webForumDet fria alternativet

Kid goes Sundsvall?

Studier & utbildning

23 svar · 689 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Jag kom in på en webbdesign utbildning i Sundsvall.

Jag sökte också till Hyper Island och gick vidare till testdagarna där men floppade totalt så jag hade ingen större chans att ta plats där.

Den utbildningen jag kom in på nu är på 3.5 år. Så jag hade tänkt göra så att jag pluggar i Sundsvall i ett år innan jag söker in till Hyper Island igen och förhoppningsvis kommer jag in då :)

Så nu vill jag veta om nån har någon erfarenhet eller information om programmet ( Länk )

Vad är Sunsvall för stad, finns där nått uteliv, hur många invånare med mera, all infomation vill jag ha!

Vad tycker ni? Låter det som en bra idé eller borde jag ta nått jobb i ett år istället innan jag söker?

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Info om S-vall:

sundsvall.se skrev:

ca: 93 200 invånare vid årsskiftet 2002/03.

ca: 46 800 kvinnor
och 46 400 män.

Medelålder på 41,4
år totalt.

84% bor i någon av kommunens tätorter.

Befolkningsmässigt är kommunen den 14:e i ordningen i riket.

ca: 6 300 (6,8% av befolkningen) är barn 0-6 år.

Kommunens yta är
3 206 km2.

Hur utelivet är vet jag inte, men det borde väl vara helt OK. ;)

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

https://www.sundsvall.se

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Re: Kid goes Sundsvall?

Okkido skrev:

Vad tycker ni? Låter det som en bra idé eller borde jag ta nått jobb i ett år istället innan jag söker?

Om du har siktet inställt på att plugga vidare, så bör du nog göra det på direkten, börjar du arbeta och vänjer dig vid att ha mycket pengar blir det fort väldigt motsträvigt att sätta sig vid bänken igen.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Re: Kid goes Sundsvall?

Okkido skrev:

Jag kom in på en webbdesign utbildning i Sundsvall.

Så nu vill jag veta om nån har någon erfarenhet eller information om programmet ( Länk )

Vad är Sunsvall för stad, finns där nått uteliv, hur många invånare med mera, all infomation vill jag ha!

Pluggar själv i Sundsvall på MH, läser vid samma institution fast datavetenskap. Vet inte så mycket om just det program du har kommit in på men generellt så tycker jag det är rätt bra kurser vid den institutionen, tyvärr så kan det strula en del emellanåt, speciellt det administrativa.

Sundsvall som stad är trevlig också, ingen utpräglad studentstad men det funkar. :)

Vide, så bra jobb får jag inte :)
Det hade varit riktigt skönt att plugga vidare, men jag vill veta om utbildningen är totalt super dålig och ger mig 0 och ett år är kastat och csn som vill ha pengar. Eller om man kan ha nån nytta av utbildningen.

Sundsvall är en jävla bit upp för mig också, lite tråkigt att inte träffa kompisar :S

Medlem sedan jan. 2001271 inlägg

Öj Okkido! Jag bor ju i denna stad, redan glömt det? :)

Du får gärna komma upp och hälsa på om du vill, kan jag ge dig en grande tour :e

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Kursplanen finns ju här:
http://www.itm.mh.se/mkv/utbildning/webbdesign.shtml

Om du redan kan endel om design och programmering så verkar inte första året vara mycket att ha.

Medlem sedan sep. 20012 186 inlägg

Okkido: Lova att ta bilen några mill norrut och hälsa på :D

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Grattis till antagningen. :)

Själv kom jag in på DSV-linjen på IT-universitetet, men jag är inte heller säker på om det är något att ha ( För mig )/är något jag vill göra. Gör som jag, testa ett halvår, eller ett år, och kolla om det är bra. Iofs kan det bli dyrt för dig, om du inte kan betala någonting själv utan verkligen måste ha studiestöd från CSN.

Lycka till. :)

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Grattis, kom själv in på samma utbildning som SPiN.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jag är inte stolt att säga det men jag rekomenderar inte mitthögskolan, dock har jag läst i Östersund men vid samma instutition (ITM). Och säger bara interna stridigheter mellan orterna :(
Mitt råd är att försöka komma i kontakt med någon student som går/gått utbildningen och fråga vad han/hon tycker.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

sundsvall.se skrev:

ca: 46 800 kvinnor
och 46 400 män.

Du får alltså 400 brudar för dig själv! :o :o Inte kan du väl banga på ett sådant kalaserbjudande?

SPiN (och dahlgren) skrev:

Själv kom jag in på DSV-linjen på IT-universitetet

Nämen! Två till i flocken! Om ni ser en vacker man i datorsalarna, bli inte rädda, det är bara jag.

\r PS. Förbered er på att ni kommer att välja INT-inriktningen DS.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

dahlgren> Woho! En klasskamrat! :D

spango> INT?

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Grattis!

Själv är det DVP i Uppsala som gäller kommande 4 år.
Verkligen vad antagningsnivån sjunker på it-relaterade utbildningar. Kanske de som verkligen är intresserade som kommer läsa i sådana fall...

Du får alltså 400 brudar för dig själv! Inte kan du väl banga på ett sådant kalaserbjudande?

Tihi :e

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

SPiN skrev:

spango> INT?

Inriktning, det man väljer till år tre (om du stannar kvar så länge, dvs). Står för "interaktiva system", brukar ibland av de ovetande ses som någon slags människa/datorinteraktionsinriktning. Mycket AI. Alla som är tuffa går den.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Grattis! :bire

Okkido skrev:

Sundsvall är en jävla bit upp för mig också, lite tråkigt att inte träffa kompisar :S

Du är inte först från Höllviken att dra till Mitthögskolan. ;) Sedan träffar man nya kompisar så jag tror inte att du behöver oroa dig.

Sundsvall så, den uppfattningen jag har fått om Sundsvall är att det är en ganska stor men halvdöd stad. Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att bo där, men så hade jag säkert sagt om Östersund också innan jag flyttade hit! :)

Kommunikationerna med Sundsvall är helt okej. Du har Midlanda flygplats utanför stan och X2000 kör dagligen mellan S-vall och Tokholm. E4 är okej om du väljer att ta bilen, då går det på knappt fyra timmar till huvudstaden. Det är cirka 38 mil mellan Stockholm och Sundsvall.

Kom förresten in på en 10p distanskurs på halvfart på MH i Sundsvall. Får se om den är något att ha, annars struntar jag i den. Har ju ett fast jobb så jag klarar mig ändå. :)

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

sundsvall --> sveriges minsta "storstad" :e

Ta bilen? Hur kan ni ge mig såna tips när jag inte har körkort?! Fy på er.

Jag kommer ta csn.

Det är inte så lätt att prata med någon om utbildningen eftersom det är första året de har den.

Bender det hade jag faktiskt glömt :P

Men känns som att jag hoppar på den utbildningen, skulle den vara kass spränger jag skolan och åker hem.
Ska försöka ta mig in på mina andra alterantiv som blev styrkna eftersom Sundsvall var först på min lista. Fanns nått intressant i Kristianstad också, lite närmare hem :)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Äh, kör i Sundsvall. Vad jag har förstått så verkar det vara ett litet gäng med wF:are som ska köra där i höst. :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)