webForumDet fria alternativet

Om kriser...

Småprat

15 svar · 2 022 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Har läst och hört talas om en massa elände nu den sista tiden, så tänkte att det kanske skulle kunna vara intressant att läsa om dom olika stadier man går igenom i en kris...

Det kanske är lite stelt och tråkigt skrivet, men det kommer från när jag läste om det...

Ordet kris betyder avgörande vändpunkt. Det Kinesiska språket har två tecken för kris. Det ena betyder fara, och det andra betyder möjlighet.
Man har upptäckt att dom flesta går igenom fyra faser i sin krisbearbetning.

CHOCKFASEN
Den första fasen vid en akut kris är chockfasen. Denna fas varar från några timmar till några dagar. I chockfasen kan den krisdrabbade reagera med skratt, gråt, skrik eller med ett till synes opåverkat apatiskt beteende. Personen förnekar det som hänt och har en skenbar kontroll över sitt inre kaos. Oftast har den drabbade en oförmåga att ta till sig information om det som hänt, tack vare det måste man upprepa det flera gånger.

Vad ska man göra?
Man ska inte lämna personen ensam. Personen kan i sitt förvirrade tillstånd ta sitt liv.
Var till hands, lyssna och inge trygghet genom att lägga armen om den som känner stor förvirring.

REAKTIONSFASEN
Chockfasen går över till reaktionsfasen och personen börjar "reagera" och ta till sig det som hänt. Denna fasen kan vara i några veckor till några månader.
Den drabbade gråter, sörjer, känner skuldkännslor, tänker intensivt på det som hänt och kan tappa tron påframtiden. Varför skulle det hända just mig? Vad har jag gjort för fel? De outhärdliga skänslorna lockar till flyckt från verkligheten, och risken finns att den drabbade kan ta sit liv, eller försöka att bedöva smärtan med alkohol eller läkemedel.
En del kan få kroppsliga symtom som huvudvärk och hjärtklappning och dessa kan vara ett uttryck för ångest. I början av denna fas kanske den krisdrabbade på grund av ångest inte klarar av de enklaste sysslor utan måste ha hjälp med allt.

Vad kan man göra?
Det är viktigt att att acceptera de känslor och symtom som kommer fram. Det måste vara tillåtet att gråta och känna förtvivlan. Lyssna och låt den krisdrabbade få tala om det som hänt om och omo igen. Det är även viktigt att v åga bemöta ångesten och inte själv gripas av sin egna oro och rädsla. Om det känns rätt och naturligt, ge kroppskontakt.

REPARATOINS ELLER BEARBETNINGSFASEN
Den akuta delen av krisbearbetningen lämnas och övergår till reparations eller bearbetningsfasen som varar från ett halvt till ett år.
Den krisdrabbade börjar se mer nyanserat på det som hänt och det väcker inte lika stark ångest. Personen intresserar sig mer för nuet och får sakta men säkert tillbaka sin frmtidstro.
Det inträffade accepteras mer och mer. Fortfarande kommer det perioder av djup sorg och smärtsam ångest, men behovet av att prata om det är inte lika påträngande .
Personen behöver någon som finns tillhands, som lyssnar och ger stöd när det behövs.

NYORIENTERINGSFASEN
Under nyorienteringsfasen börjar personen se möjligheter i livet igen. Den krisdrabbade har gått igenom en kris och ser kanske sitt liv med större mognad och tyrka än tidigare.
Personen kan ha fått andra värden i livet och söker nya vägar och relationer.
I en krisbearbetning måste den krisdrabbade gå igenom varje fas för att komma vidare till nästa. Personen kan inte hoppa över någon fas, för då kommer krisreaktioner senare i livet istället. Hindras personen i sin bearbetning kan det leda till psykiska besvär.

OBEARBETAD KRIS - ÖVERDETERMINERAD KRIS
Överdeterminerad kris innebär en kraftig reaktion på en till synes llindrig utlösande faktor.
T.ex. En äldre kvinna kommer in till psyk i ett chocktilsstånd.
Hon stirrar rakt fram och svarar inte på tilltal. Hennes katt har blivit påkörd och dödad samma dag. Det visar sig senare att hennes make dog tio år tidigare på samma datum.
det är viktigt att komma åt den tidiga krisen för att kunna hjälpa personen att bearbeta händelsen.

En annan sak jag kom på om kriser...

Ju fler som är inblandade i en kris, desto större blir den...

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

alltså bör man inte läsa dagstidningar. ;)

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Låter rätt det du skrivigt.
Dock tror jag att dom där faserna stämmer allderles utmärk även vid mindre grejer tex en allmänt dålig dag, bråk med vänner osv som inte är överdrivet allvarligt. Fast då är man förstås inte ledsen i flera veckor.

Men jag märker själv vid "små" grejer att först blir jag väldigt arg, det rör sig om några minuter. Sen börjar man skapa sig en uppfattning om problemet i 10-tal minuter/någon timme för att slutligen komma på en lösning.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Chockfasen stämmer på mig de senaste 37 åren :e

PeW skrev:

Chockfasen stämmer på mig de senaste 37 åren :e

kanske dags att gå vidare eller hitta ett nytt liv :e ;)

Jepp, snart kommer reaktionsfasen ... troligen infaller den fasen om 3 år för mig och bearbetningsbasen om ytterligare 10 år. Nyorienteringsfasen är svårt att förutspå, men om jag följer det vanliga mönstret är inträdet till den om 28 år. :)

Då hoppas vi att du hinner bearbeta allt innan pånyttfödelsen, så det slipper bli samma helvete en gång till ;)

Dags att bryta mönstret?

Dags att bryta mönstret?

Varför det? Jag är ju i gott sällskap :e

javisstja :OO

PeW skrev:

Jepp, snart kommer reaktionsfasen ... troligen infaller den fasen om 3 år för mig och bearbetningsbasen om ytterligare 10 år. Nyorienteringsfasen är svårt att förutspå, men om jag följer det vanliga mönstret är inträdet till den om 28 år. :)

Ni blir rätt gamla i din släkt va? :e ;)

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Ahh kriser, har också skrivit ett arbete om det...

obelix skrev:

PeW skrev:

Nej, inte särskilt. Men vid 65 tillträder nyorienteringsfasen för de flesta medborgarna i detta land och om min lilla kulram inte är helt fel kalibrerad så är 37 + 28 = 65 ;)

PeW skrev:

obelix skrev:

PeW skrev:

Nej, inte särskilt. Men vid 65 tillträder nyorienteringsfasen för de flesta medborgarna i detta land och om min lilla kulram inte är helt fel kalibrerad så är 37 + 28 = 65 ;)

Det jag tänkte på är att det verkar bara vara en liten kort tid du får utan en kris om du inte blir runt hundra år :p ;)

Ja, livet är ett elände.. eller hur? :OO

PeW skrev:

Ja, livet är ett elände.. eller hur? :OO

Life´s a bitch, then you´ll die :e :p :h ;) §jr

289 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
139 ms — ändringar (db)