webForumDet fria alternativet

Tågsäkerhet = mobiltelefon!

Småprat

15 svar · 522 visningar · startad av Johnny Rönnberg

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg
Frågan#1

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,320936,00.html

Hur i hel-ete kan man förlita sig på mobiltelefoner?

Glad midsommar!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ja det kan man undra... ivf då det tydligen var det vanliga mobilnätet.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Men loken har ju radiokommunikation, förstår inte varför de skulle ringa några mobiler för?

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Normalt sätt är det väl ATC som har koll så att tåg inte krockar men det verkar som om de inte fanns det på den sträckan. Lite oturligt...

ändrar mig, tågradion är tydligen borttagen sedan några år fick jag just veta.

Lite typiskt aftonbladet att ta en sak ur ett sammanhang och sen lyfta fram den detaljen som rådande.
Det är möjligt att de förlitade sig på mobiler, men det låter otroligt att det skulle vara det enda sättet för lokförarna att kommunicera. Förmodligen (jag gissar nu, för jag vill tro att det är så) var det den sista utvägen som helt enkelt inte fungerade.

Ja, precis, det är som tur är inte en krasch varje gång det inte finns täckning på mobilen. :)

Förr i tiden fanns listor till gårdar mm utefter spåret som de kunde ringa till om det var något allvarligt som höll på att hända, så att de kunde varna lokföraren, precis som det nu finns listor på mobiltelefonnummer. (det kan ju inte skada liksom, men enligt Aftonbladet så låter ju som om det är huvudorsaken till olyckan *suck*)

mmm, typiskt Aftonbladet :( Har slutat köpa kvällstidningar för länge sedan. Tjuvläser dem om det är en lång kassakö istället :)

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Normalt sett har ju järnvägen ett eget nät för kommunikation som inte bygger på teknonologi för modiltelefoner utan likan mer com-radio som används vid älgjakt. Man jag antar att detta är en följd av allt fler privata bolag som kör och alla har inte samma syn på säkerhet.

Verkar otroligt, med tanke på all teknologi som finns för säker kommunikation. Men jag antar att de ser över allt detta nu på samtliga linjer.

Undrar om de fick iväg några sms i ärendet, och hur de såg ut i så fall.

Kan nog se ganska så panikartat ut...

Medlem sedan sep. 2001649 inlägg

Pellefant skrev:

Undrar om de fick iväg några sms i ärendet, och hur de såg ut i så fall.

Kan nog se ganska så panikartat ut...

*he he* eller ett mms med två tåg som krockar kanske skulle fungera...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Beatbox skrev:

Normalt sett har ju järnvägen ett eget nät för kommunikation som inte bygger på teknonologi för modiltelefoner utan likan mer com-radio som används vid älgjakt.

Hur lång räckvidd har deras kommunikationsutrustning som används normalt?

SJ har i alla fall et helt eget nät utefter banan . Man kan även koppla ut sig på vanliga telenätet mha detta. Do bror min brukar ringa mig så hörs det väl inte bra, men det hörs i alla fall.

Fast nu var det inget SJ tåg som krockade.

Det va just det jag sa längre upp. Ju fler privata aktörer vi har, ju större chans är det ju att sånt här händer. De privata aktörernas förare har ju inte genomgått SJ:s utbilding t ex. Det finns ingen enhetlig syn på säkerhet och inget som enhetligt håller i det heller.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

De försökte få tag på tågen först då de lämnat Vaggeryd resp Nässjö eftersom felet redan begåtts - när de står på stationen lär det inte vara några problem att få tag på dem. ;)

Både Green Cargo (godståget) och BK Tåg (rälsbussen) har varit med ett bra tag, så de har nog säkerhetsrutiner så det räcker och blir över, men vi ska komma ihåg att Hok är en riktig liten håla man missar om man nyser när man kör förbi det på riksväg 30, så det är ju förståeligt att de inte satsar alltför mycket på den sträckan... :e

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)