sturehälsan fixar biffen för 425 - inte direkt billigt...
Hej! jag skall åka österut (Armenien) imorgon. Missade tyvärr att det rekommenderas vaccinering mot Hepatit A. Någon som vet var man kan vaccinera sig i Stockholm idag lördag?
8 svar · 335 visningar · startad av clarkbones
Hej! jag skall åka österut (Armenien) imorgon. Missade tyvärr att det rekommenderas vaccinering mot Hepatit A. Någon som vet var man kan vaccinera sig i Stockholm idag lördag?
Armenien, spännande. Varför föll valet just där, om det nu är semester du ska på? :)
Tja, jag ska besöka en nära och kär...
Börjar undra var jag gett mig in på
Security personnel may at times place foreign visitors under surveillance. Hotel rooms, telephones and fax machines may be monitored, and personal possessions in hotel rooms may be searched. Taking photographs of anything that could be perceived as being of national security interest may result in problems with authorities
------
Armenia is located in an active seismic zone and is prone to landslides. In addition to these natural disasters, the possibility of chlorine gas spills and radiation poisoning due to industrial accidents exists.--------
Given possible terrorist action and civil disorder, travelers in Armenia should exercise extreme caution and maintain a high level of personal security awareness particularly in commercial and public areas such as clubs, restaurants, bars, hotels, schools, places of worship, outdoor recreation events, or tourist areas. Over the past several years there have been several unexplained acts of terrorism including bombings. These bombings have occurred at government buildings, hotels, tourist sites, residential complexes, crowded public places, and on public transportation. Travelers should be alert to unusual behavior and avoid high-risk areas.
-------
Bandits operate on the Yerevan-Tbilisi (Georgia) motorway and in border areas. Police often seek bribes at periodic checkpoints on main routes.
clarkbones skrev:
Inte billigt men jag skulle ändå säga att det är värt pengarna.
Förresten, det är flera vacciner som rekommenderas såg jag nu... http://www.vaccination.nu/vacc_lander/landintro.cfm?landid=225
Föreslår att du frågar om TBC vaccinet då denna inte längre ges inom grundvaccinationen.
Darren skrev:
clarkbones skrev:
Inte billigt men jag skulle ändå säga att det är värt pengarna.
Förresten, det är flera vacciner som rekommenderas såg jag nu... http://www.vaccination.nu/vacc_lander/landintro.cfm?landid=225
Föreslår att du frågar om TBC vaccinet då denna inte längre ges inom grundvaccinationen.
Såg inte ditt svar förrän nu och nu är det försent. Men det skall nog gå bra. Ska man oroa sig över alla faror här i livet, så skulle man inte ha tid med annat. Jag får nöja mig med hepatit A vaccinationen. Det blev en bra timpenning, tror det hela var över på tre minuter från inskrivning tills jag lämnade stället.
clarkbones skrev:
Ska man oroa sig över alla faror här i livet, så skulle man inte ha tid med annat.
Förstår att du tänker så eftersom du åker trots att du har läst den där varningstexten om hur det är i landet. :e
Oroa dig behöver du nog inte göra speciellt mycket då jag antar att du inte kommer att besöka sjukhus och dylikt... Maten du äter bör du dock vara försiktig med och äta bara på de ställen som ser vettiga och rena ut.
TBC vacinnet skulle ändå inte hjälpt om du tog den idag då det måste gå minst en månad innan den börja verka och skydda. Även om du tar den så skyddar den i 'endast' 90 fall av hundra.
En annan sak jag hoppas att du tänkt på är att ta med dig telefonnr. till den internationella SOS centralen så du kan få hjälp om det skulle behövas. Den får du lättast ifrån din försäkringsbolag.
Lycka till och ha en trevlig resa. :)
Tack darren, ar just nu i prag i vantan pa planet till armenien. Lyckades sumpa mobilen pa arlanda, markte det nar vi lyfte. Flygvardinnorna kunde inte gora nagot, sa jag fick sparra mobilen nar jag kom till prag. Med maximal otur har nagon ringt porrnummer i tre timmar med min mobil (c a 30 kr/min*180 min)=5400 i rakning. Med maximal tur har nagon vanlig sjal hittat den och lamnat in den...den som lever far se. Ingen vidare lyckad start pa en resa...men shit happens/avforing intraffar som amerikanerna sager