Alla har väl nåt/några smeknamn, mer eller mindre roliga...
Mina (mitt riktigt namn Mathias):
Thias (farsans)
Matte (vanligast)
Brommy
Sen det skummaste:
Lotta (spelar golf och så var det nån som började kalla mig Lotta efter Lotta neuman när jag var liten :), utvecklades till Lotta Breuman eftersom Broman är mitt efternamn)
Jag har aldrig haft särskilt många smeknamn (kärt barn har många namn ;) ) men jag brukar kallas för "Gutti" (av "Gustaf", mitt riktiga namn). Enda anledningen till att det levt kvar sen högstadiet är att jag hatar det utan gränser, och det är nu mitt officiella namn i bekantskapskretsen.
Har inte heller haft speciellt många smeknamn. Heter Daniel i förnamn och har faktiskt sluppit att bli kallad för Danne, vilket är skönt. Det mest vanliga är att jag blev kallad för "Hompa" efter efternamnet under mellan- och högstadiet. :)
Har lärt mig två nya saker idag!
Ordet "drag'n'drool" och att spango vill bli kallad Gutti! :D
*suckar* :OO ;)
Det värsta med det där helvetesnamnet är att jag har en mycket god vän som heter Gustav, så om någon säger "Gustaf" eller "Gurra" är det alltd honom de tilltalar. :(
"Lillen" blev jag kallad när jag gick i lekis av den enkla anledningen att jag var kortväxt. Hängde med, framförallt i fotbollslaget under tio år men också allmänt bland polarna på den tiden. Detta hänger fortfarande med bland en mindre skara polare från den tiden. Ganska kul faktiskt för min fröken på lågstadiet skällde på mina kompisar som kallade mig "Lillen" och sa en gång åt dem...
"- Ni måste sluta kalla honom för det, tänk när han är 25 för då kan ni ju inte hålla på att kalla honom det.".
Jag är 23 nu och det hänger kvar. :e
På senare år har även "Rydén" (mitt efternamn) och "Dryden" tillkommit, framförallt i nyare bekantskapskretser.
Jag har inte några roliga smeknamn... det är bara Pingu, M, Mäster M, Math eller Matte
Mina kompisar har däremot en del roliga smeknamn...
David = Svartöra
Jens = Dödsmasen
Peter = Holga
Niklas = Kocken eller Ryssjäveln
Johan = Stelling
Alexander = Sanne
Andreas = Bodil
samtliga smeknamn från mina bröder.
de flesta av dem kallas även mina bröder för så vi turas om och byter med varandra. rätt kul :e ena minuten har man ett namn, nästa ett annat, tredje har vi samma namn, sjunde bara en svordom, trettonde tilltalar vi inte varandra osv ;)
Av mina föräldrar och syster kallas jag Joa pga min syster kunde inte uttala mitt namn när hon var liten (jag heter Joakim därav Joa) sen har det bara levt kvar.
När jag var liten (mindre iaf) så satt jag mycket vid datorn (gör det forfarande :p ) så hade jag en kompis vars mamma var asiat (vilket land hon kommer ifrån vet jag inte) men när min kompis skulle förklara för henne att jag satt mycket vid datorn så sa mamman att jag var en Qim (datorberoende eller ngt sådant på ngt okänt språk, har sökt lite på det har bl.a. annat kommit fram till att det kan vara ett grönt té). Efter det började mina kompisar kalla mig Qimen (la till "en" för lättare uttal, uttalas kvajmen).
Bland nyare kompisar kallas jag ofta Tallinger bara (mitt efternamn).
mina:
- manny (av föräldrarna)
- money (började vännerna som hörde föräldrarna kalla mig manny, men inte fattade stavningen och inte brydde sig eftersom jag är kapitalist)
- mange
- feldth
- "öh, pervot som kikar in genom nyckelhålet" - några tjejer kallade mig det... (just kidding)
- ungjävel
- gubbjävel