Hehe.. kan ju svara pa USA fragan som jag horde i morse. Dom sa att fran fodsel till 17 ar sa kommer det kosta runt (genomsnitt), 350 000, med mat, klader osv....
Sen en Big Mac kostar nu tror jag ca 3 dollar eller nat for ett meal. ;)
11 svar · 762 visningar · startad av LeonL
Hej hej! :)
Håller på med ett arbete i skolan där jag fördjupar mig i egen ekonomi. :stud
Jag vill bl.a. ta reda på vad en ungdom (i 14-årsåldern) "kostar" per dag i tre olika länder. Länderna som jag har valt är USA, Frankrike och Sverige.
Vad jag menar med "kostar" är hur mycket pengar de behöver per dag för att leva i landet, ex. mat, kläder osv...
Det var svårt att hitta information om det på Google, så jag undrar om ni har några tips, eller vet det jag är ute efter? :q
Tänkte också ta reda på vad en Big Mac kostar i de tre länderna, men jag kan ju iofs maila till McDonald's och fråga de istället ;)
Skulle bli väldigt glad om ni kunde hjälpa mig :birp
Hehe.. kan ju svara pa USA fragan som jag horde i morse. Dom sa att fran fodsel till 17 ar sa kommer det kosta runt (genomsnitt), 350 000, med mat, klader osv....
Sen en Big Mac kostar nu tror jag ca 3 dollar eller nat for ett meal. ;)
Enligt min uträkning blir det ca 8 dollar per dag? stämmer det? isåfall- hur är det i Sverige då?
*Får nog ta och fråga lite klasskompisar*
Ni som är runt 14-årsåldern... Zmaster till exempel :p
Vad kostar ni?
Vad köper ni? Vad kostar det för er att leva här i Sverige per dag?
Jag har hört att föräldrarna lägger ut runt 1 mille från födsel till 18 i Sverige.
Det räcker inte. Sedan kan man fundera på vilka jämföresleförstörande poster som finns. I USA kostar t.ex. försäkringar som barnen måste ha för att få gå i skolan en hel del. I Sverige är det skolan som håller med den försäkringen så den betalas via skatten.
Barndagvård är reglerad i Sverige och Frankrike men kostar skjortan i USA, där man å andra sidan kan ha privat "nanny" utan att skatta för det.
Finns en massa parametrar som måste tas hänsyn till.
En miljon är nog en bra siffra i kostnad.
Då är det både vad föräldrar och Staten(dvs vi andra) har bidraget med.
Sedan är en 18-22 åring "värd" mellan 3 - 5 miljoner när investeringen väl är gjord.
En invandrar kan alltså vara mer värd för oss (staten).
Heeej Leon!! Hur går de med arbetet då?? Kram Emelie
Slipknot_Rules skrev:
Heeej Leon!! Hur går de med arbetet då?? Kram Emelie
Errhmm... :p
Det går bra :p :p :p
Lime skrev:
Det räcker inte. Sedan kan man fundera på vilka jämföresleförstörande poster som finns. I USA kostar t.ex. försäkringar som barnen måste ha för att få gå i skolan en hel del. I Sverige är det skolan som håller med den försäkringen så den betalas via skatten.
Barndagvård är reglerad i Sverige och Frankrike men kostar skjortan i USA, där man å andra sidan kan ha privat "nanny" utan att skatta för det.
Finns en massa parametrar som måste tas hänsyn till.
Det orkar jag inte med... får ta lite ungefärligt :P
Det får nog räcka nu... jag ska sammanställa alltihop :)