webForumDet fria alternativet

Bland Tomtar och Troll

Småprat

7 svar · 378 visningar · startad av Theon

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg
Frågan#1

Jag har under de senaste dagarna genomfört ett för mänskligheten viktigt experiment med ett förbluffande resultat.

Alla vet att kläder som efter tvätt får torka utomhus, luktar väldigt gott på ett speciellt sätt. De flesta av oss har lärt sig att när kläder luktar på detta sätt, är de nytvättade.

Jag tog på mig en kortärmad pikétröja, klev på min velociped och cyklade tills svetten helt impregnerat tröjan.

Tröjan fick hänga utomhus på balkongen över natten utan att tvättas innan. På morgonen luktade den fräscht och nytvättad. På med tröjan, upp på velocipeden och trampning tills svetten åter totaldränkt plagget.

Utomhus hängning och cykling ytterligare två dygn. I dag efter fem dygn av persedelmisshandel, luktade tröjan lika fräscht igen.

Är det helt onödigt att tvätta kläderna när man har möjlighet att hänga dem ute?

Finns de små hustomtar jag som barn hörde talas om och tvättar de mina kläder om jag hänger dem ute otvättade?

Detta är oerhört spännande och experimentet fortsätter. Om tomtarna inte tröttnar, ska jag testa deras förmåga och ambition med att baxa upp min gamla bil på balkongen och se om de tvättar den också.

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

hm.. det här kanske borde testas... hör av dig om det funkar med bilen ;)

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

Ska du hänga upp bilen i tvättlinan?

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Förbaskat!
Jag som inte ens har balkong!
Undras om hus-tomtarna kan ta sig upp på 3'e våningen om jag
hänger ut kläderna på fönster-haken? :)

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Låter intressant detta, tyvärr har jag inte kunnt testa det i praktiken själv tidigare för där jag bodde förut var det stört omöjligt att ha kläder ute på tork.. det kan iofs vara så att det var tomtarna som tvättade som helt enkelt glömde hänga tillbaka plaggen efter tvätt, men jag är tveksam. Borta var dem iaf. :OO

*hänger genast upp ett par väl ingångna strumpor på tvättlinan*

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Det kan inte vara så att man helt enkelt inte känner lukten av sitt eget svett på samma sätt? Näsan är ju omgiven av det hela tiden och tillsut kanske det blir ett slags "bakgrundsbrus". ;)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Kläderna kanske doftar nytvättat, men de har också smuts på sig som vi inte kan se. Så mitt råd är att tvätta kläderna :p

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Re: Bland Tomtar och Troll

Theon skrev:

Om tomtarna inte tröttnar, ska jag testa deras förmåga och ambition med att baxa upp min gamla bil på balkongen och se om de tvättar den också.

*ROFL* :birp

Kan dom kanske tvätta smutsiga pengar också? ;)

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)