webForumDet fria alternativet

Snart är min Ciao färdigbygd!

Småprat

7 svar · 589 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Hämtade idag ut mitt paket på posten.. vilket innehöll:

1 st 19mm förgasare
1st 70cc cylinder
1st 70cc kolv
1st 70cc topplock
1st Bad Snake Ormbo (+extra ljuddämpare för att byggas om till dubbla utblås på varsin sida)
1st tandad rem samt en 70mm remskiva
1st trimluftfilter
1st större munstycke
1st nytt tändstift
1st Nolan n81 hjälm

nu är hela moppen isärplockad och ramen förstärkt, och nylackerad i Mattsvart, samt att pakethållaren och framlyktan är borta, pedalerna och drivningen borta.

skall bygga en lite halvvass ciao, jag skall ICKE ha den att köra till skolan, eller glida runt på. Den tiden är över..
men jag et faktskt inte vad jag skall ha den till, utomlands finns det tävlingar för mopeder.. nån som vet om det finns i sverige också? vore kul o köra =)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Varför inte skaffa riktiga saker? ;)

Qimen skrev:

Varför inte skaffa riktiga saker? ;)

riktiga saker kostar för mycket pengar.. och man måste vara lite äldre.. eller iof inom tävling kanske d e andra åldersgränser.. men som sagt jag e inte gjord av pengar :D hehe..

jag vill juhe inte köra på gatan med den heller =/ olagligt, o kanske ganska farligt, o jag vill juhe helst inte behöva ta körkort när jag e 25 :D

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Köp lätt motorcykel då, går att hitta fin fina mcs för 20k (iofs begagnade) :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Re: Snart är min Ciao färdigbygd!

Cannabis_Tomten skrev:

1 st 19mm förgasare
1st 70cc cylinder
1st 70cc kolv
1st 70cc topplock
1st Bad Snake Ormbo (+extra ljuddämpare för att byggas om till dubbla utblås på varsin sida)
1st trimluftfilter
1st större munstycke
1st nytt tändstift
1st Nolan n81 hjälm

Grattis.. 0.1% av webForums medlemmar har koll på vad du menar & resten skiter i det! :e

Re: Re: Snart är min Ciao färdigbygd!

Bire skrev:

Cannabis_Tomten skrev:

1 st 19mm förgasare
1st 70cc cylinder
1st 70cc kolv
1st 70cc topplock
1st trimluftfilter
1st större munstycke
1st nytt tändstift
1st Nolan n81 hjälm

Grattis.. 0.1% av webForums medlemmar har koll på vad du menar & resten skiter i det! :e

Hehe, då kaske jag ska förklara!

19 millimeter förgasaren är inte mycket men om man jämnför det med orginal förgasaren så är den hela 9 millimeter större, som motsvarar nästan ~100% ökning av diametern på hålet där luften kommer sugs in!

70cc cylindern är också en trim del, den är isej hela 20cc (kubik centimeter) större än orginal, och ger hyffsat bra effekt! tillsammans med 19 millimter förgasaren (läs ovan) så får den rikligt med luft, och i kombination av större munstycke får den även mer bensin.
(bensin+syre+andtändning=energi)
(mer bensin+mer syre+ andtändning=mer energi)

70cc kolven, som är avsedd för 70cc cylindern, den delen som ser rund ut uppeifrån och avlång sett från sidan, den är altså cylinderformad :e och md ett namn taget från Geometrin så hete den formen "cylinder", denna del i motorn är den delen som åker uppåt och neråt :e

70cc topplocket, iochmed att vi har bytt ut bde kolv och cylinder måste vi även byta ut toppen för att matcha dem nya måtten, den nya toppen skiljer sig knappt något från den gamla, det är bara diametern som skiljer dem åt.

Badsnake ormbo, är ett annat namn för avgasröret.. tillskillnad från orginal avgasrören, så är detta avasrör utrustat med en Expansionskammare, samt att rören som avgaserna färdas i har en innerdiameter på 26 millimeter vilket är en ökning på 8 millimeter jämnfört med orginal avgasröret som har en innerdiameter på 18 millimeter, men så småning om när svetsen kommer fram och avgasröret skall byggas om "dubbelpipigt" (dvs att den har sammanlagt två utblås) så skall även röret bytas ut mot 30 millimeters rör mellan Expansionskammaren och ljuddämparna, anledning till att det kallas för Bad-snake/ormbo är pga Expansionskammaren som tydligen ser ut som ett riktigt ormbo, men det har jag delad uppfattning om.

Den tandade demmen har till sin fördel att när den viks ihop så pressas även "tänderna" ihop, iochmed att tänderna pressas ihop så nyper den tag i remskivan bätre och remmen slirar inte lika mycket. eftersom vi har Variator (en slags slir koppling av nått slag kan man säga) så är det mycket viktigt att vi inte förlorar kraft genom slirningar från annat håll! I kombination av en 70 millimeter remskiva som är 20 millimeter mindre än orginal remskivan som ligger på 90 millimeter, så får man högre sluthastighet. remskivan monteras på bakdäcket! det är som på en cykel, mindre växel man e på (större drev bak) så går det långsammare fast bättre kraft!

Luftfilter! det måste dem flesta veta vad det är. men för dem som vill veta vad som är så speciellt med detta luftfilter är att det är större än orginal luftfiltret, hålen för luftintagningen är större samt att det består av 3 lager med olika filter material. det är allt jag vet om luftfiltret samt att det skall ge mer effekt!

Munstycket kom upp en snabis när jag förklarade om 70cc cylindern, den bestämmer hur mycket Bensin (octan 95 + två takts olja) den ska få! den ser inte märkvärdig ut! ser ut som en fingängad skruv fast den har ett hål från knopp till topp.

Nöjd bire? föresten så kan juhe bire komplettera med vissa saker samt ändra lite. för jag e säker på att det är nått som är fel! jag är juhe ingen mekaniker direkt! =)

OBS ;) Bire jag menar rättningar vad gäller fakta. Inte det gramatiska :P

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Nja, jag har växt från mopederna med ca 20 år.. Lek på du! ;)

Bire skrev:

Nja, jag har växt från mopederna med ca 20 år.. Lek på du! ;)

även fast tiden är ute så sitter d ryggmärgen.. du bär på erfarenhet.. kunskap om motorer osv, jag tänkte mest ifall det var nått som jag hade beskrivit fel eller dylikt ;) så kunde det vart bra fall nån rättade =) hehe..

mjoo moppe tiden är väl över antar jag.. men för två 2-3 veckor sen såg jag några killar på ciao, som kommer framrusandes på bakhjulet, då blev jag själv sugen på att en.. men jag vet inte vad jag ska ha den till =)
måste öva på att åka på bakhjulet utan att ha fötterna i marken =) det är mitt mål =) sen får väl jag sälja den =)

330 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
199 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)