Då blir det till att byta ut hela styrväxeln. Kostnaden kan ligga mellan 15-30.000:- (?) med nya delar och det lär krävas en reg. besiktning efteråt.
Kan man installera servo i en äldre bil?
Vad kostar det i såfall?
18 svar · 819 visningar · startad av Mira
Kan man installera servo i en äldre bil?
Vad kostar det i såfall?
Då blir det till att byta ut hela styrväxeln. Kostnaden kan ligga mellan 15-30.000:- (?) med nya delar och det lär krävas en reg. besiktning efteråt.
Beror lite på vad det är för bil... En komplett servosats på en skrot kostar från 3000:- & uppåt..
Vad är det för bil??
Eftersom det är massa massa jobb så skulle inte jag rekomendera det. Massa vakumslangar, oljor kugghjul och allt vad det nu är.
KoTTeN skrev:
Eftersom det är massa massa jobb så skulle inte jag rekomendera det. Massa vakumslangar, oljor kugghjul och allt vad det nu är.
Du verkar ha full koll på läget du.. :e
Beroende på vad du har för bil så är det inte alls säkert att det behöver bli så dyrt.. Eller krångligt beroende på vad du kan göra själv.
KoTTeN skrev:
Blä. en pump, en styrväxel, en oljebehållare, lite slangar för att binda samman allt, "thats it", baggis ;)
Enklast är om du får tag på en motsvarande bil med servo och bara flyttar över grejorna.
Nja, enklast är att nån berättar vad det är för bil så kan jag säga ja eller nej till hela operationen på en gång..
Är det en Volvo så funkar det, är den en Citroen så glöm det.. typ.
Jag skulle aldrig ens fundera på att montera in en begagnad servo.
PeW skrev:
Varför inte?
Har du en 15 år gammal bil så är det ju vansinne att kosta på nya delar som är dyrare än bilens värde..
Bilen är en Mazda 323, årsmodell -85
Mira skrev:
Bilen är en Mazda 323, årsmodell -85
Relativt enkel operation, men det blir lite svårt att hitta en passande servo.... Den bilen fanns inte med servo vad jag vet. ;)
Kanske billigare & smartare att satsa på en ny bil?
Varför servo i den lilla bilen? Den styr ju av sig själv typ..
Bire skrev:
Den styr ju av sig själv typ..
Tydligen inte...
Den är trögstyrd - vilket är jobbigt när man har reumatism...
En ny bil, javisst!
Bjuder du?
ps. om servon skulle kosta drygt 3000 kr - vad får jag för ny bil för det priset (eller billigare som du skrev...) !?
Mira> Det är billigare att köpa en annan bil än att montera servo i din bil, du måste inte köpa en ny bil vet du ;)
Du kan ju även prova att sätta på smalare hjul, större ratt och även kolla lufttryck i framhjulen.
Bire skrev:
PeW skrev:
Varför inte?
Har du en 15 år gammal bil så är det ju vansinne att kosta på nya delar som är dyrare än bilens värde..
Jag tänker inte ta den diskussionen angående slit-delar, med en bilskrotare. Ivf inte här och nu. :e
Jag uttrycker mig mer diplomatiskt:
Om den totala kostnaden (besiktat & klart, + några år) motsvarar det önskade resultatet och alla nöjda och glada - kör till, stryk det jag skrev då det gäller min egna uppfattning och det är inte jag som ska peta in en servo i min bil :)
Att sätta in ett begagnat servo (styrväxel & pump) i tex en gammal Volvo är ju onekligen väldigt lätt, tror inte ens att det är över tio skruv som ska skruvas i o ur.
Köper man privat så lär det ju tom bli billigare än på skroten, inget illa ment Bire. :)
Besiktning? Vad är det? ;)
Om det är diplomatiska timmen nu så tackar jag för era synpunkter & erkänner att jag håller med om mycket, men inte allt ;)
Slutligen vill jag berätta att det är vansinne att montera servo i en urgammal bil. I detta specifika fall skulle jag sålt iväg bilen om det inte går att få den mer lättstyrd med hjälp av däcktryck/byte ratt, etc etc & satsat mina slantar som skulle gå till servokit + verkstadskostnad & besiktning & köpt mig en aningen nyare bil, ex en Corolla -89:a eller nått..
ok, då vet jag
solbulle skrev:
Köper man privat så lär det ju tom bli billigare än på skroten, inget illa ment Bire. :)
Absolut.. Det håller jag givetvis med om.
Det man inte får då är en garanti på att delarna funkar som dom ska, vi lämnar btw 1 månad på allt beg..