För ca 2 månader beställde jag ett par saker från ett företag (låter det vara osagt vilket) som postförskott (611:-), men istället för att få en avi och hämta det på postkontoret och betala kom det rakt ner i brevlådan. Fakturan som låg i var (självklart) markulerad eftersom jag borde betalt i kassan på posten.
Nu idag fick jag ett brev från företaget med en påminnelse om att jag hade 611:- som skulle till dom + påminnelsavgift på 45:-
Givetvis borde jag betala till företaget eftersom det var ju så det var tänkt från början och jag är nöjd med varorna.
Men bör jag göra det? För det är väll egentligen posten som har tabbat sig här genom att ge mig paketet, eller?
Är du helt säker på att du beställt det via postförskott så lär det ju vara postens fel. Någon påminnelse avgift tycker jag inte att du ska betala ivf.
Tengblad >>
Det är betalt via postförskott det vet jag.
Stog till och med det på själva paket plus att om man kollar under sin order status på deras sida så under "betalt" står det Postförskott.
Hände en liknande grej för mig för ett par år sedan. Jag frågade till och med brevbäraren om jag inte skulle betala (det var ett företagspaket som skickats mot postförskott), vilket han sa inte behövdes. Tyckte att det lät konstigt, men antog då att det skulle ligga en faktura i paketet, vilket det inte gjorde. Ärlig som jag är kontaktade jag företaget (JME-Data) och kom överens att jag skulle betala in beloppet (minus 25 kr - eftersom jag inte hade internetbank på den tiden) till deras postgirokonto.
Det är möjligt att du kanske kan komma undan genom att skylla på Posten, men jag skulle inte rekommendera det. Om jag var i dina kläder skulle jag ta kontakt med företaget, berätta hur det ligger och kräva att ej behöva betala någon påminnelseavgift.
Men bör jag göra det? För det är väll egentligen posten som har tabbat sig här genom att ge mig paketet, eller?
Självklart ska du betala. Lika självklart bör det vara att ta kontakt med företaget. Om de är välvilligt inställda så slipper du betala förseningsavgiften. Är de det inte får du betala den också.
Det må så vara att posten har gjort fel, men du upptäckte felet och undlät att informera säljaren. Därigenom är det fråga om stöld om du inte betalar.
Som jag uppfattar det, du tog en chansning och hoppades att det inte skulle komma någon räkning. Men, det gjorde det. Då är det bara att hosta upp kulorna. :)
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849