webForumDet fria alternativet

Den svenska kulturen...

Småprat

20 svar · 490 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

Har inget emot den svenska kulturen, tvärt om, men nedanstående sång känns lite smålöjlig år 2003? ;)
Vad är svensk kultur för dig, och vad är vikigast att bevara till eftervärlden i den svenska kultur som vi har idag?

Små grodorna, små grodorna är lustiga att se.
Små grodorna, små grodorna är lustiga att se.

Ej öron, ej öron, ej svansar hava de.

Kou-ack-ack-ack, kou-ack-ack-ack,
kou-ack-ack-ack-ack-ack.
Kou-ack-ack-ack, kou-ack-ack-ack,
kou-ack-ack-ack-ack-ack.

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

BLÅRÄNDERNA GÅR ALDRIG UR

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Har du inte vers nummer två, eller den tillhör inte den Svenska kulturen?

Jag minns den inte just nu.
Minns bara att i den hade visst grodorna både fått öron och svansar. :)

Ingrid skrev:

Har du inte vers nummer två, eller den tillhör inte den Svenska kulturen?

Jag minns den inte just nu.
Minns bara att i den hade visst grodorna både fått öron och svansar. :)

Ej öron, ej öron, ej svansar hava de. ;)

Blårand skrev:

Ej öron, ej öron, ej svansar hava de. ;)

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

I nästa vers är det grisar: båd öron, båd öron och svansar hava de :)

r) Kan tilläggas att en kompis var här från Florida förrförra midsommar och hon pratar fortfarande om "the frog song" :e :birp

javisstja...så var det ju. :e

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Vaddå löjlig? Vem bestämmer sånt egentligen? :)
Det är ju status att vara folket bakom dem små grodorna.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

men... detta var i FRANKKRIKE... om jag inte läst fel

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

Sveriges nationalsång.

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Ja du, Johnny. Om du tror att du ska kunna försvara ditt svenska medborgarskap med denna visa, tror du fel. Då är det bara "Små grodorna" som gäller. ;)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Hon kan den :OO

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Hur löjligt det än låter när våra gamla visor sjungs så är det en del av vår svenska kultur, och den ska vi värna om.

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Det är ju en barnsång, dom är löjliga. Jag menar Imse Vimse Spindel, vad betyder imse? Men så ska barnvisor vara, det är kul att hoppa runt midsommarstången och sjunga koack, ack, ack... :)

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Hmm... tro om man ska ta och hoppa runt midsommarstången i år med de andra glada ungarna :D Det var ju trots allt ett tag sedan...

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Förr i tiden träffades man och lekte folklekar, rörde på sig och mådde bra. Nuförtiden träffas man och spelar dataspel, rör inte på sig, blir överviktiga och mår dåligt...Vad är löjligt och vad är inte?

Som gammal folkmusiker tycker jag givetvis att man ska värna om ett levande folkmusikliv. Jag har även med glädje sett att antalet unga polskedansare har växt lavinartat de senaste åren.

Jag ifrågasätter inte folkmusiklivet i sig, det är bra på många sätt. Det är väl egentligen låten, och framförallt då texten i "Små grodorna" som jag nog tycker är det första jag skulle välja bort ur den svenska kulturen, om man nu skulle vara tvungen att plocka bort något.

Tycker inte låten känns som någon riktig bra synmbol för sverige och det svenska folket. Finns bättre kulturella värden, än den låten enligt min mening.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Meningen med låtar är väl inte att de ska vara symboler för ett land och dess folk. I synnerhet inte barnlåtar.

HakanS skrev:

Meningen med låtar är väl inte att de ska vara symboler för ett land och dess folk. I synnerhet inte barnlåtar.

Generellt sätt är inte låtar eller melodier symboler för ett land, precis som du skriver. En låt eller meldodi i sig är ju inget kulturellt inslag, som på något vis beskriver en nation eller dessa befolkning.

Däremot firar vi i Sverige flera religösa högtider och kulturella dagar, som man kanske inte firar överallt i världen. Exempelvis julen, som är en religös högtid. Julfirande och midsommarfirandet berättar mycket om vår kultur, vårt land och folk. Det svenska smörgåsbordet finns inte i så många länder, och bör anses vara ett kulturellt inslag i Sverige, då smörgåsbordet har funnits med i vår kultur och vår historia en period. Likaså är vi väl rätt ensamma om att äta surströming?

Men för att återgå till de små grodorna. Har man sånger och melodier som enbart spelas- eller förknippas med någon av de religösa eller kulturella högtdisdagarna i Sverige, så bör ju låten eller melodin, anses vara ett kulturellt inslag.
"Ekorren satt i granen" är ju inget kulturinslag, eftersom den låten inte förknippas med någon kulturell- eller religös högtidsdag. Smågrodorna däremot anser jag förknippas så stark med en svensk högtidsdag, att jag anser att den tillhör den svenska kulturen.

Det är så jag tänk vad gäller de små grodorna och dess kulturella betydelse :)

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Vad vill du att barnen ska sjunga om (som inte är smålöjligt år 2003) när de dansar runt midsommarstången? GPRS-telefoner, DVD-spelare och webForum?

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)