spango skrev:
Jag råkar veta ett och annat om sånt här. Satan är en sammansmältning av en massa olika saker... bland annat åklagaren (som är rätt tjenis med Gud) i Jobs Bok, fruktbarhetsguden Baal, en massa olika demoner och så vidare. Gammaltestamentlig, alltså
Satan är faktiskt inte en sammansmältning av massa onda saker, utan en och samma grej, nämligen en fallen ängel som revolutionerade mot gud. (och så säger dom att kommunister inte är onda §e)
Däremot så kan han ta mer än många olika former här på jorden, eftersom (enligt Bibeln) så står det att han har störtat ner till jorden och går bärsärk där, vilket är varför världen ser ut som den gör idag.
Jag kan inte som en lärd kristen sklulle kunnat, argumentera omkull er men kan däremot säga till om huvudargumentet till att han INTE finns, nämligen att världen ser ut som den gör idag, och då menar jag inte det jag skrev nån rad ovanför denna text.
Jag kan ta ett exempel.
Om ett barn till en mycket rik fader gick och sabbade sitt liv, gjorde allt fel och ville inte ta emot hjälp slutar som uteliggare, om han skulle varit mänskligheten och fadern gud så skulle det varit som att säga: "Jag är uteliggare, och min pappa skulle kunnat ha hjälpt mig, men det gjorde han inte så därför finns han inte.".
Och sen så är det väldigt diskriminerande att gå omkring och säga saker som
obelix skrev:
Undrar om det är så många fler än dom hjärndöda kristna (som fanns förr och finns till en viss del idag)
obelix skrev:
Tror inte att det finns någon som säger emot mig på den punkten (bortsett dom jag syftar på ).
Dom jag syftade på är dom som bla tror benhårt på bibelns skapelsemyt
Nexus86 skrev:
R// Tror däremot inte längre på sådant strunt. :p
OveRRidE skrev:
Vilka andra idioter skulle kunna komma på en så löjligt otrolig historia? ;)
Jag kan väl säga det att gå omkring och göra narr av det sommer än hälften av världens befolkning tror på, på ett sådant sätt är inte så hemskt ödmjukt, det är som att säga "Dom där judeidioterna" fast på ett mer sofistikerat sätt.
Känns detta igen kanske??? x(
Hint: Tyskland, 1930-talet
Ni får tycka att det är löjligt med kristendom, men gå inte omkring och kalla folk för idioter som tror på en bok som faktiskt är vettig.
T.ex:
Psaltaren 90:12 skrev:
Lär oss hur få våra dagar är så vinner vårt hjärta vishet.
Sug på den karamellen ni.