alla vet att det förekommer falska påståenden, överdrifter och vinklingar i svensk media.. men värst av alla är aftonbladet har jag märkt..
en artikel som jag precis läste innehåller hur många (medvetna) fel som helst.. jag råkar kunna rätt mkt om ämnet så jag delar gärna med mig med er..
"Stjärnskottet en av världens smartaste.."
aftonbladet anser att han är en av världens smartaste för att han är medlem i mensa.. är man medlem i mensa tillhör man dom 2% smartaste.. dvs 2% av 6.000.000.000 = 120.000.000
med ord: man är en av dom 120 miljoner smartaste på jorden.
" Och han är inte bara världens bäste stavhoppare just nu.
Han är världens smartaste också."
oj, jag trodde det fanns FLER än 50 stavhoppare.. tydligen inte enligt aftonbladet..
"Hans testresultat visade på en intelligenskvot mellan 148 och 154. Mensas minimikrav är 130"
hans testresultat visade mellan 148 och 154 på catell skalan vilket är precis samma sak som 130 på binet... han resultat visade alltså mellan 130-135 på binet vilket är precis på gränsen till mensas minimikrav..
"Oscar Janson i samma klubb som Dominika och Geena Davis"
det stämmer att Geena Davis är medlem i klubben, men det är inte Dominika (Przchezynski eller hur det stavas), hon har själv sagt att hon INTE är medlem under en chatt på aftonbladet!!
jaja ville bara visa er hur många fel en artikel kan innehålla på aftonbladet... jag vill rekommendera att ni läser DN eller SvD, de håller generellt en mkt högre klass + att man lär sig nya ord :)
Tja, det bekräftar bara den teori jag har haft ett tag...
Förut sades det att Expressen vinklade, tog i och skrev om allt medan Aftonbladet höll sig ovanför de värsta skriverierna.
Nu är det precis tvärtom. Aftonbladet skriver om precis allt som kan smällas upp fett på löpet, medan Expressen för det mesta har bättre bakgrundsinformation, flera källor och vettigare artiklar överhuvudtaget.
Står det vilken Dominika artikeln menar i papperstidningen?
Han är väl det bästa stavhopparen just nu. Eller?
Mensa har idag mer än 100.000 medlemmar spridda över hela världen. Flest medlemmar finns i Storbritannien och USA. I Sverige finns idag runt 800 medlemmar.
Om det inte är fler, så kan väl dessa 2% vara missvisande ?
Står det vilken Dominika artikeln menar i papperstidningen?
Han är väl det bästa stavhopparen just nu. Eller?
Mensa har idag mer än 100.000 medlemmar spridda över hela världen. Flest medlemmar finns i Storbritannien och USA. I Sverige finns idag runt 800 medlemmar.
Om det inte är fler, så kan väl dessa 2% vara missvisande ?
Bara för att man har en IQ som är högre än 130 så betyder inte det att man är medlem i mensa. Det finne nog en hel del som inte har gjort provet.