webForumDet fria alternativet

Sevärdigheter i Stockholm. Cosmonova?

Resor

36 svar · 1 326 visningar · startad av Kristianstad · sida 2 av 2

Frågan, av Kristianstad

Hej! Jag ska resa till huvudstaden 27 juni-2 juli. Skulle någon vilka tipsa mig om sevärdigheter? Jag funderar på att besöka Cosmonova. Är det något som rekommenderas? Är det på Cosmonova man får sätta sig i stolar som rör sig någon meter upp och ner då man samtidigt tittar på en film på en bioduk och man får en fantastisk känsla? Tack på förhand!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20018 027 inlägg
Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Akkurat kan jag rekkomendera :p Finaste vi har i stan

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag har hört att Fv02 bor i Stockholm, han är sevärd.

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Född 86... Då är nog Sneakersnstuff något för dig. I alla fall om du söker sneakers. Bästa utbudet i Norden, alla stilar.
Ligger lite avskilt men är värt ett besök.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

hopparn skrev:

persian... hette det inte cinema2000?

Mycket möjligt.. Men det låg i Sthlm..

Tillbaka till T: Här får du iallafall veta Allt om Stockholm :bire

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Vad heter stället på Liseberg.. Simluatorn?

Maxxima har jag för mig ;) ! Annars kan du ju titta förbi på Aquaria (tror jag det heter). Fiskar, kräldjur m.m. Tunnelbanan ska man ju passa på att åka när man ändå är i stan, också. Shoppa runt Sergelstorg/Hötorget är ju riktigt kul. Den stora cd-butiken under marken...MegaStore är ju ett hett tips om du ska handla just skivor/dataspel m.m. Kanske inte billigast men de har mycket.

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

Om du ska gå på Cosmonova se inte filmen Space Station. Hela filmen förstörs av att den är dubbad!

Glad midsommar!

Glömde ju... :r . Besök Intersports nya specialbutik:

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Johnny Rönnberg skrev:

Om du ska gå på Cosmonova se inte filmen Space Station. Hela filmen förstörs av att den är dubbad!

Tänkte faktiskt se den, men det låter ju inte bra. Var det ingen bra upplevelse då med bilden? "Ett fåtal utvalda har redan varit ombord, nu är det din tur! Känn kraften i en raketuppsändning och res 350 km upp i rymden." står det på deras hemsida. Stämmer inte det?

Du Johnny! Finns det något kul i Stockholm med astronomianknytning? Jag är mycket intresserad av rymden!

Känner ni till något ställe där en datorintresserad människa kan trivas?

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Besök min skola. Södra Latin :birp Jättefin:
http://www.sebastian.nu/bilder/skolan.jpg
2 minuter från medborgarplatsen :)

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Plattan!

Ganska bra antidrogpropaganda...

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

Kristianstad skrev:

Johnny Rönnberg skrev:

Tänkte faktiskt se den, men det låter ju inte bra. Var det ingen bra upplevelse då med bilden? "Ett fåtal utvalda har redan varit ombord, nu är det din tur! Känn kraften i en raketuppsändning och res 350 km upp i rymden." står det på deras hemsida. Stämmer inte det?

Du Johnny! Finns det något kul i Stockholm med astronomianknytning? Jag är mycket intresserad av rymden!

Känner ni till något ställe där en datorintresserad människa kan trivas?

Filmen var bra, men allt förstördes av dubbningen. Vilket gjorde att hela filmupplevelsen försvann. För övrigt ligger ISS inte på 350 kilometers höjd, som de påstår, utan på cirka 395 kilometers höjd.

Tillägg:

Du kan titta på solsystemet i miniatyr. Solen är Globen och planeterna ligger som följer:

Merkurius Stockholms stadsmuseum, Slussen (2,9 km) 25 cm
Venus KTH + Observatoriemuseet (5,5 km) 62 cm
Jorden / månen Cosmonova, Riksmuseet (7,6 km) 65 cm / 18 cm
Mars Mörby Centrum (11,6 km) 35 cm
Jupiter Arlanda (40 km) 7,3 m

Nu lämnar vi Stockholm
Saturnus + ringar Uppsala (73 km) 6,1 m
Uranus Furuviksparken, Gävle (146 km) 2,6 m
Neptunus Söderhamn (229 km) 2,5 m
Pluto/Karon Delsbo, Hudiksvalls kommun (300 km) 12 cm / 6 cm

Du kan även besöka Observatoriemuseet som firar 250 år i år. När du besöker Observatoriemuseet passerar du STARs fina klubblokal :). Naturhistoriska har en utställning om rymden.

Tillägg två:

I skrivande stund ligger ISS på 389,08 kilometers höjd.
Glad midsommar!

För övrigt ligger ISS inte på 350 kilometers höjd, som de påstår, utan på cirka 395 kilometers höjd.

Ojoj :o ;) :e . Kom inte och tro att ni kan slå Johnny på fingrarna :birp

Medlem sedan maj 2003107 inlägg

Det är absolut sevärt... :) Finns mycket att se där, både
bion och utställningarna... :e

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Gjorde en rätt kul grej i somras när jag var hemma en vända: lånade morsans busskort (de är ju inte personliga längre :bire), åkte in till stan och satte mig på första bästa buss. Åkte med den ett tag, hoppade av där det passade, knallade omkring tills jag hittade en ny busshållplats där det kom en annan buss och så vidare. Jag "bussluffade" en hel eftermiddag - klart annorlunda. Du hamnar garanterat nån annanstans än vid turistfällorna! :e
I gengäld hittar man pärlor - jag sprang på ett litet mysigt fik och ett knökafullt antis exempelvis. :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Kungsholmens Pizzeria på Celsiusgatan, stans bästa kebabrullar, stora som fan, ett av endast tre kebabställen som fått 5 stjärnor på http://kebab.just.nu, dit går du när du är hungrig efter allt turistande :).

Sen får man faktiskt inte missa att ta sig ett dopp i Mälaren eller saltsjön om vädret är fint. Själv gillar jag att bada på Långholmen som ligger alldeles vid Västerbron, där finns både klippor och strand. På långholmen finns även Långholmens fängelse (där Jan Guillou satt inspärrad för spioneri) som numera är vandrarhem, passa på att kika lite på det när du ändå är där. Efter det kan man promenera längs Södermälarstrand och upp till Mosebacke där man tar sig en öl och beundrar utsikten.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

PersianBulldog skrev:

Nexus86 skrev:

23 meter i diameter.

Är filmduken rund? :q

PersianBulldog skrev:

Stolar som rör sig får du uppleva i Göteborg

Märkte inget sådant när jag var där. Kanske gick på fel biograf? :q

Vad heter stället på Liseberg.. Simluatorn? Nånting sådant iallafall.. Där rör stolarna på sig.. Fast dom kanske har tagit bort den..

Troligtvis för jag såg inget sånt förra året. Nu har dom Maxxima. En stoooor 3D-biograf. Klart sevärd om du hade åkt till Göteborg istället för Stockholm. :D

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)