Nyfiken fråga: Har en nära kompis som har haft en turbulent uppväxt m bl a självmordförsök och psykologsamtal under flera år. Vi talar 1988-1992. Hon tog sig upp ur allt det här, o har läst på universitet, tog examen o jobbar nu inom sin bransch.
Nu har företaget hon arbetar på anlitat dr Feelgood o haft en allmän genomgång av personalen vars personlighetstester har slungat henne tillbaka t stenåldern.
Efter att hon har svarat på olika enkäter hamnar hon inför en "undersökare" som ställt frågor som 'du har inte funderat på att söka psykolog..." m m. Allt sagt av människor som inte ens läst psykologi..
Problemet är: Hennes värld har rasat samman totalt. Även om alla hon arbetar med älskar henne, hennes chefer vill flytta henne uppåt i organisationen - själv sitter hon handlingsförlamad med bisarr ångest o kurar i ett hörn..
Vad göra? Icke-psykologen återuppväckte minnen/känslor som alla, allra mest hon, trodde var försvunna sedan länge...
- Min fråga är hur man ska hjälpa henne. Hon har trott sig(vilket hon har) åstadkommit en massa saker, men nu tokfamlar hon, mår bajs o famlar efter fäste - allt pga av den här "ovetenskapliga" undersökningen. Hur hjälpa?
Svår fråga. Jag är glad över att du tog upp den här på wF.
Kan själv inte ge dig eller henne ett bra svar just nu.
Men hon skall ju inrikta sig på den tid som har varit bra och slå ifrån sig kvasipsykologens dumma frågor.
Det har ju gått ett antal år emellan så förhoppningsvis vet hon mer om sig själv än att ramla i bakdörren!
Lycka till med fortsättning av livet, det är trots allt, den delen som är värt något.
Svår fråga. Jag är glad över att du tog upp den här på wF.
Kan själv inte ge dig eller henne ett bra svar just nu.
Men hon skall ju inrikta sig på den tid som har varit bra och slå ifrån sig kvasipsykologens dumma frågor.
Det har ju gått ett antal år emellan så förhoppningsvis vet hon mer om sig själv än att ramla i bakdörren!
Lycka till med fortsättning av livet, det är trots allt, den delen som är värt något.
Hållert med Lasp. Det är svårt att ge råd.
Men försök att få henne att se vilka framsteg hon har gjort, att det som har hänt har hänt och ligger i en annan del av hennes liv, att hon ska se frammåt.
Jag kan bara ana hur det känns, har råkat ut för liknande själv. :l
Dr. feelgood borde inte öppnat den gamla säcken för det första.
Det är privat mark och ingenting någon har att göra med. Allra minst dr. feelgood som tydligt har kommit på ett sätt att känna sig som ena superhjälte :e
Det borde han nu visa att han är, genom att stoppa tillbaka hennes elände i säcken och knyta åt hårt....kan man tycka.
Den som öppnar skall stänga.
Enkel matematik. :)
Även om stort självförtroende aldrig varit en egenskap som utmärkt henne, har hon iaf tagit intryck av vad alla i hennes nära omgivning sagt och nog lyckats ta sig upp från den värsta avgrunden.
Men hon har ju fortfarande en del att reda ut för att kunna se på sig "utifrån" och kunna inse att hon har åstadkommit en massa saker, mår mycket bättre än då och är betydligt mer hel människa idag.
Sen förstår jag henne att hon inte vill gå till sin chef och klaga på "undersökningen" - inte direkt en bakgrund någon skulle vilja avslöja för sina överordnade.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849