Frågade min bror detta lite tidigare idag men han hade glömt svaret :( , så nu frågar jag er ;) :e
Vad är skillnaden mellan: Stad, ort, samhälle, by, håla, förort och storstad? Liksom när räknas t.ex. by som en by eller hur stor ska en stad vara för att vara en stad? :o :q
Det är alltså vad du anser, finns det några regler och bestämelser när en stad är en stad osv... ?
Jag har för mig, och rätta mig om jag har fel, att kungen förr i tiden delade ut stadsrättigheterna. Idag vet jag inte hur det är men hur många orter blir städer idag? :)
Vad gäller det där med att en by blir ort och så vidare kan jag inte bekräfta men genom att slå i kartböcker så kan man få ett litet hum om vad som uppfattas som by, tätort och stad.
Celia, bara för att du har tillgång till den där tjänsten. ;)
:q Jag har inte registrerat mig där, det har alltid fungerat??
r) Om inte länkarna fungerar:
by: två eller flera gårdar
köping: samhällsbildning som upphörde i samband med kommunreformen 1971
ort: ett samhälle med en i vissa fall klart uttalad funktion
förort: avgränsat samhälle eller bostadsområde inom en större stadsregion.
tätort: minst 200 inv. och högst 200 m mellan husen
samhälle: mindre tätort
stad: Som Sveriges städer anges dock ofta de 133 orter som 1971 innehade stadsprivilegier.
storstad: stad med stort invånarantal vanl. över 100 000
Det är således inte alltid folkmängden som bestämmer om det är en ort, stad etc Sen finns det ju många fler ord som i folkmun betyder olika typer av stad/ort/ställe.
Frågade min bror detta lite tidigare idag men han hade glömt svaret :( , så nu frågar jag er ;) :e
Vad är skillnaden mellan: Stad, ort, samhälle, by, håla, förort och storstad? Liksom när räknas t.ex. by som en by eller hur stor ska en stad vara för att vara en stad? :o :q
En håla kan lika gärna vara Stockholm som Lannavaara i norrbotten... :i :stud :e
Kanske kan vara så att du sitter på en studentuppkoppling? Då är det nämligen fritt tillträde. Brukar gå genom en proxy på en kompis Sunet-anslutna dator om jag behöver kolla något på ne.se.
Städer blir städer först när de får rättigheterna att vara just städer.
Annars ser jag så här på saker och ting...
By: 0-500 invånare
Köping: 3000-7000 invånare
Stad: 7000-20000 invånare
Större stad: 20000-300000 invånare
Storstad: 300000+
Eller något åt det hållet. :)
Köping?
Sen är ju 300000 ganska stort i Sverige, men internationellt är det väl knappt att Stockholm räknas som en storstad? Fast det är förstås olika regler...
Kanske kan vara så att du sitter på en studentuppkoppling? Då är det nämligen fritt tillträde. Brukar gå genom en proxy på en kompis Sunet-anslutna dator om jag behöver kolla något på ne.se.
Allting är relativt... ;)
Men jag ser inte Ort som en benämning på en viss typ av bebyggelse, det är snarare en plats oavsett hur många som bor där. En ort behöver inte vara en stad, men en stad är alltid en ort. "Han befinner sig på annan ort" betyder ju inte nödvändigtvis att "han" befinner sig i en stad el. dyl.
Vad gäller antalet städer är det väl bara två-tre stycken i hela Sverige va?
Sen är ju 300000 ganska stort i Sverige, men internationellt är det väl knappt att Stockholm räknas som en storstad? Fast det är förstås olika regler...
Jo, allting är ju relativt. New York har väl en 12 miljoner invånare och L.A.s städer likaså. Men Washington DC har väl inte mer än typ 5 miljoner invånare? Egentligen inte allt för långt ifrån Stockholms dryga 1,8 miljoner invånare.
Tror att mina siffror stämmer rätt så bra. Ni får räkna med några miljoner felmarginal.
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2