webForumDet fria alternativet

Hur är det nu....

Politik & samhälle

48 svar · 1 188 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Hur är det egentligen?

Är det kristendomen som har uppfunnit djävulen/Satan?

Om jag kommer ihåg rätt så fanns det väl ingen Djävul/Satan innan, det var väl mest demoner och sånt :q

I sådant fall så kan man väl säga att Church of Satan är en gren av den kristna kyrkan :q :e

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Givetvis. Vilka andra skulle kunna komma på en så löjligt otrolig historia? ;)

Seriöst, jag vet inte. Men det verkar troligt.

Redigerat med anledning av webForums regler §1.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Bendro alternativt forumledare@webforum.nu.

Bendro
Moderator, webForum

Medlem sedan jan. 2003270 inlägg

Jag har för mig att djävulen fanns även inom judendomen.

Church of Satan är om jag inte minns fel (var länge sedan jag läste om det) ett namn som valdes för att reta de kristna i USA.

ankath skrev:

Jag har för mig att djävulen fanns även inom judendomen.

Church of Satan är om jag inte minns fel (var länge sedan jag läste om det) ett namn som valdes för att reta de kristna i USA.

var det inte för att det är en registrerad religion och godkänd kyrka?

Medlem sedan jan. 2003270 inlägg

Det är väl bara inom kristendomen som tempelbyggnader kallas för kyrka. Så för att reta de kristna så namngav de det till Church of Satan. Det var något sådant iaf.
Kanske är dags att läsa The Satanic Bible (ännu en sak som är namngett för att reta de kristna) igen, börjar ju glömma av saker som är helt oviktiga.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Phu! När jag fick se trådrubriken så tänke jag: nej, inte nu igen. Det är fan fredag i dag, inte nån tråd till bara för att verifiera nån j*a veckodag.. men så var alltså inte fallet. Tydligare rubrik hade önskats!

Vad gäller ämnet så tror jag att djävulen finns inom andra religioner än enbart kristendomen.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

OveRRidE skrev:

Givetvis. Vilka andra skulle kunna komma på en så löjligt otrolig historia? ;)

Seriöst, jag vet inte. Men det verkar troligt.

Så sant, så sant :)

m_soderlund skrev:

Phu! När jag fick se trådrubriken så tänke jag: nej, inte nu igen. Det är fan fredag i dag, inte nån tråd till bara för att verifiera nån j*a veckodag.. men så var alltså inte fallet. Tydligare rubrik hade önskats!

Vad gäller ämnet så tror jag att djävulen finns inom andra religioner än enbart kristendomen.

Tyckte rubriken var bra :p

Undrar om det är så många fler än dom ******** kristna (som fanns förr och finns till en viss del idag) som har djävulen i sin religion?

Jag vet att det finns demoner, men det är inte riktigt samma sak.

Djävulen var ju en ängel som ifrågasatte Gud, och blev "utsparkad" som tack... (något enkelt uttryck) §e

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Bendro alternativt forumledare@webforum.nu.

Bendro
Moderator, webForum

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Nja.. jag skulle snarare säga att det är tvärtom. Dvs att kristendomen är djävulens verk :e

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

obelix skrev:

Undrar om det är så många fler än dom hjärndöda kristna (som fanns förr och finns till en viss del idag) som har djävulen i sin religion?

Muslimerna tex. Vilket inte är så konstigt då islam har samma rötter som kristendomen.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

obelix skrev:

Djävulen var ju en ängel som ifrågasatte Gud, och blev "utsparkad" som tack... (något enkelt uttryck) §e

Där ser man. :OO

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

obelix skrev:

Tydligen blev han lika kraftig som gud tack vare "utsparkningen" (utsparken? :q :e) också. §e

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

obelix skrev:

Undrar om det är så många fler än dom ******** kristna (som fanns förr och finns till en viss del idag) som har djävulen i sin religion?

Jag är inte själv religiös (kristen är jag däremot, liksom majoriteten av svenska folket), men det är väldigt ogenomtänkt att kalla kristna för hjärndöda, för som jag uppfattar ditt inlägg menar du att alla kristna är hjärndöda - rätta mig om jag har missuppfattat något.

En påläst religiös person kan argumentera omkull dig på två röda om ni diskuterar Guds eventuella existens, och börjar ni snacka evolutionsteori har du inte chans att resa dig upp. Visserligen lever jag nästan efter evolutionsteorins huvudargument, men det finns frågor jag inte har fått svar på.

Ibland önskar jag faktiskt att jag trodde på Gud - tänk så skönt det hade varit att kunna förlita sig på honom när något inte går som det ska.

Bendro
Moderator, webForum

dectgap skrev:

obelix skrev:

Undrar om det är så många fler än dom hjärndöda kristna (som fanns förr och finns till en viss del idag) som har djävulen i sin religion?

Jag är inte själv religiös (kristen är jag däremot, liksom majoriteten av svenska folket), men det är väldigt ogenomtänkt att kalla kristna för hjärndöda, för som jag uppfattar ditt inlägg menar du att alla kristna är hjärndöda - rätta mig om jag har missuppfattat något.

En påläst religiös person kan argumentera omkull dig på två röda om ni diskuterar Guds eventuella existens, och börjar ni snacka evolutionsteori har du inte chans att resa dig upp. Visserligen lever jag nästan efter evolutionsteorins huvudargument, men det finns frågor jag inte har fått svar på.

Ibland önskar jag faktiskt att jag trodde på Gud - tänk så skönt det hade varit att kunna förlita sig på honom när något inte går som det ska.

Det är inte ogenomtänkt alls...
Jag skrev

(som fanns förr och finns till en viss del idag)

Tror inte att det finns någon som säger emot mig på den punkten (bortsett dom jag syftar på ;) ).
Dom jag syftade på är dom som bla tror benhårt på bibelns skapelsemyt.

Det är ingen konst att slå mig på fingrarna när det gäller kristendom, jag är inte kristen och kommer inte att bli det...

När det gäller gud och hans/hennes existens, så finns det bara ett sätt att övertyga mig, gud själv måste visa sig.
Allt annat tar jag för trams, hjärntvätt eller hallucinationer i diskutioner om guds existens eller inte (när det gäller att övertyga mig).

Jag respekterar dom som är troende och deras dyrkan, så länge dom respekterar mig...

Sen är jag nyfiken på vad du menar med evolutionsteorin?

dectgap skrev:

Jag är inte själv religiös (kristen är jag däremot, liksom majoriteten av svenska folket)

Får man fråga hur det går ihop? :q

Jag har själv gått (observera gått) i kyrkan och en pastor sa till mej att många kallar sig för kristna utan att vara det. Många säger att de är kristna för att man konfirmerade sig för 20 år sedan och är döpt men, det är inte det som gör en kristen. Det som gör att man är kristen är ens relation med gud och jesus.

Han sa även "för att man ska kunna kalla sig kristen måste man ha en vilja av att lära känna jesus bättre och att dedikera sitt liv till honom". Har du det så grattis, du är kristen.

R// Tror däremot inte längre på sådant strunt. :p

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Re: Hur är det nu....

obelix skrev:

Hur är det egentligen?

Om jag kommer ihåg rätt så fanns det väl ingen Djävul/Satan innan, det var väl mest demoner och sånt :q

Jag råkar veta ett och annat om sånt här. Satan är en sammansmältning av en massa olika saker... bland annat åklagaren (som är rätt tjenis med Gud) i Jobs Bok, fruktbarhetsguden Baal, en massa olika demoner och så vidare. Gammaltestamentlig, alltså.

obelix skrev:

I sådant fall så kan man väl säga att Church of Satan är en gren av den kristna kyrkan :q :e

:p
Church of Satan är en antikristen, men inte djävulsdyrkande organisation. Satanismen är en i det närmaste ateistisk religion. Man kan lära sig mer om satanismen genom att traska in på http://www.belial.org/.

Tycker man Church of Satan känns mesiga kan man alltid ta och kika lite på Misanthropic Luciferian Order. De är garrat inga mesar :e

Vidare skulle jag, precis som obelix, gärna veta lite mer om argumenten för Guds existens/mot evolutionsteorin.

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

spango skrev:

Jag råkar veta ett och annat om sånt här. Satan är en sammansmältning av en massa olika saker... bland annat åklagaren (som är rätt tjenis med Gud) i Jobs Bok, fruktbarhetsguden Baal, en massa olika demoner och så vidare. Gammaltestamentlig, alltså

Satan är faktiskt inte en sammansmältning av massa onda saker, utan en och samma grej, nämligen en fallen ängel som revolutionerade mot gud. (och så säger dom att kommunister inte är onda §e)
Däremot så kan han ta mer än många olika former här på jorden, eftersom (enligt Bibeln) så står det att han har störtat ner till jorden och går bärsärk där, vilket är varför världen ser ut som den gör idag.

Jag kan inte som en lärd kristen sklulle kunnat, argumentera omkull er men kan däremot säga till om huvudargumentet till att han INTE finns, nämligen att världen ser ut som den gör idag, och då menar jag inte det jag skrev nån rad ovanför denna text.
Jag kan ta ett exempel.
Om ett barn till en mycket rik fader gick och sabbade sitt liv, gjorde allt fel och ville inte ta emot hjälp slutar som uteliggare, om han skulle varit mänskligheten och fadern gud så skulle det varit som att säga: "Jag är uteliggare, och min pappa skulle kunnat ha hjälpt mig, men det gjorde han inte så därför finns han inte.".

Och sen så är det väldigt diskriminerande att gå omkring och säga saker som

obelix skrev:

Undrar om det är så många fler än dom hjärndöda kristna (som fanns förr och finns till en viss del idag)

obelix skrev:

Tror inte att det finns någon som säger emot mig på den punkten (bortsett dom jag syftar på ).
Dom jag syftade på är dom som bla tror benhårt på bibelns skapelsemyt

Nexus86 skrev:

R// Tror däremot inte längre på sådant strunt. :p

OveRRidE skrev:

Vilka andra idioter skulle kunna komma på en så löjligt otrolig historia? ;)

Jag kan väl säga det att gå omkring och göra narr av det sommer än hälften av världens befolkning tror på, på ett sådant sätt är inte så hemskt ödmjukt, det är som att säga "Dom där judeidioterna" fast på ett mer sofistikerat sätt.
Känns detta igen kanske??? x(
Hint: Tyskland, 1930-talet

Ni får tycka att det är löjligt med kristendom, men gå inte omkring och kalla folk för idioter som tror på en bok som faktiskt är vettig.
T.ex:

Psaltaren 90:12 skrev:

Lär oss hur få våra dagar är så vinner vårt hjärta vishet.

Sug på den karamellen ni.

Jag tycker inte att det är löjligt med kristendom då jag själv suttit i den båten och har många kristna vänner men vad jag menade var att jag tycker det är strunt det de säger. Har inte hört tillräckligt bra argument för att tycka annat heller. Det bästa hittills var om skapelseteorin.

Hon sa skrev:

Vetenskapsmännen tror att människorna blev till ifrån ett litet, litet djur. Hur skulle det gå till att något så litet blir så stort?

Jag tänkte skrev:

Hur är det med foster då? Är inte dom encelliga i början och växer sedan till en människa kanske?

Så som ni kanske märker har jag fortfarande inte stött på något tillräckligt bra argument till att sätta mig i den båten igen. ;)

Medlem sedan juli 2002433 inlägg

BulletBoyCrime skrev:

Ni får tycka att det är löjligt med kristendom, men gå inte omkring och kalla folk för idioter som tror på en bok som faktiskt är vettig.
T.ex:

Psaltaren 90:12 skrev:

Lär oss hur få våra dagar är så vinner vårt hjärta vishet.

Sug på den karamellen ni.

Bibeln - den största samlingen av motsägelser :p
Eller... va.. dubbelmoral? Nää?.. Jomen.. Eeehh.. Eller kanske

En till grej jag sett i bibeln, det står att först kom Adam och Eva, efter de käkat äpplet från ormen så fick de två söner, Kain och Abel. Kain dödade sedan Abel och sedan helt plötsligt har han hittat en fru och fått en son vid namn Hanok? Vart kom frugan ifrån? :q

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)