webForumDet fria alternativet

Bil problem.

Bilar & fordon

14 svar · 464 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

Har en tjusig liten Toyota Corolla där hemma som jag vill ha igång, så att hon är färdig tills jag ids ta körkort.

Mitt problem är att hon går igång men hon står och hackar det är inget fint brummande ut snarare som en slagborr i slowmotion. :OO Hon dör när jag skall försöka ge mer gas!

Någon mekaniker eller någon som har förslag?

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Byt tändstift och filter till att börja med. Mitt förslag.

Hur länge har "hon" stått still? :) Kanske sur bensin och dåligt me olja i'na också ;)

bassebhu skrev:

Byt tändstift och filter till att börja med. Mitt förslag.

Hur länge har "hon" stått still? :) Kanske sur bensin och dåligt me olja i'na också ;)

Hmm... bensinen kanske man borde byta, men de e lite problems med det, är det inte bara att fylla på ny?

Oljan är bytt!

Den tänder, men kanske kan se över tändstiften!

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Tändstift & filter?? Vilket filter & varför tändstiften??

Kör i den en hiskelig mängd startgas efter att du bytt soppan i den.. Får du sen igång den är det bara att hålla full gas tills den går ordentligt igen :e

En liiiten fråga bara: Gick den som den skulle när den ställdes där den nu står? ;)

Åhh ja! Den gick som smort, sen stog den still över en vinter, och så körde jag den lite grann, och nu efter yttligare en vinter, Nope! :l

Då byter du ut tänddelarna.. Rotor & fördelarlock & sen byter du bensinen & gör som jag skrev ovan med startgas.. Funkar det inte då har du mycket jobb framför dig.

hehe, tänkte precis säga att han skulle fråga motor-bire... ;)

tändstiften för att jag alltid har det som vana att byta till färska, vare sig det gäller moppen, gräsklipparn eller bilen om de har stått ett tag eller är gamla.
vilket filter? olje- eller luftfiltret kanske?! ;) troligen inte felet men samma som tändstiften - är de gamla lär den inte gå sämre av ett byte.

men alltså, ljudet som du beskriver är hackigt, högt och bullrigt? inte bara ljudligt? tänkte om det bara var ljuddämparn eller att den tar tjyvluft nånstans, men du säger ju att den går lite risigt så ;)

bassebhu, tyst nu... Du gör bort dig.

Tändstiften, alla filter du kan hitta i bilen samt varenda ljuddämpare i hela länet är ICKE felet på din bil... tror du mig inte så byt det gärna, men det blir inte en enda % bättre. ;)

Bire skrev:

Då byter du ut tänddelarna.. Rotor & fördelarlock & sen byter du bensinen & gör som jag skrev ovan med startgas.. Funkar det inte då har du mycket jobb framför dig.

Tack, hoppas det hjälper! :e Annars så blir det mycket jobb ja! :l

Bire skrev:

bassebhu, tyst nu... Du gör bort dig.

haha, ja, jag är inget motorfreak. men gör bort mig håller jag inte med om. att byta till fräscha grejor är knappast någon lögn eller ett dumt tips.

jag försökte ge lite förslag och det var inte direkt något som hade pajjat hans bil.
men jag överlåter tråden till herr veta-bättre-än-alla-andra :e

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Ett tips är att göra som det står i instruktionsboken.
Där hittar du oftast vad du bör byta efter en viss tid eller antal mil.
Ett tips är att om kammremmen börjar bli gammal: BYT! Det är helt klart värt jobbet istället för att få en skev motor om den får för sig att gå sönder. Hände mig för någon månad sedan.

Det är totalt bortkastad tid & pengar tills man vet om biljäveln går som den ska..
Köpa nya stift gör inte att bilen går SÅÅÅ mycket bättre.. Olja & alla filter i bilen gör inte ett skit.

Tyst nu! ;) :e

KoTTeN skrev:

Ett tips är att göra som det står i instruktionsboken.
Där hittar du oftast vad du bör byta efter en viss tid eller antal mil.
Ett tips är att om kammremmen börjar bli gammal: BYT! Det är helt klart värt jobbet istället för att få en skev motor om den får för sig att gå sönder. Hände mig för någon månad sedan.

Ännu en som går på mottot: BYT DYRA SAKER, SEN BLIR DET BRA! :e kamremmen skall givetvis bytas, men är det den som felar så har han ca 5 krokiga ventiler i motorn redan & då är det kört hur man än gör..
instruktionsboken kan du slänga..

Jaja, jag har sagt mitt.. ;)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Lyssan nu på Bire ;)
Bensin som har varit på tanken i två vintre är inte fräch ;)
Släng den gammla soppan (älda upp den eller åtminstonde späd ut den med ny soppa).

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)