webForumDet fria alternativet

prata med polisen eller vad?

Småprat

16 svar · 386 visningar · startad av Jymdis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
Frågan#1

Det är så att jag bor i korridor och här är typ ingen öht över sommaren. Dock kan det vara ganska stöldbegärgliga saker här, då varje student har minst en dator och en tv och så.. Säkerheten här är inte direkt stor i heller..

Nu är det så att jag har märkt att bilar kör upp på parkeringen här och bara kör ett varv, sakta, som om dom försöker se om nån är hemma eller inte.

Vad gör man i sådana fall? Ringer man till polisen och försöker få dom till att hålla ögonen öppna eller vad?

Självklart kommer jag ju hålla ögonen öppna själv, men jag har jobb och sånt som jag måste vara på.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Skriv ner regnummerpå misstänkta bilar, det är vad du BÖR göra.. Ringa polisen i tid o otid tjänar ingen på.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag tycker du ska avvakta... skriv gärna ner registreringsnumrena

Kommer de flera gånger tycker jag du ska prata med polisen...

Medlem sedan aug. 20022 087 inlägg

Re: prata med polisen eller vad?

Jymdis skrev:

Nu är det så att jag har märkt att bilar kör upp på parkeringen här och bara kör ett varv, sakta, som om dom försöker se om nån är hemma eller inte.

Är det samma bilar? :l

Bire skrev:

Skriv ner regnummerpå misstänkta bilar, det är vad du BÖR göra.. Ringa polisen i tid o otid tjänar ingen på.

Äsch... du hann före :p

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

LeonL skrev:

Bire skrev:

Äsch... du hann före :p

Ja? ;)

okej :) I will do so, om jag kan se *har dålig syn* :)

Jymdis skrev:

Så diskret som möjligt :OO

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jymdis skrev:

Det kanske inte har med saken att göra men du kanske kan skaffa glasögon eller linser. :i

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

LeonL skrev:

Jymdis skrev:

Så diskret som möjligt :OO

Nej, var inte diskret. Om det nu är någon som planerar att begå ett inbrott, är det lika bra att han märker att han är iaktagen. Då kanske han låter bli att göra inbrott.

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Trigga en webcam med rörelse detektor ut genom fönstret kanske? Bygger ju ioförsig på att a: du har en sådann. b: Ingen snor kameran.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

dahlgren skrev:

Trigga en webcam med rörelse detektor ut genom fönstret kanske? Bygger ju ioförsig på att a: du har en sådann. b: Ingen snor kameran.

Men doh. Vem snor en webcam som filmar honom? :e

Då ligger det ju redan på disken, så då får han ju bryta upp rutan och sno datorn med isåfall.

har ingen webcam så det är utom frågan...

skaffa glasögon/linser? jo jag kanske borde d.. :)

Rigga en massa fällor i huset så att det nästan påminner om Ensam Hemma 1/2/3

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Re: prata med polisen eller vad?

Jymdis skrev:

Det är så att jag bor i korridor och här är typ ingen öht över sommaren. Dock kan det vara ganska stöldbegärgliga saker här, då varje student har minst en dator och en tv och så.. Säkerheten här är inte direkt stor i heller..

Vad gör man i sådana fall? Ringer man till polisen och försöker få dom till att hålla ögonen öppna eller vad?

Självklart kommer jag ju hålla ögonen öppna själv, men jag har jobb och sånt som jag måste vara på.

Alla år jag har bott på korridor har vi haft nycklar till varandras rum, så det är väl en enkel sak att gå in i de andras rum och tända/släcka lampor osv så det ser ut som om folk är hemma? Även i oanvända kök kan man tillämpa detta. Flytta runt cyklarna i cykelstället osv. :)

Sen kan man ju tillverka egna skyltar om "kameraövervakning" som ser officiella ut men som ingenting har med verkligheten att göra... ;) :e

Men det är ju en massa arbete :)
å sen har jag inte nycklarna till deras rum så ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Tsss, sicken b-korridor du bor på då... :e ;)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)