligen (förhoppningsvis) blivit bötfälld för såväl vårdslöshet i trafik som olovlig körning.

Det kan tänkas att det är omoraliskt eller rent av puckat av myndigheterna att ha sådana regler, men som jag skrev... hur skulle ni skrivit om det istället var tant Agda på 78 bast, som cyklat mot sin död på den där campingen? Var i ligger skillnaden mot en olovlig körning?

Man kan inte av bilderna avgöra om det är en väg eller ej, det är sant. Men som UlfT eller någon skrev, så stod det att det var vid infarten och om man ändå tittar på bilden så ser det ut som en gångstig mellan en parkering och campingen... så det verkar inte ens handla om off-road körning i sin egentliga betydelse.

Kom ihåg att lagen inte är godtycklig efter något moraliskt omdöme - och tur är väl det! :)

r
Böt ut ett d mot ett r nånstans i texten

LeonL skrev:

Blårand skrev:

medialabs skrev:

Man vet aldrig, kanske bandet som binder fast hjälmen vid huvudet skulle dämpa farten och han kanske skulle nog bara få lite skrapsår vid halsen...
Jag menar... man förlorar väl balansen direkt när något kommer och stöter mot hakan/halsen... Bandet skulle nog ha hjälpt
Självklart tänker jag på en Cykelhjälm eftersom vi snackar om en 13-åring ;)

En cykelhjälm brukar väl inte skydda halsen? :OO

UlfT skrev:

En cykelhjälm brukar väl inte skydda halsen? :OO

Nej, men det jag menade var att (kanske) när repet snuddade vid vhjälmbandet, då skulle nog föraren tappa kontrollen och kör åt något annat håll kanske?

Jag tänker för mycket :p

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Båda har väl gjort fel...

Killen som körde olovligt, samt gubben som spände upp linan utan att märka ut den ordentligt...

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

LeonL skrev:

Nej, men det jag menade var att (kanske) när repet snuddade vid vhjälmbandet, då skulle nog föraren tappa kontrollen och kör åt något annat håll kanske?

Jag tänker för mycket :p

Du tänker uppenbarligen inte alls.
I 40km/h färdas man ca. 11 meter per sekund, tror du på fullaste allvar att grabben skulle få "skrapsår på hakan" och "köra åt ett annat håll" bara för en hjälmrems skull?

/j

Batboy skrev:

Du tänker uppenbarligen inte alls.
I 40km/h färdas man ca. 11 meter per sekund, tror du på fullaste allvar att grabben skulle få "skrapsår på hakan" och "köra åt ett annat håll" bara för en hjälmrems skull?

/j

Jag tänker inte kommentera detta inlägg

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

PeW skrev:

För vad är det som säger att tant Asta på 78 år inte skulle kunna missat avspärrningen

Då får väl Tant Asta se till att hålla sig av vägen eller åtminstone hålla sådan hastighet på sin cykel att hon vet att hon hinner att reagera och stanna om det skulle komma en avspärrning. Likaså kanske snorvalpen på moppen borde varit mer uppmärksam, och som sagt ovan; om passageraren såg linan, men inte föraren.. ja, då kan man ju börja undra om han var lämplig att köra överhuvudtaget.

Ungjäveln körde olagligt och bröt mot flera regler / lagar. Synd om honom. Punkt slut.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

OveRRidE skrev:

PeW skrev:

För vad är det som säger att tant Asta på 78 år inte skulle kunna missat avspärrningen

Då får väl Tant Asta se till att hålla sig av vägen eller åtminstone hålla sådan hastighet på sin cykel att hon vet att hon hinner att reagera och stanna om det skulle komma en avspärrning. Likaså kanske snorvalpen på moppen borde varit mer uppmärksam, och som sagt ovan; om passageraren såg linan, men inte föraren.. ja, då kan man ju börja undra om han var lämplig att köra överhuvudtaget.

Ungjäveln körde olagligt och bröt mot flera regler / lagar. Synd om honom. Punkt slut.

Går mer på PeW:s linje här...

Om avspärrningen hade varit bättre utmärkt, så kanske det hela hade kunnat undvikas...

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Tja, det är ju många okända faktorer här. Var repet spänt över en väg eller inte? Svårt att definitivt avgöra det, vad är defintionen på en väg dessutom. var det en gångväg? Hur var det skyltat? Det är lätt att missa skyltar.

Själv drog jag in i en stålvajer med trampcykeln spänd över promenadvägen , trots att det fanns skyltar som varnade för sjösättning. Jag såg skyltarna, kollade mig omkring, det gick i c a 30-40 km/h, jag såg inte stålvajern 30 cm ovanför vägbanan eftersom den smälte in bra mot den grå asfalten. Det gjorde ont och tog 1,5 månad att bli fullt återställd även om det inte var några allvarliga skador och jag hade tur.

Kanske hade snubben överlevt om han hade haft integralhjälm som går ned en liten bit under hakan. Kanske inte. Det står ju inte exakt vad som orsakade döden.

Slutligen tycker jag man har ett eget ansvar för sina handlingar. Viss försiktighet måste man iaktta. Många mopedister är vandrande olyckor som bara letar efter ett tillfälle. Det är många pajasar på trimmade EU-mopeder som inte har någon koll på hur man ska köra. Så länge folk kör som idioter utan skydd kommer folk att dö. Visst ska man förebygga i möjligaste mån, men det går aldrig att helt eliminera riskerna.

Jag drog om en EU-moppe med min MC igår. Han försökte förstås hänga på och upp till 90-95 hängde hann med. Jag antar att han hade full gas då. Inte konstigt att olyckor inträffar när så snabba mopeder finns i trafiken och körs av människor som skiter i risker och saknar vettig utbildning (denne snubbe körde dock inte särskilt riskfyllt just då, bortsett från hastigheten)

Vems fel olyckan är överlåter jag åt polis och åklagare, det beror ju på detaljerna...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Vems fel olyckan är överlåter jag åt polis och åklagare, det beror ju på detaljerna...

Japp...

Btw... jag har inte sagt att det inte är en tragedi för alla inblandade. Det jag istället hävdat är att olaglig körning inte via automatik friskriver ansvaret från berörd markägare. Sen får ju som sagt de som har bättre inblick i händelsen fatta sina beslut så klart.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)