webForumDet fria alternativet

Fy fan!

Småprat

43 svar · 809 visningar · startad av Alpha II · sida 3 av 3

Frågan, av Alpha II

Städpersonalen strejkar på skolan... Om skolan inte är clean så kommer den stängas och självklart har en del stökat till lite extra med sönderrivna papper osv. Idag kommer SO läraren (som också är... um... biträdande rektor? Heter det så?) när jag och några kompisar satt utanför skolan och säger att vi måste städa upp cafét och att vår parallelklass redan håller på att städa upp i trappuppgången!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Förbannade strejk!

Alpha II skrev:

F ö en oerhörd mesig strejk som inte märks speciellt vidare och jag är ytterst tveksam till att de får sin lönehöjning de vill ha. Allt verkar fungera nästan helt som vanligt ändå. SKolarna öppnas på något sätt. Vi får man i skolan. Eleverna får städa. Och kommunen tjänar pengar på att slippa betala arbetarnas löner ett tag. :l

Eh, nu är det inte bara skolorna som drabbas... ;)

Soprummet i mitt hyreshus är för jävligt (ett berg av sopor ovanpå och bredvid tre överfulla kärl), barnomsorgen går på kryckor, folk börjar parkera jävligare och jävligare, vid sortergården är det hur många kubik skräp som helst som folk bara dumpat utanför grindarna och så vidare...

En sak jag läste i tidningen retade mig till vansinne: Jönköpings Kommun har satsat rätt stort de senaste åren på blomsterarrangemang på stan (bland annat en huggorm av blommor vid Rådhuset :e) och har därmed massor av växter i ett par stora växthus på Dalvik här i stan. Växthusen är satta i blockad (ingen får jobba, inte ens de som *inte* är med i Kommunal) och därmed kommer 125 000 plantor att slängas på komposten om det går mer än ett par dar utan att de vattnas. Ett par miljoner åt helvete, inklusive en nyimporterad sort speciellt för Jönköping som de ansvariga hittade på Internet... Bara att slänga. :x

De ansökte om dispens, men det vart tvärnobben. :l

Så nog fan märks det alltid... x(

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Strejken känns lite blasè, om jag ska vara ärlig. Jag tror att kommunal skulle tjäna på att byta strategi:

- Bjud in kommunalpamparna på bordell i smyg och dra några plåtar inför kommande löneförhandlingar. Alternativt förhandla med de bordeller där dessa redan är stammisar om att få plåta.

- Skicka ett hästhuvud under täcket hos huvudförhandlaren - innan kraven ställs. Inled all konversation på Italienska.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

PeW skrev:

Jag tror att kommunal skulle tjäna på att byta strategi:

- Bjud in kommunalpamparna på bordell i smyg och dra några plåtar inför kommande löneförhandlingar. Alternativt förhandla med de bordeller där dessa redan är stammisar om att få plåta.

- Skicka ett hästhuvud under täcket hos huvudförhandlaren - innan kraven ställs. Inled all konversation på Italienska.

Bra förslag PeW!!! :D *tipsar kommunal* ;)

När jag surfade in på DN på nätet idag nämndes inte strejken någonstans på förstasidan... rätt knepigt. Den kan inte drabba tillräckligt mycket när den inte ens nämns på förstasidan... :l

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Man skall ju vara medveten om att de borgerliga mediarna har i egenintresse att visa på att strejken inte har någon påverkan på samhället eftersom de anser att det är ett förlegat konfliktvapen.

Titta på ledarsidorna i den borgerliga pressen de senaste två veckorna och säg inte att de tycker att strejk är en bra grej.

Det kan också vara så att det hände andra mer spännande saker som tidningarna hellre skriver om... medias "attention spann" är ju ungeför 2 mikrosekunder...

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)